Telegram support Whatsapp support
انگشتر

حکم شرعی جنس انگشتر های مردانه

در این مقاله قصد داریم جنس مناسب برای رکاب انگشتر مردان از نظر شرعی را بیان کنیم:
انگشتر نقره
انگشتر_نقره طرح فروهر

انگشتر طلا

در احادیث و روایات بسیاری از ائمه اطهار استفاده از طلا برای مردان را در هیچ شرایطی جایز نیست و نماز خواندن با آن بنابر احتیاط واجب ،حرام است.      در چندین حدیث معتبر منقول است است که حضرت رسول (ص) به حضرت امیرالمومنین فرمود یا علی انگشتر طلا در دست مکن که آن زینت تو است در بهشت. (حلیة المتقین) / طلا زینت اهل بهشت است و خداوند طلا را در دنیا زینت زنان قرار داده و بر مردان پوشیدن طلا و نماز خواندن با آن حرام است (وسائل الشیعه2/100)
انگشتر نقره زبرجد
انگشتر_نقره زبرجد

انگشترهای آهن و برنج و فولاد

انگشتر آهن و برنج و فولاد برای مردان و زنان مکروه می باشد. درباره نهی استفاده از انگشتری آهنی امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند: (( در دست فرزندانتان انگشترهای آهنی نکنید!)) . همچنین در دیگر احادیث ، زینت با آلاتی از جنس برنج و مس نیز نهی شده است.
انگشتر فیروزه نیشابوری
انگشتر_فیروزه نیشابوری شجری

انگشتر پلاتین و طلای سفید

حضرت آیت الله خامنه ای : اگر انگشتر مردان از جنس طلایی باشد که بر اثر مخلوط کردن ماده ای خاص به آن ، رنگ آن سفید شده باشد حرام است ولی اگر جنس انگشترهای مردان از پلاتین باشد و یا عنصر طلا در آن بسیار کم باشد ، مانعی ندارد.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: از آنجا که پلاتین با طلای سفید فرق دارد، لذا پلاتین برای مردان حلال است اگر چه طلای سفید حرام است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:انگشتر از جنس طلای سفید برای مردان جایز نیست ولی پلاتین که فلز دیگری است اشکال ندارد.
 حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: اگر طلا باشد جایز نیست و اگر فلز دیگری محسوب شود اشکال ندارد.
 حضرت آیت الله تبریزی: پوشیدن طلای سفید برای مردان جایز نیست ولی پلاتین که فلز دیگر است مانعی ندارد.
انگشتر چند جواهر
انگشتر_چند جواهر هفت نگین

انگشترهایی از جنس نقره:

از نظر اسلام ، استفاده از زیورالاتی همچون گردنبند ، دستبند و … که از جنس فلز نقره برای مردان ، حلال است و توصیه هایی نیز برای استفاده از انگشترهای نقره به مردان شده است . پیامبر(ص) و معصومان نیز از نقره استفاده می کرده اند. امیرمومنان(ع) می فرمایند: ” به غیر از انگشتر نقره چیز دیگری در دست نکنید. همانا رسول خدا (ص) فرمود: پاک نیست دستی که در آن انگشتر آهنی باشد.”

روزی پیامبر اکرم (ص) مردی را دیدند که در انگشت خود، انگشتری از جنس آهن داشت. پس حضرت به او فرمود: (( این انگشتر زینت اهل جهنم است. این را از خودت دور کن. پس آن مرد آن را بیرون آورد و گفت: ای رسول خدا ! آیا دیگر انگشتری در دست نکنم. حضرت(ص) فرمود: (( چرا، بکن. اگر می خواهی انگشتری از جنس نقره تهیه کن و لازم هم نیست که بیشتر از یک مثقال وزن داشته باشد.))

انگشتر

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (2 امتیاز, میانگین: 3٫50 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

3 دیدگاه

  1. باسلام سوالی داشتم.آیا سنگین بودن وزن انگشتر نقره مشکلی ندارد؟چونکه بیشتر انگشترهایی که استفاده میکنم سنگین وزن هستن

    • سلام جناب
      خیر هیچ مانعی ندارد.
      همانطور که گفته شده در احادیث و روایات بسیاری از ائمه اطهار استفاده از طلا برای مردان در هیچ شرایطی جایز نیست، و حرام است.

  2. خیلی ممنونم

محصولات مرتبط در فروشگاه