Telegram support Whatsapp support
سنگ روزتا

سنگ روزتا

کلید رمز زبان مصریان باستان

بی گمان یکی از مهم ترین و نخستین ابداعات بشر که به برقراری ارتباط و ثبت حرف ها و اندیشه های او کمک می کرد، خط و نوشتار است . خط ها در ابتدا تنها شکلی تصویری داشتند و از چند نقاشی جداگانه تشکیل می شدند . در مرور زمان این تصاویر نمادین تر و ساده تر شدند و البته مفاهیم بیش تری را منتقل می کردند . در جهان باستان چهار خط به این سبک مورد استفاده بودند که عبارت اند از خطوط میخی، چینی، فنیقی و البته هیروگلیف مصری . همراه کارناوال باشید تا با هم با خط هیروگلیف مصری و نحوه کشف رمز آن آشنا شویم .
سنگ روزتا یکی از مهم ترین کشفیات باستانی جهان است که برای باستان شناسان به دریچه ای برای کشف و فهم زبان هیروگلیف بدل شد . رزتا در واقع نوعی سنگ یادبود گرانیتی است که قدمتی حدود ۲۲۰۰ ساله دارد و بر روی آن به سه زبان هیروگلیف مصری، مصری و یونانی نگارش شده است . این لوح یادبود که به زمان بطلمیوس پنجم بر می گردد، راوی کارها و اقدامات نیک این پادشاه مصری است که برای مردم و سرزمین خود انجام داده بود .
شاید برای شما سوال شود چرا باید لوح یادبود رزتا به سه زبان مختلف نوشته شده باشد ؟ نوشتار رایج میان مردم مصر باستان در طی قرن دوم پیش از میلاد، مصری بود، پس طبیعی است که یکی از زبان های سنگ رزتا مصری باشد . از طرفی پادشاهان وقت سرزمین مصری اصالتی یونانی داشتند، بنابراین دیگر خط مورد استفاده خط یونانی بود . خط هیروگلیف مصری نیز خط مرسوم کشیشان معابد مصر بود که برای نگارش متون مذهبی و ارزشمند از آن استفاده می کردند .

سنگ روزتا

در قرن هجدهم میلادی بود که سربازان فرانسوی در حال ساخت قلعه ای نظامی در شهر الرشید مصر بودند . آن ها در حین کار با لوح یادبودی گرانتیتی و سنگین برخوردند که نوشته های روی آن توجه را جلب می کرد . از آن جا که سنگ رزتا نخستین لوح مصری و چندزبانه بود، به سرعت مورد توجه قرار گرفت و پس از آن که ارتش انگلیس فرانسه را شکست داد، سنگ رزتا نیز به تصرف بریتانیا درآمد و به شهر لندن منتقل شد .
پس از آن ها متخصصان، باستان شناسان و دانشمندان بساری بر روی نوشته های سنگ رزتا تمرکز کردند و تلاش کردند تا سر از زبان هیروگلیف مصری آن درآورند . اما ساختار این خط پیچیده تر از آن بود که به راحتی رمزگشایی شود . در نهایت پس از سال ها مطالعه و تحقیق و بررسی این ژان – فرانسوا شامپولیون بود که توانست در تاریخ ۱۸۲۲ میلادی رمز زبان هیروگلیف مصری را کشف کند و این زبان را به همگان بشناساند .
امروزه سنگ روزتا در موزه بریتانیا نگه داری شده و در معرض دید عموم قرار دارد .
دوره تاریخی : باستان
قدمت : قرن دوم پیش از میلاد، سال ۱۹۶ پیش از میلاد
مشخصات : جنس : گرانیت؛ وزن : ۷۷۱ کیلوگرم
ابعاد : طول : ۱۱۲.۳ سانتی متر؛ عرض : ۷۵.۷ سانتی متر؛ قطر : ۲۸.۴ سانتی متر
محل کشف : شهر الرشید یا رزتا، مصر
محل نگهداری : موزه بریتانیا، لندن

منبع : کارناوال

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 16 =

محصولات مرتبط در فروشگاه