Telegram support Whatsapp support
سلطان‌ مروارید میکی‌ موتو

سلطان‌ مروارید میکی‌ موتو

سلطان‌ مروارید میکی‌ موتو

میکی موتو برای رسیدن به اوج قله موفقیت و شهرت و دریافت لقب « سلطان‌ مروارید میکی‌ موتو » راه دشواری را پیمود.

او مثل کوهنورد شجاعی بود که قصد فتح یک قله غیرقابل صعود را داشت؛ قله‌ای که تاکنون کسی آن را فتح ننموده بود ! آنچه او را در این راه تشویق می‌کرد اراده‌ای قوی و عزمی خستگی‌ناپذیر برای رسیدن به رویای همیشگی او بود؛ « می‌خواهم مرواریدهایی پرورش دهم که به زیبایی مرواریدهای طبیعی باشند . » میکی موتو از خود می‌پرسید آیا ممکن است مرواریدهای پرورشی آنقدر زیبا باشند که تحسین تمامی مردم جهان را برانگیزند ؟ او در ۳۲ سالگی تصمیم گرفت زندگی و دارایی‌اش را وقف این کار بزرگ و دلخواه کند …

بیشتر بخوانید :

سلطان‌ مروارید میکی‌ موتو

مبارزات و کشفیات میکی موتو
میکی موتو در سال ۱۸۸۸ اولین محل پرورش مروارید را در شین می از توابع شهر شیما تأسیس نمود.

او در حالی که پیگیر این کار بود تصمیم داشت اطمینان حاصل نماید که آیا می‌توان مرواریدها را به طور مصنوعی پرورش داده و تولید نمود یا خیر ؟ او می‌دانست که در هزاران صدف فقط ۱ تا ۲ مروارید طبیعی یافت می‌شد.

میکی موتو مشکلات عدیده‌ای را متحمل شد تا به رویاهایش در این زمینه جامه عمل بپوشاند . برای رسیدن به این هدف و یادگیری چگونگی پرورش مرواریدها، اولین قدم لازم و اساسی، مطالعه درباره صدفها بود . در این راه مشکلات بسیاری از نقطه نظر زیست‌شناسی و دریایی وجود داشت .
او متعجب بود که دانشمندان چگونه مشکلاتی را توضیح داده‌اند . در سومین نمایشگاه داخلی که در آوریل سال ۱۸۹۰در پارک یوانو برپا شد میکی موتو صدف‌های زنده‌ای را که پرورش داده بود به همراه مروارید و محصولات آن به نمایش عموم گذاشت . در همین نمایشگاه بود که میکی موتو، پروفسور کاکی چی میتسوکوری از دانشگاه توکیو را ملاقات نمود، پروفسور در آن زمان مسئول مطالعات زیست شناسی دریایی در ژاپن بود . طبق توضیحات او، اگر یک جسم خارجی به داخل پوسته صدف نفوذ کند و خارج نشود، صدف مادر سعی می‌کند که این جسم خارجی را پنهان نماید و بدین صورت یک مروارید طی گذر سالها به وجود می‌آید اما اگر یک جسم خارجی در بطن آن قرار داده شود و پوسته صدف مروارید پاره و باز شود، این ذرات کوچک توسط صدف مادر پنهان نمی‌شوند و می‌توان آنها را پیدا کرد .

سلطان‌ مروارید میکی‌ موتو

مسیری پر از مصائب
دقیقا پس از همان روز سرنوشت‌ساز ملاقات با پروفسور میتسوکوری بود که میکی موتو کار عظیم خود را بر روی مرواریدهای پرورشی آغاز نمود . میکی موتو به خوبی از سختیهایی که در این راه در پیش‌رو داشت، مطلع بود اما تصمیم قطعی گرفته بود تا هرگونه امکانی را در جهت محقق ساختن اهداف خود امتحان نماید .
میکی موتو در آزمایشات اول، سبدی از صدف‌ها را در دریا قرار داد که در بطن صدف‌ها یک ماده خارجی قرار داده شده بود . او سپس این سبد را در خلیج شین می در آگوبی و نزدیک تابا که امروزه «جزیره مروارید» نامیده می‌شود . قرارداد این مراحل هر روز تکرار می‌شد و میکی موتو با هیجان فراوان منتظر نتیجه کارش بود . با توجه به این واقعیت که مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا مروارید به وجود آید، آزمایشات میکی موتو بلافاصله نتیجه نمی‌داد . بنابراین، او هرچند ماه یکبار،‌ پوسته صدف‌ها را باز می‌کرد و مشاهده می‌کرد که بیشتر مواد خارجی، طرد شده بودند . و البته در تعدادی که واپس زده نمی‌شدند نیز هیچ تغییری مشاهده نمی‌شد .
عملیات او ماهها بدون هیچ نتیجه‌ای ادامه داشت . تمام دارائیش صرف خرید صدف‌ها شده بود و مردمی که قبلا با اشتیاق و علاقه کارها و فعالیت‌های او را مورد تشویق قرار می‌دادند،‌ حال دیگر مسخره‌اش می‌کردند . بستگانش او را ترغیب نمی‌کردند که از حماقتش دست بردارد .

