Telegram support Whatsapp support

جواهرات هندوستان در گذر تاریخ – قسمت اول

جواهرات هندوستان در گذر تاریخ – قسمت اول

در زمان های قدیم، خزانه سلطنتی هندوستان شامل تعداد بیشماری سنگ های قیمتی بود. الماس ها از شبه قاره هند به خصوص در ناحیه گلکوندا یافت می شد. بهترین یاقوت های سرخ از برمه می آمد. یاقوت های کبود متعلق به سریلانکا بود و در قرن شانزدهم زمردها از گویا کشوری در امریکای جنوبی خریداری می گشت. این میزان گوهر رنگارنگ با این اندازه، شفافیت و تنوع رنگی در هیچ خزانه ای دیده نمی شد.

bt006

بر طبق رساله ای که به زبان سانسکریت در باب گوهرشناسی نوشته شده است. گوهرها به ۹ رتبه تقسیم می گشتند که ۵ تای اول آن به ترتیب عبارتند از الماس، مروارید، یاقوت سرخ، یاقوت کبود و زمرد و ۴ عدد دیگر سنگ های نیمه قیمتی هستند. هر کدام از این گوهرها نشان دهنده منطقه خاصی می باشند. این ۹ سنگ قیمتی و نیمه قیمتی که به زبان سانسکریت ناوارانتا به معنای ۹ گوهر خوانده می شد، بر روی یک حرز نصب می گردید.
در زمان مغول، فرهنگ ایرانی بر روی هندوستان تأثیر گذاشت. در این زمان طبقه بندی سنگ های قیمتی به گونه ای دیگر گشت. از اواخر قرن شانزدهم، گران قیمت ترین گوهر، اسپینل قرمز پررنگ بود که از ناحیه بدخشان در آسیای مرکزی استخراج می گشت.

اسپینل ها شبیه ترین گونه به یاقوت سرخ هستند. اما از نظر گوهرشناسی با یاقوت سرخ تفاوت دارند. بر روی بهترین نوع این گوهر با رنگ، اندازه و شفافیت بسیار عالی، نام امپراتور آن زمان حکاکی گشت.

در آن زمان اسپینل ها تراش فست داده نمی شد. تنها کاری که گوهرتراشان سلطنتی در مورد این گوهر انجام می دادند این بود که آن را به میزانی که ناخالصی ها را بپوشاند اندازه کرده و سبب نواحی خط و خش دار را صیقل می دادند.

treasury

قوانین مغول ها آخرین تغییرات را در هنر و فرهنگ شبه قاره هند ایجاد کرد. امپراطورهای مسلمان که در اصل متعلق به آسیای مرکزی بودند در اواخر قرن شانزدهم و قرن هفدهم بسیار قدرتمند شدند. فرهنگ هند با ادبیات و فرهنگ ایرانیان آمیخته گشت. اما آنان هنوز آداب و رسوم هندو ها را نیز داشتند.
نشان های سلطنتی در آن زمان بر روی تخت های طلا و جواهراتی از جمله انگشتر، گردنبندهای بلند با سنگ های قیمتی و زیورآلات حک می گشت. زمانیکه قدرت مغول ها در شبه قاره هند فروکش کرد، لباس های فاخر و سلطنتی جزوی از فرهنگ این شبه قاره شد.

bt015_1

پس از امپراطوری مغول، یکی از متمایز ترین پادشاهان آن زمان تیپو سلطان بود. در تمامی اشیائی که برای وی ساخته می شد، حتما ردی از ببر وجود داشت. ببر در زمان وی نماد عدل مسلمانی و حق حاکمیت بود. وی بر علیه بریتانیا قیام کرد اما شکست خورد و در سال ۱۷۹۹ در گذشت.

کمپانی هند شرقی تمامی جواهرات با ارزش تیپو سلطان را به غارت برد. تخت پادشاهی طلای تیپو سلطان نیز جزوی از این جواهر بود که در زمان غارت از بین رفت. اما سر ببر جواهر نشان و سایه بان پرنده این تخت از خرابی نجات یافت.

منبع مقاله:

سایت vam.ac.uk

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

محصولات مرتبط در فروشگاه