Telegram support Whatsapp support
الماس

شناسایی و درجه بندی الماس

شناسایی و درجه بندی الماس

بدون شک الماس , گوهری است که بیشرین خرید و فروش را در بازارهای جهانی دارد . سنگ الماس به دلیل زیبایی خاص خود , سلطان سنگ های قیمتی نامیده می شود و گوهرشناسان همواره توجه خاصی به این سنگ داشته اند و برای توصیف کیفیت الماس آن را درجه بندی می کنند .

برای مثال باید بدانید که یک سنگ دارای پاکی VS1 و درجه ی رنگی K در چه طبقه ای از درجه بندی قرار می گیرد. مسلما امروزه در بازار جهانی اگر مشخصات الماس به صورت K VS1 بیان شود , خرید و فروش آن بسیار راحت تر خواهد بود.

پیش ار آنکه مطالبی را درباره الماس بیان کنیم , لازم است چند تعریف مهم در این زمینه را توضیح دهیم که دانستن آن ها برای تمامی افرادی که قصد ورود به دنیای سنگ های قیمتی را دارند , ضروری است :

  1. سنگ های طبیعی ( Natural Gems ) : سنگ هایی هستند که در طبیعت به وجود آمده و انسان هیچگونه دخالتی در تشکیل آن ها ندارد .
  2. سنگ های مصنوعی ( Synthetic ) : گوهرهایی هستند که توسط انسان در لابراتورهای پیشرفته ساخته می شوند و دارای خواص خاص فیزیکی , نوری و شیمیایی یکسان با نمونه طبیعی هستند.
  3. سنگ های شبه الماس ( Simulant ) : این سنگ ها فقط از نظر ظاهری شبیه به نمونه الماس طبیعی هستند که می تواند یک سنگ طبیعی یا مصنوعی باشد , ولی با ارزشی بسیار کمتر از سنگ اصلی باشد.

در واقع شخصی که به عنوان کارشناس الماس شناخته می شود باید توانایی جداسازی الماس را از شبه الماس ها و الماس های مصنوعی را داشته باشد .

این امر مستلزم شناخت دقیق از الماس و خواص فیزیکی و شیمیایی آن است که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت .

طرز تشکیل الماس در عمق زمین

کره ی زمین به سه لایه اصلی تقسیم می شود که عبارتند از : Crust mantle , و     Core Mantle دارای بیشترین قطر بوده (KM2880) و به دو قسمت upper Mantle , Lower Mantle تقسیم میشود که الماس در لایه Mantle Upper و در حدود ۱۴۰ تا ۱۹۰ کیلومتری از عمق زمین تشکیل می شود .

نکته : محققان پس از سال ها تحقیق به این نتیجه رسیدند که الماس ها حدودا در حرارت ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه ی سانتیگراد و فشار بین ۴۵ تا ۶۰ کیلوبار تشکیل می شوند . قابل ذکر است که فشار روزانه بر روی سطح زمین یک بار است .

انواع معادن الماس

معادن اولیه یا Primary Deposit

هنگامی که الماس ها توسط سنگ های Kimberlite یا Lamproite با سرعت زیادی به سطح زمین می رسند , شکافی را در سطح زمین به شکل قیف یا قارچ ایجاد کرده که به آن Pipe میگویند . معادن Kimberlite به شکل قیف بوده و معدن Lamproite به شکل Mushroom (قارچ) است . به این نوع معادن , معادن اولیه یا Primary Deposite می گویند . اکثر معادن الماس , توسط سنگ های Kimberlite ایجاد شده اند و تنها یک معدن به صورت Lamproite وجود دارد که در استرالیا قرار دارد و Argyle نام دارد .

معادن ثانویه یا Secondary Deposit 

سنگ الماس میتواند توسط باد , باران , سرما و گرما از سنگ حامل آن جدا شده و به رودخانه ها یا جویبارها حمل شود که به آن ها معادن ثانویه گفته می شود به دو نوع Alluvial و Marine تقسیم میشوند .

 

تاریخچه ی پیدایش معادن الماس

طبق تحقیقات انجام شده , پیدایش الماس در منطقه ای به نام Golconda در کشور هندوستان بوده است , کشوری که تمام سنگ های الماس آن از رودخانه ها و نهرها استخراج می شد . ( Alluvial ) هنگامی که استخراج الماس در کشور هندوستان رو به کاهش گذاشت , کشور برزیل به عنوان دومین منبع الماس شناخته شد که حدودا ۱۵۰ سال بر بازار جهانی الماس تسلط داشت . معادن آن هم به صورت Alluvial بود .

معادن موجود در آفریقا

کشور آفریقای جنوبی دارای سه نوع معادن Marine , Pipe , Alluvial است . بزرگ ترین معدن Marine دنیا در Namibia در ساحل غربی کشور آفریقا قرار دارد . در حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد الماس های این معادن قابل ارزش هستند و کیفیت بالایی دارند .

معادن موجود در روسیه

حدود ۹۸ درصد از سنگ های الماس موجود در روسیه از سیبری استخراج می شود که بزرگ ترین معدن آن به نام Yakutia مشهور است . تولیدات روسیه در کل از معادن اولیه است .

منبع: نشریه طلا و جواهر

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

محصولات مرتبط در فروشگاه