Telegram support Whatsapp support

درجه بندی الماس

درجه بندی الماس: سنگها به صورت خام از معادن استخراج می شوند و الماس طیف بسیار وسیعی از رنگها را به خود اختصاص داده است. الماسهای سبز، آبی و قرمز در طبیعت وجود دارد که ارزش بسیار بالایی دارند.

درجه بندی الماس
 

 

الماسهای رنگی به علت کمیاب و گرانبها بودن به صورت مصنوعی یا به شکل فرآوری شده با دستگاهها رنگ می شوند. نمونه اش المالس پرنسس کات می باشد که در بازار وجود دارد و به شکل رنگ شده است .

 

بیشترین الماسی که در دنیا مصرف می شود الماس رنگ سفید تا نزدیک به رنگ کرم می باشد. درجات پایین تر این نوع الماس brown وlight brownمیباشد که حتی به صورت LC یا زرد قناری در جواهرسازی از آن استفاده می شود.

 

الماس را هیچ گاه به شکل 1،2،3 و 4 درجه بندی نمی کنند؛ طبق قوانین ثبت شده انجمن گوهرشناسان جهان که بیشتر مرکز آن انستیتو گوهرشناسی آمریکا می باشد در اوایل قرن بیستم استانداردی را برای گوهرشناسی یا درجه بندی تعریف می کنند که به شرح زیر است:

 

طیف رنگی الماس از A شروع و تا Z ختم می شود . سه رنگ اول ABC چون به رنگ سفید مطلق و در طبیعت نادر است، انجمن گوهرشناسان ، درجه بندی الماس را از حرف D شروع می کند که تا Z ادامه دارد.

 

درجه بندی ها از A تا N مشخص می شود و از این به بعد رنگها تیره است. درجه بندی الماس در شناسنامه ها با حروف مشخص و از D آغاز می شود.

سه رنگ اول DEF، سه رنگ دوم GHI ، سه رنگ سوم JKL می باشد که سه رنگ سوم به رنگهای زرد است و قیمتهای پایینی دارند.چهار رنگ F،G،H،I بیشترین کاربرد را در بازار دارند.

 

برای قیمت گذاری سنگ الماس از کلمه FOUR C استفاده می کنند. این چهار کلمه CUT به معنای تراش، CLARITY به معنای میزان ناخالصی رنگ، COLOUR به معنای رنگ و CARAT به معنای وزن می باشد.

 

CLARITY همان میزان ناخالصی درون الماس است که این درجه بندی از IF آغاز و به IT می شود ؛ این درجه بندی ها بر اساس ذره بینی است که بزرگنمایی آن 10 برابر است. اگر با ذره بینی که 15برابر میکند به این الماس نگاه کنیم این کار غیر استاندارد است.

 

مبنایی که انجمن گوهرشناسان آمریکا تصویب کرده مشاهده ناخالصی ها در درون سنگ با ذره بین 10 برابر است. Look clean یا نگاه پاک وinternational flowless که به معنای خالی بودن سنگ از هر گونه ناخالصی است از انواع درجه بندی ناخالصی هستند.

 

در درجات بعدی به قیمت ها اشاره می شود: VVS1،VVS2،VS1،VS2، SI1،SI2، SI3، I1، I2وI3

هر چقدر از آغاز سطح به طرف I3 نزدیک می شویم میزان ناخالصی کامل در سنگ مشخص می شود.

 

میزان ناخالصی I3با چشم نیز قابل مشاهده است اما میزان ناخالصی VS1واVS2 را باید با ذره بین در درون جستجو کرد.

 

وزن سنگ را به صورت تصاعد هندسی محاسبه می کنند. در تصاعد عددی اعداد به صورت منظم اضافه می شود اما در تصاعد هندسی اعداد به طور جهشی اضافه می شود.

 

بر فرض اگر یک برلیان نیم قیراطی به قیمت 4 میلیون تومان باشد ، یک برلیان یک قیراطی 2 برابر نمی شود و ممکن است به چندین برابر قیمت ارزشگذاری شود .

 

منبع: سایت طلا(tala.ir)

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 3٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − نه =

2 دیدگاه

  1. سلام ودرود فراوان
    در صورت امکان به بنده در خریدن یه انگشتر با برلیان درجه ی یک کمک بفرمایید

    • اپراتور جواهری بینا

      سلام دوست عزیز شما می توانید با مشاوران جواهری بینا با آیدی @javaheribina_admin در تلگرام در ارتباط باشید یا با شماره تلفن 05137658500 تماس بگیرید . در ضمن می توانید به سایت جواهری بینا به آدرس http://www.javaheribina.com مراجعه کنید و تمامی انگشترهای موجود را ببینید

محصولات مرتبط در فروشگاه