Telegram support Whatsapp support
عوامل موثر در طراحی جواهرات

عوامل موثر در طراحی جواهرات

عوامل موثر در طراحی جواهرات

عوامل موثر در طراحی جواهرات

محصولات جدیدی که تا بیست سال پیش برای ورود به بازار و فراگیر شدن زمان زیادی نیاز داشت، امروزه در مدت کوتاهی با بازار مصرف عرضه شده و در مدت کوتاه تری با نوآوری های جدیدی از صحنه ی رقابت خارج می شود. نوآوری های تکنولوژی حقیقی در چنین زمان های کوتاهی به سختی ممکن است و بنابراین تولید کنندگان دریافته اند که تنها با استفاده از عامل طراحی صنعتی می توانند محصولات خود را از دیگر محصولات متمایز کنند. در جهان امروز، نقش طراحی در صنعت بسیار مهم و تعیین کننده است و این امر خود به گرایش صاحبان صنایع به خاطر حفظ برتری در تجارت بین المللی استوار است. در واقع در میدان رقابت، برای بدست گرفتن بازار تجاری، طراحی یکی از عناصر اصلی موفقیت است و استفاده از نیروی کارشناسی در زمینه ی طراحی یکی از ضروریات روند تولید کالا به شمار می رود و تولید کننده ای موفق تر است که طرح های مدرن در اختیار داشته باشد.

طراحی جواهرات از کجا آغاز می شود؟

اما طراحی جواهرات از کجا آغاز می شود؟ از یک ایده اولیه که آن را ایده خام می نامیم. ایده های خام از کانال های مختلفی وارد می شوند، از یک الهام آنی، یک فرآیند خلاق یا حتی تکمیل و ارتقای ایده های گذشته. طراحی فرایندی خلاقانه است که در طی آن طراح باید با آزادی عمل طراحی کرده و معمولا پس از اسکچ های اولیه، ایده کم کم شکل می گیرد و تطبیق طرح یا امکانات ساخت، مربوط به مراحل بعدی است. در طراحی اولیه جواهرات، آنچه بیش از همه اهمیت دارد فرم اثر است که زیبایی را در اثر منجر خواهد شد و در واقع در طراحی جواهرات ،فرم اثر از کارکرد آن جدا نیست.

عوامل موثر در طراحی جواهرات

مطابق با اصول مبانی هنرهای تجسمی، هر فرم از اجزایی تشکیل شده است که در کنار هم قرار دادن آن ها با تغییرات جزئی یا کلی، امکان ایجاد فرم های جدید را فراهم می سازد.
پس یکی از راه های رسیدن به فرم های نو، تغییر در عناصر بصری آن است. نقطه، خط، سطح و حجم مهم ترین عناصر بصری پایه هستند که با ایجاد تغییرات در هر یک از آن ها می توان به اسکچ ها و طرح های متنوعی رسید. ریتم و بافت نیز در طراحی جواهرات نقش زیادی در ایجاد طرح های نو و متنوع دارند.
علاوه بر اینها، امروزه شرکت های بزرگ همواره بخشی از فعالیت های بازاریابی خود را به “شناخت نیاز” و پیش بینی بازار اختصاص می دهند. بازاریابان با شناخت و درک صحیح از بازار، نیاز های موجود و آینده را پیش بینی کرده و به طراحی در این شرکت ها جهت می دهند. پس از مرحله ایده یابی که یکی از اصلی ترین فازهای طراحی حرفه ای است، طراحان به ترسیم ایده ها می پردازند. طراح باید پیش از هرچیز در نظر داشته باشد محصولی که طراحی می کند باید نهایتا در بازار ارائه شده و به دست مشتری برسد، بنابراین باید رضایتمندی و خوشایندی مصرف کننده ی نهایی را نیز فراهم آورد. بر این اساس توجه به نیاز ها، فرهنگ، علایق و ویژگی های استفاده گر نهایی از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر این، طراح با چالش دیگری روبروست و آن، امکانات ساخت و محدودیت های تولیدی می باشد. بررسی خواسته های استفاده گر به تنهایی، دستیابی به طرح های موفق را منجر نخواهد شد، طرح هرچه که باشد، باید امکان تولید صحیح و سریع جهت توزیع در بازارهای مصرف را داشته باشد. با توجه به آنچه گفته شد، طراح در فرآیند طراحی با یک مثلث از سه عامل اساسی درگیر خواهد بود که در نمودار زیر نمایش داده شده است.

عوامل موثر در طراحی جواهرات

طراح موفق باید به تعامل و تعادلی صحیح بین این عوامل دست یابد و این مساله، بدون دانش کافی برای نمایش و ارائه ایده ها میسر نخواهد شد. درست است که دستیابی به ایده مناسب، بخش مهمی از فرآیند طراحی است، اما این ایده زمانی موثر خواهد بود که در قالبی مناسب توسط طراح ارائه شود. وقتی که طراح ایده ای را یافت، باید آن را به یک قطعه جواهر تبدیل کند. در این مرحله، باید ایده ها را ارزیابی کند، مشخص کند کدام کدام ایده برای کار بهتر است، کدام را برای کارهای آینده میتواند نگه دارد و کدام مناسب نیست. این ارائه معمولا در مرحله ی اولیه، با استفاده از اتودها و اسکچ های دستی صورت می گیرد. ایکچ ها یل اتودها، طراحی های اولیه و سریعی هستند که طراح برای ارائه مقدماتی طرح خود ازآن ها استفاده می کند. در اسکچ ها معمولا کلیت فرم طرح با خطوط مشخص و در صورت لزوم به صورتی مختصر سایه یا رنگ گذاری اولیه می شود. در اسکچ زنی، خطوط نقش اصلی را بازی می کنند و مهارت درست در ارائه درست خطوط و تاکید بر ارزش های خطی (محو و پررنگ،ضخیم و نازک) در اسکچ زنی اهمیت بسیار زیادی دارد.گاهی برای بهتر ارائه شدن اسکچ ،پس از ترسیم خطی اولیه در نقاط لازم کمی رنگ گذاری شده یا سایه زده می شود. طراح با بکارگیری شیوه های گوناگون ایده پردازی می تواند همواره منبعی برای ساخت شکل های نو و ایجاد تنوع د رآثار خود را داشته باشد. در این راستا طراح میتواند اسکچ های متنوع را بر اساس طرحی اولیه به دست آورده و با کارفرما یا مخاطب خود به اشتراک گذارد. این پروسه امکان تصمیم گیری عالی تر را برای طراح و مشتری فراهم می آورد که در نهایت اتلاف وقت کم تر و بهره وری بالاتری را چه در کار سفارشی و تک سازی به همراه خواهد داشت.

