Telegram support Whatsapp support

سنگ کهربا اصل و بدل چه تفاوتی دارند؟

کهربا چیست؟

خواص کهربا و تشخیص کهربای اصل

سنگ کهربا با سختی 2 تا 2.5 در واقع صمغ درختان سوزنی از گونۀ کاج در جنگل‌هایی است که بعدها به زیر آب دریاها رفتند و پس ازحداقل 50 میلیون سال آنچنان سخت گردید که اکنون به عنوان سنگ کهربا شناخته می‌شود و به ما تصویری از جهان پیش از تاریخ را نشان می‌دهد.

در سنگ های کهربا آن‌ها قطعاتی از زمین، حشرات، گیاهان و حتی پستانداران کوچک به دام افتاده روزگاران پیش از تاریخ نیز یافت می‌شود. عمده کهربای جهان عمری بین ۳۰ تا ۹۰ میلیون سال دارد.

سنگ کهربا دارای طیف رنگی زرد، قهوه ای، سفید شیری، قرمز، سبز، نارنجی و سیاه به شکل شفاف تا مات یافت می شود.

برای مشاهده محصولات کهربا در جواهری بینا کلیک کنید

سنگ کهربا

از آنجایی که سنگ کهربا همیشه مورد پسند مردم بوده و طرفداران زیادی در دنیای جواهرات داشته است، روش هایی وجود دارد تا به طریقی و به دلایل مختلف شبه کهربا تولید شود که این امر باعث ایجاد نا امنی و عدم اطمینان در بین کهربا دوستان می شود.

در این مقاله سعی شده است که شما را با چندین نوع شبه کهربا و راه های شناسایی آن ها آشنا سازیم.

تشخیص سنگ کهربا اصل

پلاستیک و شیشه از بهترین شبه کهربا ها هستند که می توانند با ترکیبات مختلف ساخته و به فروش برسند. انواع دیگر شبه کهربا Bakelite، Casein، Polyester و حتی چسب Epoxy را می توان نام برد. در ادامه چند روش برای تشخیص تقریبی سنگ کهربا و شبه کهربا ها آمده است:

روش اول تشخیص سنگ کهربا: مشاهده بصری

سنگ کهربای طبیعی معمولاً دارای برش های منظم و کاملا هندسی دقیق نبوده و در سطح آن ها ترک های ریز دیده شده و درون آن ها حباب های ریزی مشاهده می شود. در حالیکه در نمونه های بدلی حباب های بزرگ و به تعداد زیاد دیده می شود.

در نمونه های طبیعی در قسمت های شفاف می توان رنگ زرد کم رنگ یا پر رنگ، نارنجی، قرمز، قرمز-قهوه ای و یا شیری و در قسمت های تیره کهربا رنگ های سفید، زرد تخم مرغی، نارنجی، قهوه ای و سیاه را مشاهده کرد.

از طرف دیگر کهربای طبیعی که هیچ گونه بهسازی بر روی آن انجام نگرفته رنگ قوی تری با هاله رنگ های دیگر که با هم ادغام شده اند را نشان می دهد که در نمونه های بهسازی و بدلی این چنین نیست.

روش دوم تشخیص سنگ کهربا: نسبت وزن به حجم

از آنجایی که کهربا ماده آلی است از تراکم کمی برخوردار است و با توجه به سایزش همانند پلاستیک سبک به نظر می رسد در حالیکه در نمونه های بدلی شیشه ای، وزن شیشه نسبت به حجم آن سنگین تر و جلای شیشه ای هم دارد.

بعضی از نمونه های پلاستیکی شبه کهربا می تواند دارای وزن حجمی نزدیک به کهربا باشند و به سادگی با کهربای طبیعی اشتباه شود.

تسبیح کهربا

روش سوم تشخیص سنگ کهربا: آزمایش سختی

سختی سنگ کهربا حدود 2 تا 2/5 است به این معنا که با ناخن خش برنمی دارد، در حالیکه کهربای جوان (Copal) دارای سختی 1/5 بوده و با ناخن خش برمی دارد.

شیشه و یا پلاستیک ها سخت تر از کهربا هستند و با ناخن خش برنمی دارند.

روش چهارم تشخیص سنگ کهربا: تست خراش

در این روش با نوک چاقو در پشت سنگ کهربا خط کوچکی کشیده می شود.

اگر نمونه خورد شد سنگ کهربا است و اگر به صورت نواری جمع شد پلاستیک است و شیشه هم که اصلاً خش بر نمی دارد.

