Telegram support Whatsapp support
سنگ فیروزه جواهری بینا

سنگ فیروزه نیشابور و کرمان چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

سنگ فیروزه نیشابور بدون شک مرغوب ترین و مشهور ترین فیروزه در جهان می باشد. نکته مهم در اینجا این است که بتوانیم فیروزه اصل نیشابور را از فیروزه ای تقلبی دیگر تشخیص بدهیم. معدن علیا، بخش مرکزی شهرستان بزغان ، مهم ترین معدن فیروزه نیشابور است. سنگ فیروزه نیشابور زیباترین فیروزه شناخته شده در جهان است و گرانبهاترین رنگ فیروزه یعنی آبی آسمانی را دارد.

اما فیروزه نیشابور از ضخامت زیادی برخوردار نیست و شاید به یک میلیمتر هم نرسد. سنگ خارا که به سنگ فیروزه چسبیده است تحت فشار و دمای درونی زمین تشکیل میشود و به سنگ فیروزه چسبیده و اجازه نمی دهد یک نگین فیروزه خالص تشکیل شود.

سنگ فیروزه جواهری بینا

فیروزه کرمان ضخیم و گوشتی است و حتی زیر نگین آن هم فیروزه وجود دارد. فیروزه کرمان به رنگ های آبی و آبی مایل به سبز و سبز وجود دارد و کمیاب است و درخشش خاصی دارد.

برای تشخیص سنگ فیروزه اصل باید پشت سنگ فیروزه بررسی شود. یکی دیگر از شاخصه های فیروزه اصل وجود رگه های تیره رنگ روی سنگ فیروزه می باشد. البته خیلی از فیروزه های خارجی رگه های تیره رنگی دارند بنابراین برای خرید فیروزه اصل بهتر است از یک فروشگاه معتبر این کار را انجام دهید.

سنگ فیروزه جواهری بینا

مهم ترین مشخصه در قیمت و ارزش سنگ فیروزه رنگ آن است. رنگ آبی آسمانی اشباع شده گران ترین رنگ می باشد که در معدن های شهر نیشابور استخراج می شود و شما هنگام خرید باید به رنگ آن توجه زیادی داشته باشید. فیروزه کرمان دارای ضخامت بیشتری نسبت به فیروزه نیشابور است.

تشخیص سنگ فیروزه کرمان

فیروزه کرمان معمولا دارای تکه سنگ های کوچکی مثل سنگ های معمولی در پشت نگین است. فیروزه کرمان در رنگ های خاص و کمیابی وجود دارد و درخشش خاصی دارد. البته برخی از سنگ های فیروزه کرمان رنگ خاص و کدری دارند که بسیار کمیاب هستند و از زیبایی زیادی برخوردارند.

طیف رنگی فیروزه نیشابور خیلی بیشتر از فیروزه کرمان می باشد از این رو تنوع رنگی بیشتری دارد و از زیبایی دو چندان نیز برخوردار می باشد. به دلیل محل تشکیل فیروزه نیشابور و عناصر تشکیل دهنده آن و نوع آب و هوای نیشابور، فیروزه نیشابور از رنگ زیبا تری برخوردار می باشد.

سنگ فیروزه جواهری بینا

با اینکه فیروزه کرمان ضخیم تر از فیروزه نیشابور است اما از استحکام کمتری برخوردار است. اکثر فیروزه های کرمان سختی بسیار پایینی دارند و در برابر ضربه ضعیف و شکننده هستند. این سنگ ها در زمان تراش یا استفاده از آن ساییده یا شکسته می شوند. فیروزه های نیشابوری از استحکام بیشتری برخوردار هستند.

فیروزه نیشابوری شهرت جهانی دارد چون قدمت استخراج فیروزه از معادن نیشابور خیلی بیشتر از فیروزه کرمان می باشد. فیروزه نیشابوری از چند صد سال پیش وجود داشته است و از اعتبار بیشتری برخوردار است.

کهن ترین فیروزه کشف شده در تپه برج نیشابور قرار دارد که از قدمت هفت هزار ساله برخوردار است. به همین دلیل قیمت فیروزه نیشابور از کرمان بیشتر است. به گونه ای که اگر دو نگین فیروزه ای یکی از نیشابور و دیگری از کرمان هم اندازه و هم شکل باشند؛ قیمت فیروزه نیشابور ده برابر بیشتر از فیروزه کرمان می باشد.

سنگ فیروزه کرمان

فیروزه کرمان معمولا جلای کمتری نسبت به فیروزه نیشابور دارد و از شفافیت بهتری برخوردار می باشد. فیروزه نیشابور به دلیل مواد تشکیل دهنده و عناصر موجود در آن ، بسیار چشم نواز و زیباتر است.

فیروزه نیشابور به دلیل وجود زیاد عنصر آب براق تر از فیروزه کرمان است به همین دلیل در خرید فیروزه کرمان و نیشابور، فیروزه نیشابور جلای بیشتری دارد.

فیروزه های استخراج شده از معادن نیشابور معمولا زیبا تر از فیروزه های کرمان هستند و از نقش و نگار های زیبا تری بهره مند می باشند. شجر های زیبایی که روی سنگ های فیروزه ی نیشابور وجود دارد بسیار زیبا تر از شجر های سنگ فیروزه کرمان است.

سنگ فیروزه کرمانی

یکی دیگر از مواردی که فیروزه کرمان را با فیروزه نیشابور متمایز می کند احیا کردن سنگ های کرمان می باشد. سنگ های فیروزه ی کرمان به دلیل اینکه رنگ آبی کمرنگ تری دارند و از سختی و زیبایی بالایی برخوردار نیستند احیا می شوند.

احیا کردن سنگ فیروزه

احیا کردن این سنگ ها برای تقویت رنگ و سختی آن هاست. در احیا کردن چسبی به نام رزین به سنگ فیروزه کرمان می زنند تا پس از احیا سختی و استحکام آن افزایش یابد.

در سر تا سر جهان فیروزه نیشابور از زیبایی و کیفیت و ارزش بسیار بالاتری نسبت به فیروزه کرمان برخوردار است.

سنگ ارزشمند فیروزه ی نیشابوری برای ساخت وسایل بسیار زیادی استفاده می شود اما سنگ فیروزه کرمان به دلیل نداشتن مقاومت بالا و نداشتن زیبایی مانند فیروزه نیشابوری بیشتر برای ساخت انواع تسبیح فیروزه ای و یا ساخت انگشتر فیروزه ای زنانه و مردانه و انواع جواهرات عمومی زیادی استفاده می شود.

سنگ فیروزه جواهری بینا

فیروزه نیشابور مطمئنا از کیفیت و مرغوبیت بیشتری نسبت به فیروزه کرمان برخوردار است .

اگر قصد دارید برای خرید فیروزه هزینه زیادی بکنید تا فیروزه خاص و زیبایی را داشته باشید قطعا فیروزه نیشابوری انتخاب مناسب تری است.

شما می توانید برای خرید مرغوب ترین سنگ ها و جواهرات فیروزه به سایت معتبر جواهری بینا مراجعه کنید.

سنگ فیروزه جواهری بینا

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

محصولات مرتبط در فروشگاه