Telegram support Whatsapp support
سنگ آمولیت

سنگ آمولیت چیست؟

سنگ آمولیت ، همان آمونایت (ammonite)فسیل شده است. در واقع پوسته حلقوی ماهی مرکب امروزی می باشد که حدود ۶۵ الی ۴۱۰ سال پیش می زیسته است. ریشه نام آمولیت از آمون ( (Ammonخدای مصریان باستان به شکل سر قوچ با شاخ های به هم پیچ خورده گرفته شده است. این سنگ طرحی همانند رنگین کمان دارد.

آمونیت در تمام دنیا یافت می شود اما آمونیت های کانادایی متعلق به آلبرتا (Alberta) از رنگی فوق العاده شفاف و براق برخوردارند. آمون های کانادایی در ابعادی به بزرگی ۹۰ سانتیمتر قطر و دارای رنگین کمان الوان سبز و قرمز دیده می شوند. در خواست هر گونه از آمولیت های کانادایی، اعم از علمی یا نمایشی باید با موافقت پادشاه کانادا انجام پذیرد.

سنگ آمولیت

تاریخ و عشق:

طبق روایات و افسانه های قدیمی نخستین بار یک بانوی بومی آمریکایی این فسیل رنگی را در دامنه های کوه های کانادا کشف کرد. این کشف در زمستانی سخت و در حالی صورت گرفت که قبیله به دلیل نیامدن بوفالوها در آستانه قحطی و گرسنگی قرار گرفته بود. طبق این افسانه این سنگ زیبا با آن بانوی آمریکایی صحبت کرده و به او گفته که دارای قدرت بی نظیر دارویی است و اگر سنگ را با خود به قبیله اش ببرد، مردم اش را از قحطی نجات خواهد داد.

بانوی افسانه ای وقتی این سنگ را به قبیله اش می برد، با گله ای بزرگ از بوفالوها مواجه می شود. از آن زمان به بعد به هنگام برگزاری مراسم سنتی بزرگداشت گاوهای وحشی آمریکای شمالی از آمولیت تجلیل می شود. از آمولیت که برای شناسایی دردها مورد استفاده قرار می گیرد، امروزه با عنوان سنگ بوفالو یاد می شود. مردم (بلک نوب) معتقدند آمولیت برای صاحبش ثروت فراوانی به همراه می آورد.

 مقارن با سال ۱۹۰۸ بود که آمولیت کشف شد. این کشف طی تحقیقات به عمل آمده توسط یک تیم علمی تحقق یافت. این گروه علمی موفق به یافت فسیل های آمولیت در رودخانه سنت ماری (St.Mary) در آلبرتا شد و در ۱۹۸۱ بود که کشف مقادیر زیادی از آمولیت با کیفیت اعلاء، زمینه پروسه استخراج تجاری این سنگ را مهیا کرد.

سنگ آمولیت

تنوع رنگ:

آمولیت به صورت رنگین کمانی از رنگ ها یافت می شود اما گرانبها ترین و نادر ترین رنگ های آن قرمز، طلایی، سبز، آبی و ارغوانی هستند. آمولیت ها باید حداقل از دو رنگ برخوردار باشند( انواع سه رنگ آن از ارجحیت بیشتری برخوردار است).

گوشواره آمولیت

کیفیت:

جلا، درجه و رنگ آمولیت سه عامل مهم تعیین کننده در بررسی کیفیت این سنگ هستند. هر چه سنگ ها پر رنگتر و براق تر باشند، مرغوب ترند. آمولیت هایی را دارای کیفیت اعلا می شناسند که دارای ۳ رنگ یا بیشتر باشند و فضای میان رنگ ها، جداکننده های تیره، به عنوان الگوی خاص به شمار می رود. سنگ هایی که دارای الگوهای خاص و ویژه مثل الگوهای ریبونی (Ribbon)، شیشه های لک دار یا طرح دار هستند جزو انواع با کیفیت اعلاء در نظر گرفته می شوند.

انگشتر آمولیت

قیمت:

به دلیل تنوع ویژگی های هر سنگ، احتساب قیمتی معین برای آن دشوار به نظر می رسد. قیمت آمولیت بر اساس ویژگی های آن در ازاء هر میلیمتر مربع محاسبه می شود. تریپلت ها (Triplets) از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار و سنگ های طبیعی از ۲۵۰ تا ۲۵۰۰ دلار قیمت گذاری شده اند.

گوشواره آمولیت

نحوه نگهداری:

آمولیت با درجه سختی ۵/۴ به مراقبت ویژه نیازمند است. به هنگام آویختن جواهرات مزین به آمولیت باید از تماس آن با هرگونه مواد اسیدی، آمونیاک و اسپری های مو و عطر ممانعت شود.

برای تمیز کردن آن باید از برس نرم و محلول آب و صابون رقیق و یا تمیز کننده مخصوص مروارید استفاده کرد.

با جواهرات آمولیت در شکل های مختلف در می یابید که با به کار بردن آمولیت قادر به ارایه انواعی از کارهای نفیس و زیبا هستید. فسیل این سنگ در الگوهای رنگین کمانی ، قرمز، سبز موجودات و گاهی لایه رنگ ها آنقدر نازک و ظریف هستند که نمی توان آن ها را از سنگ طبیعی مجزا کرد.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (3 امتیاز, میانگین: 2٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 3 =

محصولات مرتبط در فروشگاه