Telegram support Whatsapp support
دانستنی های طلا

طلا در آستانه سومین سال رکود

خبرگزاری رویترز اعلام کرد، قیمت جهانی طلا به دلیل نقدینگی کم بازار و افزایش شاخص دلار روز چهارشنبه تغییر چندانی ندارد، اما قیمت سالیانه فلز زرد می رود تا برای سومین سال متوالی کاهش یابد.

 قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۱۵ تاکنون به دلیل نگرانی سرمایه گذاران از کاهش قیمت آن تحت تاثیر افزایش نرخ بهره در آمریکا، تقریبا ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش پیدا کرده است.

قیمت تحویل فوری یا نقدی طلا در بامداد امروز(چهارشنبه) به وقت گرینویچ در بازار لندن تغییر چندانی نسبت به دیروز (سه شنبه) نداشت و در سطح ۱۰۶۹٫۴۰ دلار در هر اونس ثابت باقی ماند.
بازرگانان می گویند، بازار در این هفته به دلیل تعطیلی سال نو میلادی کوتاه است از این رو حجم خرید و فروش طلا روند آرامی را می گذراند، مگر اینکه تغییرات بازارهای نفت و ارز آن را به تلاطم وادارد.
قیمت های طلا و نفت معمولا در یک جهت حرکت می کنند. با افزایش قیمت نفت، تقاضای طلا و در نتیجه قیمت این فلز زرد افزایش می یابد زیرا سرمایه گذاران درصدد برمی آیند که با خرید طلا، مانع کاهش ارزش دارایی خود بر اثر تورم شوند.
این در حالی است که تغییرات قیمت طلا و شاخص دلار در خلاف جهت یکدیگر است، زیرا با گرانتر شدن نرخ دلار، طلا که ارزش آن به دلار تعیین می شود، برای سرمایه گذارانی که واحد پولی آنها ارزی به جز دلار است، گرانتر شده و از تقاضای آنها می کاهد.
قیمت طلا دیروز در بازار لندن سه درصد بالا رفته بود.
تحلیلگران بر این باورند که به دلیل سیاست بانک مرکزی آمریکا برای کاهش تدریجی نرخ بهره در این کشور، ارزش دلار در سال ۲۰۱۶ افزایش می یابد. این نخستین بار در ۱۰ سال گذشته است که بانک مرکزی آمریکا تصمیم به افزایش نرخ بهره یا هزینه استقراض پول در این کشور گرفته است. پیش از این، برای تقویت سرمایه گذاری و رشد اقتصادی، نرخ بهره در آمریکا نزدیک صفر بود. بانک مرکزی آمریکا در نشست این ماه خود اقدام به افزایش نرخ بهره به ۰٫۲۵ کرده است و قصد دارد به تدریج بر این میزان بیفزاید.
تحلیلگران همچنین نسبت به افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۱۶ چندان خوشبین نیستند و شماری از آنها پیش بینی کرده اند که قیمت فلز زرد به یک هزار دلار یا کمتر برسد.
دارایی صندوق سرمایه گذاری «اس.پی.دی.آر گلد تراست» بزرگترین صندوق سرمایه گذاری اوراق بهادار با پشتوانه طلا در جهان، به کمترین سطح خود در هفت سال گذشته رسیده در حالی که فروش طلا به دلیل ترس از کاهش قیمت در آینده، به بالاترین سطح خود رسیده است.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 5 =

محصولات مرتبط در فروشگاه