Telegram support Whatsapp support
سنگ قیمتی

چگونه می توانیم از سنگ قیمتی اوپال نگهداری کنیم؟

سنگ قیمتی اوپال یکی از جواهرات بسیار زیبا و خاص است که باید به درستی مراقبت و تمیز شود تا جذابیت خود را به کامل‌ترین شکل ممکن به نمایش بگذارد.

با نکاتی کوتاه و کاربردی که در زیر اشاره کرده‌ایم می‌توانید از این جواهر قیمتی خود به خوبی مراقب کنید و مطمئن باشید که روی جواهرات شما درخشش کامل دارد.

سنگ قیمتی

راهنمای تمیز کردن شکل‌های مختلف سنگ قیمتی اوپال

روش تمیز کردن سنگ اوپال به فرم و شکل آن بستگی دارد.

برخی از سنگ‌های اوپال یکپارچه و کامل هستند، در حالی که ممکن است برخی دیگر دو یا چند لایه باشند. یعنی چند لایه از سنگ اوپال به هم چسبانده شده و یک جواهر کامل را شکل داده‌اند.

  • اوپال دو لایه: همان‌طور که از نامش پیداست از دو لایه اوپال نازک که به هم چسبیده‌اند و یک لایه پوشش محافظ مشکی‌ رنگ تشکیل شده است. این لایه مشکی برای پررنگ‌تر شدن رنگ اوپال‌ها به آنها وصل می‌شود.
  • اوپال سه‌لایه: همانند اوپال دو لایه، در مدل سه لایه هم یک لایه‌ی شفاف روی سطح اوپال (شیشه یا کوارتز) کار می‌شود تا از سنگ محافظت کند و شکل گرد و گنبدی به سطح آن ببخشد.
  • اوپال یکپارچه: سنگی طبیعی است که فقط برش خورده و پولیش شده است.

شما با نگاه کردن به سنگی که خریداری کرده‌اید می‌توانید تشخیص دهید که اوپال یک تکه، دو تکه یا سه تکه است.

برای تمیز کردن سنگ‌های اوپال لازم است پودر صابون غیرعطری و ملایم را با نصف لیوان آب ولرم مخلوط کنید.

اگر اوپال شما یکپارچه است، سنگ را چند ثانیه درون محلول صابون حرکت دهید و سپس آن را با یک پارچه میکروفایبری یا پارچه‌ای که پرز نمی‌دهد، خشک کنید.

اما اگر اوپال دو یا سه لایه است، به هیچ عنوان جواهر را درون محلول صابون قرار ندهید زیرا چسبی که لایه‌های سنگ را به هم وصل کرده، باز می‌شود و جواهر شما از شکل می‌افتد. برای تمیز کردن این سنگ‌ها، چند قطره از محلول آب و پودر صابون را روی سنگ بمالید، سپس با پارچه بدون پرز یا پارچه میکروفایبری روی سطح سنگ را تمیز کنید. مراقب باشید که دستمال را روی سنگ خیلی فشار ندهید.

سنگ قیمتی

تمیز کردن جواهرات اطراف سنگ قیمتی اوپال

در بیشتر انگشترهایی که نگین اوپال دارند، از سنگ‌های قیمتی دیگر هم در کنار این سنگ استفاده شده است. بنابراین لازم است همه‌ی سنگ‌ها و رکاب هم تمیز شود.

برای این منظور شما به یک مسواک نرم نیاز دارید. مسواک را درون محلول صابون و آب فرو ببرید و سپس به آرامی روی سطح دیگر جواهرات و روی طلا یا نقره ای که اوپال روی آن سوار شده، بکشید. اما مراقب باشید به هیچ عنوان نباید مسواک را روی سنگ اوپال بکشید.

راهنمای نگهداری از سنگ قیمتی اوپال

به هیچ عنوان اوپال را در مکانی نگهداری نکنید که دمای آن تغییرات زیاد و ناگهانی دارد. همچنین سنگ اوپال را در مکان‌های خشک هم نگهداری نکنید.

برای نگهداری درست و مطمئن از اوپال، بهتر است آن را درون کیسه مخصوص جواهرات بگذارید. چند قطره آب روی سطح کیسه بپاشید. سپس آن را درون یک کیسه پلاستیکی بگذارید. جای اوپال باید مرطوب باشد.

از قرار دادن اوپال در کنار دیگر سنگ‌ها و جواهرات خودداری کنید زیرا تماس سنگ‌ها با هم روی سطح آنها خراش ایجاد می‌کند.

درجه سختی سنگ اوپال ۶٫۵ است، یعنی سختی آن مشابه شیشه است. به همین خاطر باید حسابی مراقب این سنگ شکننده باشید.

سنگ‌های یکپارچه اوپال اگر در آب قرار بگیرند مشکلی پیدا نمی‌کنند اما مدل‌هایی که دو یا سه لایه هستند را نباید در آب قرار دهید زیرا چسب آنها باز می‌شود.

سنگ قیمتی

راهنمای استفاده از سنگ قیمتی اوپال

سنگ قیمتی اوپال از شن و آب ساخته شده است. حدودا بین ۲ تا ۱۰ درصد حجم بیشتر اوپال‌ها را آب تشکیل داده است. به همین خاطر اگر آب خود را از دست بدهند و خشک شوند، ممکن است ترک بردارند.

همچنین اگر اوپال در معرض تغییرات دمایی شدید قرار داشته باشد هم ممکن است بشکند یا ترک بردارد. بنابراین هرگز سنگ اوپال را از مکان خیلی سرد به مکان خیلی گرم و برعکس نبرید.

از تماس اوپال با آب داغ یا آب یخ پرهیز کنید.

هرگز اجازه ندهید اوپال در معرض گرما و شعله آتش قرار داشته باشد.

اگر انگشتر با نگین اوپال دارید حتما موقع شستن دست‌ها، انگشتر را از دست خارج کنید زیرا مواد شیمیایی و صابون به این جواهر آسیب جدی وارد می‌کنند.

حقایق جالب و خواندنی در مورد سنگ قیمتی اوپال

از آنجا که حجم زیادی از سنگ اوپال را آب تشکیل داده است، قرار دادن این سنگ در مجاورت رطوبت هوا یا رطوبت پوست انسان باعث می‌شود تا سنگ سالم‌تر بماند.

رطوبت سبب حفظ رنگ و زیبایی سنگ اوپال می‌شود.

پوشیدن و استفاده مدوام از جواهری که نگین اوپال دارد باعث می‌شود تا این سنگ سالم‌تر و درخشان‌تر باقی بماند.

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

سنگ قیمتی

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (2 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + دوازده =

محصولات مرتبط در فروشگاه