Telegram support Whatsapp support

عجیب‌ترین معادن روباز جهان

عجیب‌ترین معادن روباز جهان

تصاویری از معادن روباز جهان را در این مطلب می بینید. معادنی که در زمینه استخراج سنگ یا فلزات و مواد معدنی دیگر از دل زمین به حساب می‌آید.

در ادامه با ما همراه باشید که به توضیح و معرفی معادن می پردازیم…
پیامد استفاده از این روش زخم‌هایی است که بر چهره زمین نشانده می‌شود. زخم‌هایی که متأسفانه راهی برای درمان آن‌ها وجود ندارد. اما در عین حال همین آثار نیز شگفتی خود را دارند و باعث بهت و حیرت بسیاری می‌شوند.

در ادامه با انواع معادن رو باز آشنا می شوید که از حیرت انگیز ترین مادن جهان می باشند.

۱_معدن میرنی (Mirny)، روسیه

hhi1811-1

این معدن الماس در میرنی واقع در شرق سیبری قرار گرفته است و البته اکنون غیرفعال می‌باشد. این معدن بزرگ‌ترین معدن روباز الماس جهان و دومین گودال بزرگ حاصل از حفاری در جهان به شمار می‌آید. عمق آن در حدود ۵۲۵ متر و قطر آن حدود ۱۲۰۰ متر تخمین زده می‌شود. پرواز بر فراز این معدن برای هلیکوپترها ممنوع می‌باشد. این امر به دلیل حوادث متعددی است که به دنبال جریان هوای رو به پایین در قسمت فوقانی معدن رخ داده که در نهایت منجر به سقوط هلیکوپترها شده است.

۲_معدن دره بینگام (Bingham)، آمریکا

hhi1810-1

این معدن روباز که در جنوب غربی شهر سالت‌لیک سیتی (Salt lake City) در ایالت یوتا قرار گرفته است به نام معدن مس کنی‌کات (Kennecott) نیز شناخته می‌شود. نام بینگام به نام دو برادری که برای اولین بار این ناحیه را کشف کردند اشاره دارد. این معدن بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین گودال حاصل از حفاری حال حاضر جهان می‌باشد. برآورد شده است که تقریبا ۹ کیلومتر عمق این معدن و ۴ کیلومتر پهنای آن است. در سال ۱۹۶۶ این معدن به عنوان اثر تاریخی، دیدنی و ملی این کشور به ثبت رسیده است.

۳_معدن طلای کالگورلای(Kalgoorlie)، استرالیا

hhi1809-1

معدن کالگورلای که گاهی به نام معادن کال جنوبی نیز شناخته می‌شود بزرگ‌ترین معدن طلای روباز کشور استرالیا به شمار می‌آید. این معدن که شکل کشیده‌ای دارد تقریبا ۳.۵ کیلومتر امتداد، ۱.۵ کیلومتر پهنا و ۵۷۰ متر عمق آن می‌باشد. چنین ابعادی کافی است تا این معدن از فضا هم قابل رویت باشد.

۴_گودال بزرگ (معدن کیمبرلی)، آفریقای جنوبی

hhi1808-1

این معدن که شامل یک معدن روباز و یک معدن زیرزمینی است در کیمبرلی در آفریقای جنوبی قرار گرفته است و ادعا می‌شود که بزرگ‌ترین گودال کنده شده توسط دست در جهان است. این معدن در سال ۱۸۷۱ افتتاح شده و در ۱۹۱۴ تعطیل شد. عمر این معدن ۴۳ سال بوده و حدود ۵۰ هزار نفر در آن مشغول به کار بودند که با کمک بیل و کلنگ ۲۲.۵ میلیون تن از زمین را جابه‌جا کرده و ۳ میلیون تن الماس را از دل زمین استخراج کردند.

پهنای این معدن ۴۶۳ متر و عمق آن ۲۴۰ متر بود هر چند بعدها ریزش آوار منجر به پر شدن بخشی از معدن شده و عمق آن به ۲۱۵ متر کاهش یافت. در حدود ۴۰ متر آن با آب پر شده و هم اکنون ۱۷۵ متر آن قابل مشاهده است.

۵_معدن الماس دیاویک (Diavik)، کانادا

hhi1807-1

معدن الماس فعالی که به بزرگ‌ترین قطب اقتصادی این ناحیه تبدیل شده است. از مزایای این معدن می‌توان به ایجاد اشتغال برای ۷۰۰ نفر اشاره کرد. معدن دیاویک به طور سالانه حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم الماس تولید می‌کند. این معدن در یک جزیره کوچک ۲۰ کیلومتر مربعی واقع شده که تنها ۲۲۰ کیلومتر از مدار قطب شمال فاصله دارد و در طول زمستان آب‌های اطراف آن به طور کامل یخ می‌بندد.

۶_معدن الماس ا‌کاتی (Ekati)، کانادا

hhi1806-1

معدن ا‌کاتی اولین معدن سطحی و زیرزمینی الماس در کشور کانادا می‌باشد. این معدن در ۳۱۰ کیلومتری شمال شرقی یلونایف (Yellowknife) و در ۲۰۰ کیلومتری مدار قطب شمال قرار گرفته است.

۷_معدن گرسبرگ (Grasberg)، اندونزی

hhi1805-1

این معدن بزرگ‌ترین معدن طلای جهان می‌باشد در ضمن رتبه سوم در میان بزرگ‌ترین معادن مس جهان نیز از آن همین معدن است. در سال ۱۹۷۳ به بهره برداری رسیده و ۱۹۵۰۰ کارگر در حال حاضر در این معدن مشغول به کار هستند.

۸_چوکویی کاماتا (Chuquicamata) یا معدن چوکی، شیلی

hhi1804-1

بزرگ‌ترین معدن مس جهان با توجه به حجم حفاری‌های صورت گرفته معدن چوکی در کشور شیلی می‌باشد. عمق این معدن ۸۵۰ متر بوده که از این نظر رتبه دوم را در میان معادن بزرگ و روباز جهان از آن خود کرده است.

۹_معدن الماس اوداچنایا (Udachnaya)، روسیه

hhi1803-1

این معدن جزء بزرگ‌ترین معادن الماس کشور روسیه و نیز کل جهان به حساب می‌آید. این معدن در شمال شرقی کشور در ناحیه جمهوری ساخا یا یاکوتیا (Sakha) قرار گرفته است. تخمین زده می‌شود تا کنون این معدن ۲۲۵.۸ میلیون قیراط الماس تولید کرده و حجم تولید سالانه الماس آن ۱۰.۴ قیراط می‌باشد.

۱۰_معدن اسکوندیدا (Escondida)، شیلی

hhi1802-1/

این معدن مس در صحرای آتاکاما (Atacama) واقع در ناحیه آنتوفاگاستا (Antofagasta) در کشور شیلی قرار گرفته است. در اصل این معدن از دو معدن روباز جداگانه شکل گرفته است. عملیات بهره برداری از این معدن در سال ۱۹۹۰ شروع شده و سالانه یک میلیون تن مس از آن استخراج می‌شود.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 6 =

محصولات مرتبط در فروشگاه