Telegram support Whatsapp support

جواهرات با زیبایی مارگونه

بسیاری از خانم‌ها و البته درصد بالایی از آقایان اصلا به دیدن مار و نزدیک شدن به این خزنده گزنده علاقه‌ای ندارند، اما وقتی صحبت از جواهرات مارگون و استفاده از این موتیف در جواهرات باشد موضوع به کلی متفاوت است. موتیف مار یکی از اولین نمادهای اسطوره‌ای تاریخی در فرهنگ‌های مختلف است و استفاده از این نقش و موتیف در جواهرات بسیار برجسته و چشمگیر است.
این موجودات جذاب از زمان سقوط آدم و حوا از باغ عدن در فرهنگ‌های مختلف نشانگر معانی مختلفی بوده است. فراعنه مصر جواهرات دارای این موتیف را به عنوان نشان سلطنتی خانوادگی و نمادی از الوهیت به طور معمول در اشکال گردن‎آویز مورد استفاده قرار داده‌اند. رومیان باستان تفاسیر مختلفی نظیر نمادی از عشق جاودان و سمبلی از حکمت و خرد را در رابطه با موتیف مار به کار برده‌اند.

یونانیان همچنین به مار از منظر خرد و حکمت نگاه کرده‌اند و علاوه بر این اسکلپیوس «Aesculapius» ایزدگونه پزشکی و درمان که دو مار پیچیده بر دور یک عصا است و امروزه نیز نماد حرفه پزشکی است از فرهنگ یونانیان به دنیای امروز رسیده است. برای هندوها، یهودیان، آفریقایی‌ها و بومیان آمریکایی نیز مار نماد تولد دوباره، امیال زمینی و تغییر و تحول است.
در رابطه با میل و علایق زمینی، کلئوپاترا نماد و پیشگام استفاده از جواهرات مارگون در تاریخ است، اما این اتفاق و استفاده از موتیف مار در دنیای مدرن جواهرات از سال ۱۹۳۹ به بعد رخ داده است. آغاز این دوره زمانی است که ملکه ویکتوریا در هنگام ازدواج با شاهزاده آلبرت انگشتری با موتیف مار مدور که دم خود را می‌خورد یا «اوروبروس» دریافت کرد که سنگ ماه تولدش در مرکز سر مار قرار گرفته بود.

موتیف مدور مار نشانه عشق جاودان، تناسخ و ابدیت است. در همان زمان این انگشتر در انگلستان و در نهایت سراسر اروپا به یک گرایش محبوب تبدیل شد. استفاده از این موتیف تنها به انگشتر محدود نشد و نمونه‌های خلاقانه موتیف مار بر روی گردنبند، دستبند، سنجاق سینه، النگو و گوشواره‌های مدور و آویز نیز در دهه‌های مختلف مد روز بوده است.
در دوران هنرنو موتیف‌های حیوانات و حشرات و طبیعت‌گرایی بسیار رواج داشت و مار همچنان به عنوان یک موتیف و منبع الهام در طراحی‌های فیگوراتیو مورد استفاده قرار گرفت. در قرن بیستم، خانه‌های جواهر نظیر کارتیه، بولگاری و بوشرون با توجه به زیبایی‌شناسی و سبک جواهرات برند خود این موتیف را به شیوه‌های خلاقانه تفسیر کردند.
مشهورترین گردنبند مارگون برند کارتیه در سال ۱۹۶۸برای بازیگر مشهور مکزیکی «ماریا فلیکس» از پلاتین و ۲۴۷۳ الماس ساخته شده است. قسمت زیرین این گردنبند قرمز، سبز و مشکی است و به صورت پشت و رو نیز قابل استفاده است. خانه جواهر بولگاری نیز برخی از بهترین و ظریف‌ترین جواهرات مارگون را با توجه به میراث یونانی و رومی خود طراحی کرده است. تکنیک خاص این برند به نام تابوگاس « Tubogas» که به دستبند مارگون اجازه می‌دهد به حالتی فنر مانند و انعطاف‌پذیر به دور دست پیچیده شود نیز ابداعی این خانه جواهر است.

از دهه چهل میلادی تا به امروز بولگاری با استفاده از لعاب و میناکاری انواع دستبند، انگشتر و ساعت را با این موتیف به بازار عرضه کرده است که آخرین آنها مجموعه «سِرپِنتی» است. این برند همچنین در تاریخچه بی‌نظیر خود تا به امروز دستبندهای منحصربفردی برای چهره‌های مشهور سینما چون الیزابت تیلور « Elizabeth Taylor» و همچنین کمربندی که بعدها به گردنبند تبدیل شد برای دیانا وریلند « Diana Vreeland» طراحی کرده است.
وریلند در کتاب خاطرات خود مربوط به سال ۱۹۶۸ در این رابطه می‌نویسد: «هیچ وقت مار را فراموش نکن… این جواهرات مارگون می‌بایست بر هر انگشت و مچ دستی باشد، مار موتیف جواهرات زمانه ماست و به این راحتی از آن خسته نخواهیم شد.» این جمله تا به امروزصحت خود را حفظ کرده است و طراحان جواهرات مدرن امروزی همچنان در این زمینه دست به خلاقیت می‌زنند.

 

منبع مقاله: مد آنلاین

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + سیزده =

محصولات مرتبط در فروشگاه