Telegram support Whatsapp support
نقره شناسی و کاربرد های آن
نقره شناسی و کاربرد های آن

نقره شناسی و کاربرد های آن

نقره فلزی سفید مایل به خاکستری و براق است و از نظر شیمیایی یکی از فلزات سنگین و از جمله فلزات نجیب و از نظر تجارتی عنصری گرانبها تلقی می‌گردد. این فلز یکی از عناصری است که از گذشته های دور و دوران باستان بعنوان یک فلز شناخته شده و مورد استفاده واقع شده است.
همچنین این فلز یکی از عناصر شیمیایی، با نشانه Ag ،دارای عدد اتمی 47 ، وزن اتمی 107.8682 و در گروه یک فرعی (IB) جدول تناوبی قرار گرفته است.
عده ای از مردم که توان خرید انگشتر طلا یا پلاتین را نداشتند، از میان فلزات آن را انتخاب کردند و دیدند این فلز ضمن زیبایی که دارد زنگ هم نمی زند.
این فلزکمیاب نبود و از این رو برای ساخت انگشتر و سایر زیورآلات مورد توجه قرار گرفت

نقره

ترکیبات:

این فلز در ترکیباتش اکثرا بصورت یک ظرفیتی است. لکن اکسید ، فلوئورید وسولفید دو ظرفیتی این فلز نیز ملاحظه شده است. تعدادی از ترکیبات مهم این فلز عبارتند از:

  • نیترات نقره(AgNO_3) :

ترکیبی بی‌رنگ ، بسیار محلول ، اساسا سمی و به سادگی به نوع فلزی احیا می‌شود و از آن در تهیه ترکیبات آن ، آئینه های نقره ، جوهرها استفاده می‌شود.

  • یدید نقره(AgI) :

ترکیب نامحلول زرد رنگ و نامحلول تر از AgBr است و برای اصلاح وضعیت ابرها به منظور بارندگی(Cloud Seading) و در عکاسی کاربرد دارد.

  • سولفید نقره(Ag_2S) :

نامحلولترین نمک نقره ، سیاه رنگ و جزء اصلی تشکیل دهنده تیرگی ظروف این فلز می‌باشد.

  • هیدروکسید دی آمین نقره Ag(NH_3)_2]OH :

ترکیبکوئوردیناسیونی محلول در آب که به وسیله افزودن هیدروکسید آمونیوم به محلولهای املاح این فلز ، تشکیل می‌شود. این ترکیب در اثر ماندن تشکیل ترکیب بسیار منفجره نقره فولمینات شده را می‌دهد.

انگشتر نقره

کاربرد ها :

بهترین عیار نقره 925 میباشد که از آن بیتشر  در جواهرات استفاده میشود.

بیشترین مصرف این فلز گرانبها در ضرب سکه است همچنین دارای مصارف معروفی در زمینه جواهر سازی و ظروف آن و نیز آب نقره است.

انگشتر نقره

ویژگی های فلز نقره :

نقره خالص فلزی براق و نسبتا نرم است که تا اندازه ای سخت تر از طلاست. زمانیکه این فلز پرداخت شود، دارای درخشندگی می‌شود و می‌تواند 95% از نور تابیده به خود را بازتاب نماید. این عنصر در میان کلیه فلزات ، مقام بهترین رسانا در زمینه گرما و الکتریسیته را دارا است و در زمینه قدرت چکش خواری و مفتول شوندگی دارای مرتبه دوم پس از طلا است. چگالی آن 10.5 برابر آب است، بصورتیکه یک متر مکعب از آن دارای وزن 10500 کیلوگرم می‌باشد. این فلز در 961 درجه سانتیگراد ذوب شده و در حدود 2200 درجه سانتیگراد می‌جوشد.

استفاده آن در دندان پزشکی :

از تركيب این فلز، جيوه، قلع و ديگر فلزات در دماي اتاق مي‌توان آلياژي به نام “آمالگام Amalgam”، تهيه كرد كه به منظور پركردن دندان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. براي تهيه‌ي آمالگام دندانپزشكي، مخلوطي از پودر نقره و ديگر فلزات با جيوه مخلوط مي‌شوند تا خميري محكم، متناسب با سوراخ دندان تهيه شود. آمالگام دندانپزشكي ظرف چند دقيقه سختي اوليه را به خود مي‌گيرد و طي چند ساعت به طور كامل سخت مي‌شود.

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (3 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

محصولات مرتبط در فروشگاه