Telegram support Whatsapp support

جواهرات هندوستان در گذر تاریخ – قسمت دوم

جواهرات هندوستان در گذر تاریخ – قسمت دوم

bt02236

در اواخر قرن ۱۶ میلادی، جواهرسازان مغول دست به تلفیق دو تکنیک و ابداع شکل جدیدی از جواهر زدند. این روش طلاسازی هنوز به شکل سنتی در هند انجام می شود. آنها زیورآلات و صنایع دستی را با سنگ های قیمتی به همراه فلزهای گرانبها همانند طلا مخلوط نموده و نام این روش را کندان گذاردند.

در اولین اقدام، آنها میناکاری را در پشت یا داخل سطح جواهر به کار می بردند. مینا کاری در گذشته در شبه قاره هند بسیار ناشناخته بود و بعدها توسط اروپاییان به جهان معرفی گشت.

این شیوه کار در سراسر قلمرو امپراطوران استان های شمالی هند گسترش یافت. در قرن نوزدهم یعنی زمانیکه تنها نام امپراطور مغول برجا مانده بود، اوتار پارادش در هند شیوه جدیدی در میناکاری را خلق نمود.
هر مرحله از شیوه جواهر سازی کندان، توسط یک سازنده متخصص انجام می پذیرفت.

این شیوه طراحی جدید، این امکان را به سازنده می داد تا هر نوع سنگ قیمتی در هر اندازه ای را بتوان در هر شکلی از جواهرات استفاده کرد. شیوه طراحی موسوم به کندان این امکان را می داد تا بتوان در جواهرات از سنگ هایی همانند یشم و یا کریستال نیز به کار برد.

bt048

با وقوع تحولات سیاسی که در قرن ۱۸ و ۱۹ در هند رخ داد، تولیدات سنتی جواهر از کارگاه ها به جهان تجاری نقل مکان کرد. این انتقال و پیشرفت با تأسیس قانون بریتانیا در سال ۱۸۵۸ شتاب و سرعت بیشتری به خود گرفت.

در مرکز هند مانند جاپور، مهاراجه های هندی از فعالیت های کارخانه ای و دستی صنعت کندان بسیار حمایت می کردند. غالبا این جواهرات توسط اروپاییان خریداری می گشت و یا به سفارش آنها ساخته می شد.

شرکت های توسعه یافته کوچک بریتانیا جواهرسازان هندی را در استخدام خود گرفته و اقدام به تأسیس و ساخت شرکت های جواهرسازی در شهرهای اصلی هند کردند. این تولیدات جواهری، تلفیقی از سبک سنتی جواهرسازی هند و تکنیک های غربی بود.

یکی از تغییرات اساسی و مناسب در این تولیدات، استفاده از روش های تراش گوهرها به سبک غربی است. این سبک جدید، جواهرات ساخت هند را بیشتر به طرح های اروپایی نزدیک کرده و از سبک کندان فاصله گرفت.

با احداث خط ریل راه آهن در هند، این امکان ایجاد شد تا جواهرات از نقاط مختلف شبه قاره هندوستان به راحتی در اختیار کاربران و مصرف کنندگان جواهر در این شبه قاره قرار گیرد.

منبع مقاله:

سایت vam.ac

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 3 =

محصولات مرتبط در فروشگاه