روش پنجم تشخیص سنگ کهربا: تست آب شور

در یک لیوان آب حدود 8 تا 10 قاشق چای خوری نمک را حل کرده تا غلظت آب بیشتر شده و سپس کهربا را در آن قرار دهید.

با توجه به وزن مخصوص کهربا که حدوداً 1/50 تا 1/90 است باید در سطح آب شور که وزن مخصوص آن 1/20 است، شناور شود در حالیکه شیشه و اغلب شبه کهربا ها در آب ته نشین می شوند.

گردنبند کهربا

گردنبند کهربا لهستانی درجه یک رومانتویی بسیار عالی _کد:۲۵۶۹

روش ششم تشخیص سنگ کهربا: آزمایش شارژ الکترواستاتیکی

نمونه هایی که دارای این خاصیت هستند می توانند اجسامی مانند خرده کاغذ و یا گرد و خاک را به خود جذب کنند. اگر کهربا و پلاستیک بر روی پارچه پشمی و یا ابریشمی سائیده شود خاصیت شارژ منفی را به خود گرفته و می تواند دسته ای از مو یا خرده کاغذ را به خود جذب کند در حالیکه شیشه یا کهربای جوان این خاصیت را ندارند.

روش هفتم تشخیص سنگ کهربا: آزمایش گرمایشی

در این روش سوزن حرارت داده شده را نزدیک سطح کهربا گرفته تاکمی دود از آن متصاعد شود. اگر بوی صمغ کاج استشمام شد، نمونه کهربا یا کهربای جوان است. اگر چه بوی عطر کهربا قوی تر است. در حالی که نوع بدلی آن بوی پلاستیک می دهد.

شیشه نسبت به این حرارت بدون عکس العمل است. لازم به ذکر است که این آزمایش تخریبی است و باید با دقت انجام شود.

تسبیح کهربا ۳۳ دانه ای خاص و زیبا _کد:۲۲۱۷۱

روش هشتم تشخیص سنگ کهربا: آزمایش استون

یک قطره کوچک استون بر روی سطح سنگ کهربا بریزید. اگر بر روی آن تأثیر نداشت نمونه کهربا بوده و اگر سطح آن را کمی حل کرد و حالت چسبندگی پیدا کرد می تواند کهربای جوان و یا پلاستیک باشد.

روش نهم تشخیص سنگ کهربا: آزمایش نور ماوراءبنفش

کهربا زیر نورماوراءبنفش (UV) از خود نور آبی متصاعد می کند که این عکس العمل در کهربای کدر ضعیف تر می شود. در حالیکه شبه کهربای پلاستیکی هیچ عکس العملی ندارد.

خواص کهربا

سنگ كهربا از جمله سنگ هاي شفابخش و بسيار متنوع و نيرومند است و عملي شگفت انگيز بر عليه آلرژي ها، اگزوما و بثورات پوستي دارد. همچنين آلرژي هايي كه از حيوانات و گرده هاي گل ايجاد مي شوند و تب يونجه و غيره … را شفا مي بخشد.

سنگ کهربا برای درمان آرتروز، درمان التهاب مفاصل، درمان آسم، درمان آفت، درمان آلرژی، درمان اگزما، درمان برونشیت، درمان تورم پاها، درمان دمل و کورک، درمان زخم ها، درمان زونا، درمان انحراف ستون مهره ها، درمان سرفه و … می باشد.

معادن کهربا

کشورهای ایتالیا، جمهوری دومینیکن، رومانی، برمه، چین، کانادا، مکزیک، ژاپن، روسیه و آمریکا دارای معدن کهربا هستند. بزرگ ترین معدن کهربا در غرب کالیمینگراد در روسیه در عمق ۳۰ متری زمین در زیر شن و ماسه است.

فروشگاه جواهری بینا اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی نقره در ایران میباشد

0915-1000-800

همچنین میتوانید با فالو کردن پیج جواهری بینا از جدید ترین تخفیفات با خبر شوید

https://www.instagram.com/javaheri_bina

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود در مورد این مقاله را در قسمت دیدگاه این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

برای مشاوره و خرید هرچه بهتر از اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی جواهرات نقره به سایت جواهری بینا مراجعه کنید.

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + پانزده =

2 دیدگاه

  1. عباس بهراموند

    سلام بنده مقداری کهربا دارم
    دنبال خریدار هستم
    ۲۰درصد زیر قیمت جهانی

محصولات مرتبط در فروشگاه