سلطان‌ مروارید میکی‌ موتو

مرواریدهای نیمه کروی

در ۱۱ جولای سال ۱۸۹۳ بود که اومه یکی از سبدها را مطابق هر روز بالا کشید تا صدف‌های داخل آنها را بررسی کند . در همان زمان بود که تلألؤیی از نور از داخل پوسته به نرمی بر روی دستانش خزید . آری،‌ آن تلألؤ زیبا یک مروارید بود ! اگرچه آن مروارید نیمه کروی بود ولی به هر حال یک مروارید به حساب می‌آمد . سرانجام رویای میکی موتو به واقعیت پیوست و اولین مروارید پرورشی دنیا تولید شد . در واقع کوکیچی میکی موتو پیشرو راهی بود که بعدها جزو یکی از مهمترین صنایع دنیا قلمداد شد .

تلاش برای مرواریدهای گرد :
در ژانویه‌ سال‌ ۱۹۰۵ بود که‌ مجددا در دریا پدیده‌ خیزاب سرخ‌‌ روی‌ داد و یکبار دیگرهراس‌ مرگبار از خسارات‌ زیانبار این‌ پدیده‌، درون‌ میکی‌ موتو را فرا گرفت‌ . اما او با تمام‌وجود در برابر این‌ حادثه‌ ایستادگی‌ و مقاومت‌ نشان‌ داد و با اراده‌ و عزمی‌ راسخ‌ مرگ‌صدف‌هایی‌ را تحمل‌ نمود که‌ با دقت‌ و زحمت‌ فراوان‌ آنها را پرورش‌ داده‌ بود . میکی‌ موتواز همان‌ ابتدای‌ کار نیز با عوامل‌ طبیعی‌ متعددی‌ می‌جنگید که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ موارد زیر را نام‌ برد : ترس‌ از اختاپوس‌ها، خیزاب‌های‌ سرد، جلبک‌های‌ دریایی‌ و مهمتر از همه خیزاب ‌سرخ. اما خیزاب سرخ‌ ژانویه‌ ۱۹۰۵ به‌ طور بیرحمانه‌ای‌ تمام‌ آب‌ را فراگرفت‌ ونتایج‌ مرگبار و تأسف‌آوری‌ بر جای‌ گذاشت‌ .
علی‌رغم‌ توانایی‌ بسیار و عزم‌ راسخی‌ که‌همیشه‌ موجب‌ شده‌ بود تا میکی‌ موتو از شکستهای‌ قبلی‌ سربلند بیرون‌ آید . بهار ۱۹۰۵یکی‌ از بزرگترین‌ مصیبتهایی‌ بود که‌ طی‌ دوران‌ فعالیت‌ این‌ مرد ۴۷ ساله‌ بر او نازل‌ شده‌ بود . ۰۰۰/۸۵۰ صدف‌ مرده‌ بودند ! میکی‌ موتو که خود را در آزمایشگاهش‌ زندانی‌ کرده بود . درحالی‌ که‌ در نهایت‌ غم‌ و اندوه‌ به‌ باز کردن‌ صدف‌های پرداخت،‌ ناگهان‌ از شادی‌ فریادی کشید . آری از پوسته یک‌ صدف‌ مرده‌ یک‌ مروارید کاملا گرد بیرون‌ آمد ! این‌ مروارید کروی‌ ازلحاظ‌ کیفیت‌ به‌ قدری‌ به‌ مرواریدهای‌ طبیعی‌ شباهت‌ داشت‌ که‌ تشخیص‌ آن غیرممکن‌ بود .

