Telegram support Whatsapp support
سنگ شناسی زیرکونیوم

سنگ شناسی زیرکونیوم

کشف زیرکونیوم
زیرکونیا مکعب (Cubic zirconia)، که بالا نشان داده شده است، دارای ساختار بلوری همانند الماس بوده و درخشش مشابه دارد .

سنگ شناسی زیرکونیوم

سنگ های قیمتی حاوی زیرکونیوم ، مانند جواهر آبی رنگ (hyacinth) و زیرکون، از زمان های قدیم به عنوان دکوراسیون استفاده شده اند . زیرکونیوم اولین بار سال ۱۷۸۹ در برلین توسط مارتین هنریخ کلاپروث (Martin Heinrich Klaproth ) و در نمونه ای از زیرکون (سیلیکات زیرکونیوم) از سری لانکا، به عنوان یک عنصر شناخته شده شد . آنالیز او از ترکیب این ماده معدنی نشان دهنده: ۲۵% سیلیکا (دی اکسید سیلیسیم : SiO2)، ۰٫۵% اکسید آهن و ۷۰% اکسید جدید بود . او این اکسید جدید را زیرکونرد (Zirconerde) نامید . در سال ۱۸۰۸، در لندن، سر هومفری داوی (Sir Humphry Davy) تلاش کرد تا با الکترولیز (روشی که او یک سال پیش از آن با موفقیت مورد استفاده قرار داده بود تا سدیم و پتاسیم را ایزوله – عنصری را از سایر بخش های ترکیب جدا و به صورت خالص درآورد) فلز خالص را از اکسید آن به دست آورد . متاسفانه تلاش هایش بی حاصل بود .

خواص سنگ زیرکونیوم
خواص سنگ زیرکونیوم

سنگ شناسی زیرکونیوم

توپ معلق الکترومغناطیسی (electromagnetically) از آلیاژ تیتانیوم – زیرکونیوم – نیکل مذاب . همانطور که توپ مایع شناور سرد و جامد می شود، در مورد اینکه چرا مایعات در برابر تبدیل شدن به جامد مقاومت می کنند، اطلاعاتی را نشان می دهد .
موفقیت از آن جونز جی برزلیوس (Jons J. Berzelius) شد که اولین بار سال ۱۸۲۴ در استکهلم سوئد، فلز را ایزوله (isolated) کرد . برزلیوس یک لوله آهنی حاوی مخلوطی از پتاسیم و پتاسیم فلوراید زیرکونیوم (K2ZrF6) را حرارت داد . او زیرکونیوم را به عنوان یک پودر سیاه آمورف که یک هادی ضعیف برق بود، تولید نمود . سال ۱۹۲۵ دانشمندان هلندی آنتون ادوارد ون آرکل (Anton Eduard van Arkel) و جان هندریک دی بوئر (Jan Hendrik de Boer) روشی برای تولید زیرکونیوم با خلوص بالا کشف کردند . زیرکونیوم تترائیودید (ZrI4) روی یک رشته تنگستن (tungsten ) داغ سفید تجزیه و یک نوار بلور از زیرکونیوم خالص را تشکیل داد . این روند تحت عنوان فرآیند نوار بلور (crystal bar process ) شناخته می شود . نام عنصر از کلمه فارسی زرگون (zargon) به معنی طلا – مانند می آید .

منبع : آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 1٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − دو =

محصولات مرتبط در فروشگاه