Telegram support Whatsapp support

جعبه ی جواهرنشان، بیانگر عظمت هنر عثمانی

پادشاهان و اثرهای هنری معروف

جعبه ی جواهرنشان به خوبی بیانگر عظمت هنر عثمانی است…

۱

تصاویر سلطان و بناهای تاریخی که به تمدن ترکیه – مغول تعلق دارند درجعبه ی عطر هینتکاری هینه کاری (آینه کاری)که باهنر نقاشی عاج تزیین شده اند درکاخ ییلدیز درمعرض نمایش قرار گرفته اند. آثار هنری روی جعبه جواهرنشان باظرافت خاصی از نقره و عاج ساخته شده اند.

جعبه ی عطریات که در حال حاضر در موزه ی کاخ ییلدیز به نمایش گذاشته شده است با آثار هنر عثمانی، مواد و سبک هنری آن تفاوت دارد. اگرچه درباره ی این آثار اطلاعات ثبت شده ی زیادی وجودندارد. ولی براحتی میتوان متوجه شد که این آثار ویژگی های هنری هند را دارند. به غیر سبک های هنری از بناهای معماری که بروی آن نشان داده شده اند میتوان به این حقیقت پی برد. همچنین ابیات و امضای سلطان درگوشه ی پوشش جعبه که ازطرف یک اجتماع مسلمان هندی به سلطان عبدالحمید دوم هدیه داده شده بود قابل درک است. سلطان عبدالحمیددوم یکی ازشاهان عثمانی بود که با مسلمانی که خارج از امپراتوری عثمانی زندگی می کردند ارتباط نزدیکی داشت. بطری های عطر درجعبه ی عطریات شامل تمام بوهای عجیب و غریب طبیعت هند بودند. میتوان گفت که آنها شباهت زیادی به فروش فروشگاه عطر در زمان ما داشتند. با این حال ویژگی های هنری که مربوط به جواهرات است بیشتر مورد علاقه ی ما هستند.

جعبه ی چوبی درابعاد ۲۰ در ۲۷ در ۸ سانتیمتر، بیشتر از قطعه ی جواهرات، نقره و عاج تزیین شده و روی آن توجه ما را بخود جلب میکند. روی صفحات عاج نقاشی شده است. بشقاب ها بدون درنظر گرفتن ابعادشان با لایه ی نازکی ازشیشه پوشیده شده اند و همگی آنها قاب نقره ای دارند. ۲۴ عدد بطری عطر نیز از نقره ساخته شده اند و با نقش و نگار گیاه طراحی شده اند. هنر نقاشی که در ایران باستان، هند و پاکستان معاصر رواج داشت، تحت تاثیر اروپا قرار داشت که از قرن نوزدهم آغاز شد و سبک آن یکسان باقی ماند. در هنر عثمانی آثارچشمگیری دراین زمینه وجودنداشت ، ولی دلیل آن کمیابی عاج یا گران بودن مواد اولیه نبوده است. بخوبی میتوان متوجه شد که نقاشی چهره ی سلطان و تصاویر کاخ روی بطری از منابع شناخته شده ی معینی الهام گرفته و طراحی شده اند. باید تصاویر چهره ی شاهان از آلبوم معروف یانگ گرفته شده باشند، چرا که تازمان سلطان عبدالعزیز از چهره ی شاهان نقاشی می کشیدند. سپس تصویر در قاب بیضوی که اطراف آن تزیین شده است قرار می گرفت، اکثر قاب ها با نقاشی های بناهای معماری واقع در شهر آگرای هندوستان تزیین شده اند. این تصاویر که همگی ویژگی های واقع بینانه و طبیعت گرایانه دارند به آثار تاریخی معروفی تعلق دارند که اغلب در دوران ما از آن ها بازدید می شود. ویژگی های رایج این آثار تاریخی به تمدن باستانی ترکیه – مغول، جایی که اجتماع مسلمانان زندگی میکردند، تعلق دارد. معروف ترین این آثار تاریخی که روی بطری طراحی شده و شبیه به آلبوم است بدون شک تاج محل است.

۲

منبع: نشریه طلا و جواهر

 جعبه جواهرات فلزی مدل سیلور

جعبه جواهرات فلزی مدل سیلور

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 11 =

محصولات مرتبط در فروشگاه