Telegram support Whatsapp support

لاجورد و هر آنچه که می خواهید در مورد آن بدانید

در این مقاله مطلبی در مورد سنگ لاجورد و تاریخچه این سنگ زیبا و همچنین مشخصات آن از نظر فیزیکی و شیمیایی ارائه می دهیم.

تاریخچه‌ سنگ لاجورد یا لاپیس لازولی

به گفته پلینی تاریخ نگار روم باستان در دوران باستان ناملاپیس لازولی با نام سافیر یا همان یاقوت کبود شناخته شده بود. Lapis به معنی سنگ و Lazuli معنای آبی آسمان نیلی را می‌دهد. لاجورد را ایرانیان باستان لاژورد می‌گفتند که اعراب به دلیل محدودیت‌های زبانی خود مجبور شدند آن را لاجورد بنامند. ورد در قسمت پایانی این کلمه نیز احتمالا از برد که در زبان بختیاری به معنای سنگ می‌باشد گرفته شده است.

لاجورد

مشخصات سنگ لاجورد lapis lazuli

این سنگ یا لاپیس لازولی به انگلیسی Lapis Lazuli سنگی نیمه قیمتی با رنگ آبی متمایل به رنگ نیلی تا بنفش با درجه سختی ۵ – ۵/۵ است که به طور نسبی به حرارت، فشار، محلول‌های گرم، اسیدها و محلول‌های قلیایی بسیار حساس است. سنگ لاجورد تورق نداشته و شکستگی آن نامنظم و وزن مخصوص آن هرچه درصد پیریت بیشتر باشد بین ۲٫۷ تا ۲٫۹ متغیر است. لاپیس لازولی بصورت اوپاک دیده می‌شود و جلای آن شیشه‌ای تا مومی شکل است. پدیده چند رنگی نداشته و ایدیوکروماتیک است و همچنین فلورسانس در آن اغلب خنثی است.

لاجورد

خصوصیات فیزیکی سنگ لاجورد

سیستم کریستالی لاپیس لازولی کیوبیک و دودکاهدرون در اندازه‌های متغیر به صورت رگه، اغلب در بستری چند سانتی متری، در میان سنگ‌های مرمر یا رگه‌های نامنظم در سنگ‌های آهکی یافت می‌شود. سنگ لاجورد آبی نیلی بهترین نوع رنگ آن بوده و آبی آسمانی تا سبز در رده‌های بعدی قرار دارند. لاجورد، یک کانی نیست و در واقع سنگی متافورمیک با فرمول شیمیایی Na,Ca)₈Al₆Si₆O₂₄ (S,SO)₄) متشکل از چندین کانی مختلف میکا، کلسیت (نقاط ناخالصی سفید روی آن)، دیوپسید، هورنبلند، اوگیت، هوینیت و پیریت است که کانی اصلی آن لازوریت و سودالیت (آبی) می‌باشند.

لاجورد

ناخالصی در سنگ لاجورد

ناخالصی عنصر پیریت، که به صورت نقاط طلایی یا برنزی در این سنگ دیده می‌شود، باعث جلوه بیشتر آن شده است. حال اگر مقدار پیریت زیاد باشد لاجورد بصورت زمینه سبز یا مات دیده می‌شود در لاپیس لازولی‌های شیلی (شمال شهر سانتیاگو) و روسیه به علت وجود رگه‌ها و لکه‌های برجسته سفید کلسیت دارای ارزش پایین‌تری هستند.

لاجورد

سنگ‌هایی که ممکن است با لاجورد اشتباه گرفته شوند

این سنگ می‌تواند با سنگ‌هایی مانند لازولیت، سودالیت، آزوریت، جاسپر آبی و یا دومورتیریت اشتباه گرفته شود.

سنگ‌های مرمر دولومیتی ( یشم کوهی یا Mountain Jade) یا جاسپر یا هولیت (Howlite) را بارزین آبی رنگ کرده و با روغن جلا می‌دهند. در طرف دیگر برخی خورده لاجوردها را فشرده و با پلاستیک بهم می چسبانند. در نویکریشن آلمان پودر خاکستری مایل به قهوه‌ای یشم را طی فرآیندی آبی کرده و به عنوان لاپیس لازولی سوئیسی در بازار می‌فروشند. برخی دیگر نیز از خورده پیریت جهت زیبایی این سنگ استفاده می‌کنند.

مشاوره تلفنی سنگ درمانی

 مشاوران سنگ درمانی جواهری بینا 

 با بهره گیری از علوم روز دنیا، آیات و روایات مذهبی و اطلاعات کارشناسی خود به عنوان یک راه حل جدید و مناسب در حوزه خدمات مشاوره سنگ درمانی به صورت رایگان در اختیار هموطنان عزیر خواهد بود .

  برای مشاوره تلفنی سنگ درمانی توسط کارشناسان خبره جواهری بینا می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید …

۲- ۰۵۱۳۷۶۵۸۵۰۰

۰۹۱۵۱۰۰۰۸۰۰

۰۹۱۵۱۰۰۰۳۰۰

تلگرام : @javaheribina_admin
واتساپ: api.whatsapp.com

لینک کانال جواهری بینا:

https://telegram.me/javaheri_bina

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مقاله در بخش دیدگاه این صفحه با ما به اشتراک بگذارید

لاجورد

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + سیزده =

محصولات مرتبط در فروشگاه