Telegram support Whatsapp support

قدمت ۶ هزار ساله استخراج طلا

قدمت ۶ هزار ساله استخراج طلا

۲۶thsatyamangalam_150742f

بسیاری از آثار یافت شده از دوران کهن، از جنس طلا می باشند. این آثار عبارتند از: ماسک های طلا، تابوت هایی برای دفع مردگان (مصریان این مقبره های ملوکانه را خانه طلا می نامند)، سلاح هایی که نماد قدرت هستند. باستانیان اعتقاد داشتند که جواهرات، سبب شکل گیری قدرت مافوق طبیعی بوده و وسیله ای برای مقابله با وسوسه های شیاطین می باشد. نوشته های به دست آمده از آن دوران، غالبا گزارشات پراکنده ای همراه با تصاویر، از سیاحانی که در جستجوی طلا بوده و یا به منظور تجارت آن سفرهای گوناگونی انجام داده اند، است.

در مصر که دارای فرهنگ پایدار با نفوذی عمیق می باشد، جواهراتی از جنس طلا متعلق به اواخر زمان تمدن نوسنگی یافت شده است. بر طبق تمامی تمدن های گذشته، واژه طلا با مفاهیم اساطیری عجین شده است: طلا (که به عنوان نماد خورشید در نظر گرفته شده است) به عنوان زندگی بخش و از بین برنده تاریکی ها، شیاطین، مرگ یا تهدیدات دیگر است. بعدها، طلا نقش مهمی در مکاتب آیینی مصر ایفا کرد. در آیین مصریان، از طلا به عنوان پسر خدا یاد می شد.

copy_of_nimrud_earrings

از زمان های کهن، بقایای متعدد باقی مانده از معادن طلای مصریان یافت شده است. در ارتفاع ۲۱۰۰ متری، درکوه های صحرایی بین نیل و دریای سرخ، ۳۶ عدد معدن طلا که متعلق به مصریان باستان است، یافت شده است و ۷ عدد از این معادن، در قرن بیستم مجددا بازگشایی شد. به طور حتم، طلا (بیشتر از یک قیراط) از شن های رودخانه نیل به دست می آمد. همچنین طلایی که از یک قیراط کمتر بود از ته نشین شدن رسوبات دیگر مواد معدنی حاصل می شد. طلا اولین بار از رسوبات گروه سنگی کوارتز به دست آمد.

سنگ معدنی کوارتز بسیار شکننده است و آن را با حرارت دادن و یا توسط چکش و دیلم به قطعات مختلف تقسیم می کردند. این قطعات کوچک شده سنگ معدنی کوارتز، توسط کارخانه های تولیدی در آن زمان به صورت پودر سنگ درمی آمد. از این پورد های سنگ بود که طلا به دست آمد. بدین صورت که با شستن این پودرها در آب، رسوبات ته نشین شده طلا یافت شد. در این روش، مشکل اصلی آب بود؛ زیرا آبی که برای شستشوی سنگ ها وجود داشت به دلیل کمبود و سختی راه، به وسیله کاروان ها آورده می شد، یا  در مخازن ویژه ای که به منظور ذخیره آب قرار می دادند، وجود داشت و یا از آب باران استفاده می شد.

بر طبق تمامی نوشته ها و کتیبه های یافت شده، نوبیا (ناحیه ای در حاشیه رودخانه نیل که از شمال با سودان و از جنوب با مصر همسایه است) کشور طلا نامیده می شد. به همین دلیل اسم این کشور را نوبیا نامیدند زیرا در زبان مصریان باستان، «نوب» به معنای طلا است. معادن طلای متعلق به نوبیا از زمان پادشاهی سسوستریس اول (Sesostris I) تقریبا ۱۹۵۰ سال قبل از میلاد مسیح، مورد توجه و بهره برداری بود.

erf_gk3382

بقایای باقی مانده از یک معدن طلای باستانی نشان دهنده این نکته است که در آن زمان در این معدن بیشتر از هزار و ۳۰۰ کارگر، کار می کردند. بیشتر این معادن به زمان بطلمیوس (جغرافیدان و منجم یونانی) تقریا ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. همچنین کارگران معادن طلای مصریان را برده ها و یا زندانیانی که در جنگ های مختلف به اسارت گرفته می شدند، تشکیل می دادند. امروزه وادی اللاقی (Wadi Allaqi) معدن طلای مهم دیگری است که از زمان های باستان در مصر وجود دارد. در زمان رامسس دوم (۱۲۹۲ – ۱۲۲۵ سال قبل از میلاد مسیح) کاروان های طلا از معدن وادی اللاقی تهیه می شد. بقایای یافت شده از این کاروان ها نشان دهنده علاقه مصریان به طلا بود. این زیور آلات طلا در بخش های درونی مقبره های مصریان به صورت نمادی از تقدس یافت می شود.

به علاوه در مفاهیم مقدس مصریان، طلا دارای اهمیت ویژه اقتصادی و سیاسی نیز بود. در لوح های مارانا، که با خط میخی نوشته شده و متعلق به ۱۴۰۰ سال قبل از میلادی مسیح می باشد و در سال ۱۸۸۶ در معدن طلای تل الامان یافت شده، به اهمیت طلا بارها اشاره شده است. سنگ نوشته هایی که در خانه های طلای داخل مقبره ها یافت شده، به پادشاهان سرزمین میانه (۲ هزار سال پیش از میلادی مسیح) بر می گردد. همچنین در این مقبره ها طلاهایی متعلق به ۱۵۵۵ سال قبل از میلاد مسیح یافته شده است. این طلاها ممکن است خراجی باشد که توسط مردمان نوبیا به آمنوفیس دوم (Amenophis II) تقریبا ۱۴۳۸-۱۴۱۲ سال قبل از میلادی مسیح، داده شده است.

 

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − دو =

محصولات مرتبط در فروشگاه