Telegram support Whatsapp support

دستبند عقیق و کاربردهای استثنایی این سنگ در دوران باستان

اولین چیزی که علاقمندان با کاوش در موتورهای جستجوگر علی الخصوص گوگل google.com با آن مواجه میشوند تعریف اولیه از عقیق میباشد.بنابر این جستجوها گفته میشود که واژه عقیق Agate برگرفته از نام رودخانه ای به نام Achates در شبه جزیره سیسیل میباشد که نام امروزی آن Dirillo بوده و در جنوب شرقی این جزیره واقع شده است.در این مقاله شما انواع دستبند عقیق رو مشاهده می کنید.

دستبند عقیق

دومین موضوع گفته شده در اکثر وبسایتهای مرتبط با گوهر شناسی و … بیشتر بررسی آکادمیک خواص فیزیکی سنگ عقیق از قبیل ضریب شکست نور ، جرم حجمی ، سختی و … میباشد که در اینجا برای جلوگیری از تکرار جز در مواقع لزوم به آنها نمی پردازیم.

 انواع دستبند عقیق

دستبند عقیق یمنی

دستبند عقیق قرمز

دستبند عقیق زرد

دستبند عقیق سیاه

دستبند عقیق سبز

دستبند عقیق

کاربردهای عقیق

با مراجعه به موزه ها در اکثر نقاط جهان و بازدید از اشیای بدست آمده به سادگی میتوان دریافت که از عقیق نه تنها در ساخت زیورآلات و مهرهای استوانه ای استفاده های فراوانی میشده بلکه در دوران باستان اعتقادات و افسانه های ناشناخته ای دلیل کاربرد سنگ عقیق بوده است

.به عنوان نمونه میتوان به طلسمهایی اشاره کرد که به روی سنگ عقیق حکاکی میشده و یا از فرمها و تراشهای خاصی عقیق که از آنها به عنوان ابزار سحر و جادو بهره گرفته میشده است.

به عنوان مثل میتوان به مهره های عقیق منقوش کشف شده در آرامگاه جنگجویان و پادشاهان باستان اشاره کرد.

امروزه در بازار ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس این ساخته های کهن که اکثرا به صورت مهره های کروی و گاهی از اوقات با اشکال هندسی شش گوش یا هشت گوش میباشد ، علاقمندان خاص خود را دارد.

در کاربردی دیگر میتوان مهرها و استامپهای تخت و استوانه ای زیبای ساخته شده از سنگ عقیق را دید که در گذشته برای اعتبار بخشی به مکتوبات و اسناد استفاده میشده است.در واقع از دوران باستان تا چند دهه اخیر دومین و عمده ترین کاربرد عقیق در گستره وسیعی از اروپا گرفته تا چین به عنوان مهر و استامپ بوده است.

 ساخت چاقو یکی دیگر از کاربردهای عقیق در دوران باستان

در کشورهای آسیای شرق دور نظیر چین و تایلند و …چه در گذشته های دور و چه در عصر حاضر از سنگ عقیق در ساخت مجسمه و تندیسها استفاده میشود.

البته کاربردهای استثنایی جالبی نیز در این بین وجود دارد که میتوان از جمله آنها میتوان به ساخت ابزار برشی و چاقو با تیغه هایی از جنس عقیق اشاره داشت.

دستبند عقیق

در کشور ما ایران بیشترین کاربرد عقیق در ساخت زیورآلاتی نظیر انگشتر و گردنبند و دستبند می باشد.

به دلیل توصیه ها و روایاتی فراوانی که در دین اسلام در خصوص استحباب استفاده از عقیق یمنی وجود دارد ، استفاده از عقیقهایی که منشا استخراج آنها کشور یمن می باشد در ایران و همچنین مسلمانان سایر کشورهای دیگر طرفداران زیادی دارد که در جای خود به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

خواص عقیق

همراه داشتن عقیق فقر را از بین می برد.

باعث افزایش برکت و فراخی و زیادی رزق و روزی می شود.

دفع بلا، در برابر حوادث و بلایا از صاحبش محافظت می کند.

برای دیدن تمام دستبند ها از سایت جواهریی بینا دیدن فرمایید.

مولف : خانم رمضانی

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 15 =

محصولات مرتبط در فروشگاه