سلطان‌ مروارید میکی‌ موتو

ارزیابی‌ از خارج‌
در زمان‌ کشف‌ این‌ روش‌، تأمین‌ و تهیه‌ مرواریدهای‌ طبیعی‌ هر ساله‌ رو به‌ کاهش‌داشت‌ . در حالی‌ که‌ موج‌ تقاضای‌ مرواریدها نه‌ تنها در ژاپن‌ بلکه‌ در اروپا و آمریکاسیرصعودی‌ داشت‌ . میکی‌ موتو مطمئن‌ بود که‌ اختراع‌ او دارای‌ اهمیت‌ بین‌المللی‌ است‌ وبه‌ همین‌ خاطر آگاهی‌ از نظرات‌ کارشناسان‌ مربوطه‌ در ژاپن‌ و خارج‌ بود . در حالی‌ که‌ مردم‌ژاپن‌ هنوز به ارزش نوآوری او کاملا پی نبرده بودند، تولیدات‌ میکی‌ موتو توجه‌ تمامی‌ مردم‌جهان‌ را به‌ خود جلب‌ کرده‌ بود . مقالات‌ قابل‌ توجهی‌ در روزنامه‌ها و مجلات‌ معروف‌برون‌ مرزی‌ به‌ شرح‌ نوآوری میکی‌ موتو اختصاص‌ داده‌ شد . محققان‌ و علاقمندان‌ بسیاری‌که‌ نسبت‌ به‌ این‌ شیوه مشتاق‌ بودند، از سراسر دنیا به‌ تاتوکو جیما سرازیر شدند تا از این‌جزیره‌ دیدن‌ نمایند .

سلطان‌ مروارید میکی‌ موتو

میکی‌ موتو سلطان‌ مروارید
میکی‌ موتو با نوآوری‌ خود شهرت‌ و افتخار بسزایی‌ برای‌ کشورش‌به‌ ارمغان‌ آورد . او بخش‌ عمده‌ زندگی‌ ۹۶ ساله‌اش‌ را وقف‌ مرواریدها نمود و راه‌ را برای‌علاقمندان‌ به‌ این‌ رشته‌ هموار کرد . میکی‌ موتو در زمان‌ حیات‌ مفتخر به‌ دریافت مدال ‌شایستگی‌ فورث‌ اوردر و پس‌ از مرگ‌ مفتخر به‌ دریافت مدال‌ شایستگی‌ فرست‌ اوردر شد . میکی‌ موتو در نزد مردم‌ جهان‌ با لقب‌ سلطان‌ مروارید معروف‌ و شناخته‌ شده‌ است‌ . گفته‌ می‌شود که‌ این‌ لقب‌ یقینا مایه‌ افتخار میکی‌ موتو بود . زمانی‌ که‌ تولید مرواریدهای‌پرورشی‌ به‌ عنوان‌ صنعتی‌ جدید و مهم‌ به‌ رسمیت‌ شناخته‌ شد، حق‌ امتیاز تولیدمرواریدهای‌ کروی‌ میکی‌ موتو لغو شد .
البته‌ میکی‌ موتو از مشاهده‌ چنین‌ تحول‌ و پیشرفتی‌ بسیار راضی‌ بود زیرا رفاه‌ و پیشرفت‌ جامعه‌، آرزوی‌ همیشگی‌ و دیرینه‌ او بود . درست‌ درهمین‌ زمان‌ بود که‌ وضعیتی‌ غیرقابل‌ پیش‌بینی‌ و تأسف‌آور پیش‌ آمد، بدین‌ ترتیب‌ که‌ مرواریدهای‌ پرورشی‌ بسیار ارزان‌ و با کیفیت‌ بسیار پایین‌ وارد بازار شد به طوری که‌ شهرت‌ مرواریدهای‌ ژاپنی‌ را مورد تهدید قرار داد و با توجه‌ به‌ این‌ که‌ مرواریدهای‌ میکی‌ موتو، شهرتی‌ عالمگیر و جهانی‌ برای‌ مردم‌ جهان‌ به‌ همراه‌ آورده‌ بود، این‌ مسئله‌ خطری‌ حائز اهمیت‌ برای‌ ملت‌ ژاپن‌ محسوب‌ می‌شد .

 

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

محصولات مرتبط در فروشگاه