Telegram support Whatsapp support

زمین شناسی نقره

نقره در زمین شناسی با ذخایر متفاوتی یافت می شود…

زمین شناسی نقره
 

– ذخاير نقره به 2 شکل ديده مي شوند :

1- ذخايري که نقره به عنوان محصول اصلي ذخيره مي باشد و چندان هم فراوان نيستند و سهم مهمي در توليد نقره جهان ندارند و 25 % ذخاير نقره را تشکيل مي دهند.

2- ذخايري که نقره به عنوان محصول فرعي در ذخاير مس و يا سرب مي باشند و در حد قابل ملاحظه اي يافت مي شوند. اين ذخاير سهم مهمي در توليد نقره جهان دارند و 75 % ذخاير نقره جهان را تشکيل مي دهند.

نقره غالباً به عنوان عنصر فرعي در تشكيلات مختلف رگه اي ظاهر مي شود. در بين اين تشكيلات، رگه هاي كبالت- بيسموت- نقره- اورانيوم و تشكيلات ساب ولكانيك طلا و نقره، تشكيلات ساب ولكانيک مس و ارسنيك و بالاخره تشكيلات فراوان سرب و روي نقره مهم است. كانسنگ هاي ويژه نقره بطور استثنائي تشكيل مي شود.

ساير تركيبات واجد نقره زياد هم با بخش هاي فوقاني رگه هاي معدني نقره دار بستگي دارد. مهمترين اصل در تجسس كانسارهاي نقره قضاوت درباره منطقه اكسيداسيون و منطقه سمانتاسيون يك توده معدني و همچنين درباره بخشي از اين مناطق است كه در عمق كم و در زير منطقه اكسيداسيون قرار گرفته است و بايد معين شود كه متعلق به منطقه سمانتاسيون است يا منطقه سنگ اوليه.

تحقيق ميكروسكوپي كانه هاي سوپرژن و هيپوژن نيز غالباً مواجه با مشكلاتي مي شود، زيرا اشكال اين كانه ها بمقدار كم با هم متفاوت است وگاهي اصلا ًتفاوتي نشان نمي دهد. اصولاً كاني هاي سوپرژن و هيپوژن نقره بسيار مشابه است و در اينجا فقط مطالعه پاراژنز اين كاني ها به تشخيص آنها كمك مي كند.

كانسارهاي واقعي اين فلز كه در آنها تركيبات نقره تنها كاني و يا مهمترين كاني هاي كانسار را تشكيل مي دهد، در درجه اول همان كانسارهاي ساب ولكانيک طلا- نقره و تشكيلات كبالت بيسموت- نقره- اورانيوم است:

1-تشكيلات ساب ولكانيک طلا- نقره غالباً در منطقه اي كه در زمين شناسي با عنوان« كمربند نقره» مشهور است پيدا شده است.

اين كمربند از بخش جنوب غربي ايالات متحده امريكا به مكزيك وتا شيلي امتداد مي يابد و مهمترين قسمت آن از لحاظ نقره در مكزيكوست. در اين كمربند رگه هاي متعددي بطول چند كيلومتر و به ضخامت بيشتر از پنج متر از منشأ گرمابي در آندزيت ها تشكيل شده است. كانسنگ اوليه داراي نقره، سولفور نقره و كمي پلي بازيت و استفانيت و همراه آنها گالن، كالكوپيريت و پيريت مي باشد. كوارتز ( در شكل آمتيست ) و كربنات و سيليكات منگنز و گاهي نيز زئوليت مواد گانگ آن را تشكيل مي دهد. سنگ در بر گيرنده رگه، سيليسي و كائولينيزه و بوسيله پيريت اشباع شده است.

2- تشكيلات كبالت- بيسموت- نقره- اورانيوم، رگه هاي معدني كونگسبرگ واقع در نروژ كه در گذشته از لحاظ اقتصادي اهميت زياد داشته است.

3- تشکيلات رسوبي نقره اهميت كمتري نسبت به ساير تشكيلات آن دارد. در ايالات يوتا در امريكا توده رسوبي نقره از لايه هاي متعدد، ماسه سنگ تشكيل مي شود كه بوسيله نقره اشباع شده است.

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهار =

محصولات مرتبط در فروشگاه