Telegram support Whatsapp support

مرواريد چگونه به وجود مي‌آيد؟

مرواريد اصل، بسيار گرانبهاست. ولي جالب است بدانيد که اين مرواريد زيبا و درخشان را يک موجود دريايي کوچک به نام صدف توليد مي‌کند. صدف نوعي نرم تن است که گاهي اوقات در ساحل نيز مي‌توان آن را در حال خزيدن ديد. اين نرم‌تنان کوچک غذاي لذيذي براي ماهي‌ها و همنوعان بزرگتر از خودشان‌اند. حتي انسان هم از اين جانور تغذيه مي‌کند.

 

مرواريد اصل، بسيار گرانبهاست. ولي جالب است بدانيد که اين مرواريد زيبا و درخشان را يک موجود دريايي کوچک به نام صدف توليد مي‌کند. صدف نوعي نرم تن است که گاهي اوقات در ساحل نيز مي‌توان آن را در حال خزيدن ديد. اين نرم‌تنان کوچک غذاي لذيذي براي ماهي‌ها و همنوعان بزرگتر از خودشان‌اند. حتي انسان هم از اين جانور تغذيه مي‌کند. به همين دليل نرم تن براي محافظت از خود به کمک ماده‌اي که از بدنش ترشح مي‌شود، پوسته (صدف) سخت و محکمي مي‌سازد و داخل آن زندگي مي کند. در واقع جنس مرواريد نيز از همين ماده سخت است. مرواريدها داخل اين پوسته به وجود مي‌آيند.

در سال 1934 ميلادي مرواريدي به قطر 13 سانتي متر در فيليپين پيدا شد. وزن اين مرواريد حدود 37/6 کيلوگرم بود

گاهي اوقات يک ذره خارجي مثل دانه‌اي شن يا يک موجود ريز دريايي وارد پوسته يا صدف اين نرم‌تنان مي‌شود و با بدن نرم و حساس آنها تماس پيدا مي کند. اين تماس باعث تحريک و خارش بدن نرم تن مي‌شود. نرم تن براي تسکين خود ماده‌اي از جنس صدف به دور اين ذره خارجي ترشح مي‌کند. جنس اين ماده از کربنات کلسيم است. پس از مدتي، مرواريدي گرد، سفيد و درخشان در داخل صدف شکل مي‌گيرد. به اين نوع مرواريد، مرواريد اصل مي‌گويند. البته همه مرواريدها سفيد نيستند. برخي از آنها سياه، قرمز،آبي، زرد و يا سبزند.

صدف نوعي نرم تن است که گاهي اوقات در ساحل نيز مي‌توان آن را در حال خزيدن ديد. اين نرم‌تنان کوچک غذاي لذيذي براي ماهي‌ها و همنوعان بزرگتر از خودشان‌اند. حتي انسان هم از اين جانور تغذيه مي‌کند

امروزه از روش‌هاي مختلفي براي توليد مصنوعي مرواريد استفاده مي‌شود. با استفاده از اين روش‌ها، ذرات شن، داخل صدف قرار مي‌گيرند. بعد از دو الي سه سال صدف را از آب خارج مي‌کنند و مرواريد را از داخل آن برمي‌دارند. به اين نوع مرواريدها، مرواريد پرورشي مي‌گويند. از آنجا که مرواريدهاي طبيعي و اصل، بسيار گران قيمت‌اند، اکثر مردم، مرواريدهايي را که با استفاده از روش‌هاي مصنوعي به وجود آمده‌اند خريداري مي‌کنند.

در سال 1934 ميلادي مرواريدي به قطر 13 سانتي متر در فيليپين پيدا شد. وزن اين مرواريد حدود 37/6 کيلوگرم بود.

 

برگرفته از کتاب: چرا چطور چگونه؟

 

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

محصولات مرتبط در فروشگاه