Telegram support Whatsapp support
ملیله کاری

ملیله کاری

ملیله کاری

ملیله کاری

شاخه ای از هنر فلز کاری است که با مفتول های نازک نقره انجام می شود. 

هنر ملیله کاری، محصول کار با طلا، نقره و مسی است که به صورت مفتول های باریک درآمده است و با صرف زمان و دقت فوق العاده و هنرمندی ملیله کار، بر مبنای شی یا محصول و با بهره گیری از نگاره های سنتی و طرح های اسلیمی به هم پیوند داده می شوند.

ملیله کاری یکی از صنایع دستی اصلی زنجان و بروجرد است. در این شهر ها کالاهای نقره مانند سینی، قندان، گیره،استکان و … با روش ملیله کاری ساخته می شود.

ملیله کاری

نقره به کار رفته در این هنر عیار ۱۰۰ دارد. شمش های نقره را با چکش با دستگاه نورد به شکل مفتول های چهار پهلو باریک می کنند و ابتدا نقش های کوچک را می سازند سپس آن ها را در کنار هم در یک قالب قرار داده و با نقره ای با عیار پایین تر لحیم می کنند.

نقش های معمول ملیله کاری، بته جقه، ریزه جقه، برگ فرنگ، غنچه، سه چشمه و …

ملیله کاری

آشنایی با ملیله کاری همواره به عنوان یکی از اصیل ترین صنایع دستی استان زنجان مطرح می باشد. ملیله به مفهوم ظریف کاری نقره است که با استفاده از مفتول ها و نوارهای ظریف نقره و بکارگیری طرح های اسلیمی و منظم ساخته می شود. مصنوعات ساخته شده شامل: سرویس چایخوری، شکلات خوری، گلدان، شمعدان، قاب عکس و انواع زیورآلات می باشد.

ریز نقش‌های رایج ملیله زنجان:
ریز نقوش متداول در ملیله زنجان همانند سایر نقشهای صنایع دستی اکثرا ذهنی و الهام یافته از طبیعت و طرحهای سنتی است ، مهمترین و رایج ترین نقش‌های ملیله زنجان عبارتند از: اشک، جغه، پیچک، ترمه و غنچه، برگ، واو ملیله، دو چشم، برگ فرنگ، سه چهارچشم، کورملیله و تابیده ،که هر یک دارای ویژگی خاص خود می باشد.

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

محصولات مرتبط در فروشگاه