عوامل موثر در طراحی جواهرات

اسکچ را می توان بر اساس اهداف مورد نظر دسته بندی کرد. بر این اساس اسکچ ها برای نمایش ظاهر محصول، ساختار و قطعات محصول و چگونگی استفاده از محصول به کار می روند. همچنین طراحان برای جمع آوری و ثبت ایده ها از دفترچه اسکچ بهره می گیرند. که دفترچه ای برای جمع آوری تصویری ایده ها، اطلاعات و یادداشت ها ی هر طرح و ثبت ایده های لحظه ای می باشد. گاهی برای نمایش بهتر کارکرد محصول، علاوه بر خود محصول، قطعه زیور بر مدل و متناسب با اشل انسانی نمایش داده می شود.
اسکچ های ترسیم شده در پرسپکتیو، تمامی ویژگی های طرح را منتقل نمی کند. ترسیم طرح از نماهای مختلف توسط طراح، به تولید کننده و سفارش دهنده این امکان را می دهد تا ویژگی های کامل طرح را به درستی درک کند. برای این موضوع معمولا طرح های سه بعدی مانند انگشتر ها، از سه نما (پلان، جانبی، روبرو) ترسیم میشوند. ترسیم طرح از سه نما مانند ترسیم یک نقشه مهندسی ابعاد و اندازه ها زوایای پنهان و ساختار طرح را به طور کامل مشخص می کند. فرآیند قالب سازی چه به صورت دستی و چه با استفاده از کامپیوتر صورت گیرد، مستقیما برای ساخت مدل از این نقشه ها استفاده می شود.

عوامل موثر در طراحی جواهرات

باید توجه داشت که هدف اصلی در ترسیم طرح از سه نما، مشخص شدن فرم طرح از زوایای مختلف می باشد. بنابراین در مورد طرح هایی که بیشتر کیفیت دوبعدی دارند مانند برخی از انواع آویزها، گردنبند ها، دستبندها و غیره، گاهی ترسیم یک یا دو نما از طرح کفایت می کند. دقت ترسیم و نمایش صحیح جزئیات طرح در اینجا اهمیت دارد.
پس از ارائه اسکچ ها انتخاب طرح نهایی، گاهی طراحان برای نمایش بهتر طرح را راندو می کنند. در صورت مدلسازی کامپیوتری، معمولا این مرحله پس از ساخت مدل سه بعدی با استفاده از نرم افزار صورت می گیرد. راندو عبارت است از اجرای دقیق طراحی اولیه یا اسکچ همراه با ترسیم صحیح، نمایش اجزا و رنگ گذاری برای نمایش کیفیت رنگ، فرم و متریال مورد استفاده برای محصول. راندو دستی، با استفاده از ابزار مختلفی قابل اجراست. گاهی انتخاب ابزار راندو بستگی به محصول مورد طراحی دارد. متداول ترین ابزارها در راندو، مارکر (ماژیک طراحی) ، آبرنگ، گواش و مدادرنگی (معمولا به عنوان مکمل مازیک و آبرنگ) می باشد که طراح مطابق با اهداف خود در نمایش محصول و ارائه ی کار از آن ها بهره می گیرد.

سپس آنالیز فرمی نقش مورد نظر صورت می گیرد، گاهی ساده تر و گاهی پیچیده تر می شود و گاهی بر اساس شکل زیور مورد نظر فرم می گیرد. اسکچ های بعدی بر همین اساس شکل گرفته اند و طراح با ایجاد تنوع و تغییرات بر آن ها به طرح های مختلفی دست یافته است.
این اتودها سپس به مرحله ی قضاوت و داوری وارد شده و بر اساس فاکتورهای اصلی و باید و نباید های طراحی بهینه سازی می شوند.کدام زیباتر است؟ کدام قابلیت ساخت بهتری دارد؟ کدامیک فروش بهتری می تواند داشته باشد و موارد دیگر.پس از بررسی اتودها و بهینه سازی آن ها،طرح نهایی کامل شده و با جزئیات بیشتری ترسیم و رندر شده است.این مرحله برای نمایش صحیح و ارائه تصویری مشخص از طراحی صورت گرفته است.

نویسنده:
آلاله بلالی مقدم ،کارشناس ارشد طراحی صنعتی

منبع : فصلنامه بین المللی اقتصادی.تحلیلی.خبری شمال و جنوب / شماره ۱۷ / صفحه۳۸

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 4٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + یازده =

یک دیدگاه

  1. سلام
    مطالب این بخش را به دقت خواندم، بسیار خوب و کارشناسانه بود از مولف بابت دقت در ارایه مقاله تشکر دارم .

محصولات مرتبط در فروشگاه