Telegram support Whatsapp support
نقوش انگشتری امامان و پیامبران

نقوش انگشتری امامان و پیامبران

نقوش انگشتری امامان و پیامبران

نقوش انگشتری امامان و پیامبران

استفاده از انگشتر در دست راست یکی از نشانه های مؤمنان بوده و این رسم و عادت از زمان حضرت آدم (ع) تاکنون ادامه داشته است . در باب پنجم کتاب « مکارم الاخلاق » همه احادیث و روایاتی که در خصوص نقوش حک شده بر روی نگین انگشتر پیامبران و امامان وجود داشته، به طور مفصل شرح داده شده است که در ادامه آن را می خوانیم :

امام صادق (ع) فرمود : نقش روی نگین پیامبر (ص) « محمد رسول الله » بود و نقش روی انگشتر امام علی (ع) « لله الملک » بود و نقش روی انگشتر امام باقر (ع) « العزه لله » بود .

صفوان گفت : انگشتر امام صادق (ع) را نزد ما آوردند که نقش روی آن این بود : « أَنْتَ ثِقَتِی فَاعْصِمْنِی مِنْ خَلْقِکَ » تو تکیه‌گاه من هستی پس از خلقت مرا نگاه دار .

ابراهیم بن عبدالحمید مانند این روایت را نقل نمود که : انگشتر ابالحسن (ع) را نزد ما آوردند و روی آن نوشته بود : « حسبی لله » و در پایین نوشته آن، شکل گل و در بالای آن، شکل هلال بود .

امام صادق (ع) فرمود : امام علی (ع) انگشتری از نقره داشت که روی آن نوشته بود : « نِعْمَ القَادِرُ اللهُ »

نقوش انگشتری امامان و پیامبران

حسین بن خالد گفت که به امام رضا (ع) عرضه داشتیم که : به ما گفته‌اند که نقش انگشتر پیامبر (ص) محمد رسول الله بود ؟ ایشان فرمود : درست گفته‌اند . سپس گفت : آیا می‌دانی که نقش انگشتر آدم (ع) چه بود ؟ گفتم : خیر ! فرمود : نقش انگشتر آدم (ع) « لا اله الا الله، محمد رسول الله (ص)، علی ولی الله (ع) » بود .

سپس فرمود : خدای عزوجل به نوح (ع) وحی کرد که زمانی که تو و همراهانت در کشتی قرار گرفتید، هزار مرتبه لا اله الا الله بگو، سپس حاجتت را از من بخواه و هنگامی که نوح (ع) در کشتی نشست و بادبان را برافراشت، باد به آن وزید و هنگامی که کشتی در تلاطم افتاد و او کشتی را از غرق شدن ایمن ندانست، گفت : می‌ترسم که قبل از هزار مرتبه گفتن لا اله الا الله کشتی غرق شود . پس دستور خداوند را به طور خلاصه و با زبان سریانی گفت : « هو هو هو یا باری اتقن » پس کشتی آرام شد و خدا آن را به سلامت رساند .

و نوح (ع) گفت : آن کلامی که باعث شد که من و همراهانم نجات یابیم، باید که آن را بر روی انگشترم منقش سازم تا از من جدا نگردد . حسین بن خالد گفت : به امام رضا (ع) گفتم : تفسیر سخن نوح (ع) چیست ؟ امام (ع) فرمود : این سخن به زبان سریانی بود و تفسیرش به عربی این می‌شود : « هزار مرتبه لا اله الا الله، خدایا کارم را اصلاح کن »

همچنین امام (ع) فرمود : شش جمله، نقش انگشتر ابراهیم (ع) بود و آن‌ها را جبرئیل (ع) در زمانی که او را در منجنیق گذاشته بودند، برای او آورد و سپس به او گفت : ای ابراهیم (ع) ! خداوند برایت سلام می‌فرستد و به تو می‌گوید : راحت باش که دیگر مشکلی برای تو نیست، و به او دستور داد که انگشتر به انگشت نماید . پس خداوند آتش را برای او سرد و سلامت گردانید، و آن شش جمله این بود : « الا اله الا الله محمد رسول الله تَوَکَّلْتُ علی الله أَسْنَدْتُ ظَهْرِی إِلَی اللهِ فَوَّضْتُ أَمْرِی إِلَی اللهِ لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ الا بِاللهِ »؛ و این نقش انگشتر ابراهیم (ع) بود .

و نقش انگشتری حضرت سلیمان (ع) این بود : « سُبْحَانَ مَنْ أَلْجَمَ الْجِنَّ بِکَلِمَتِهِ » و نقش انگشتر موسی (ع) این بود که از تورات گرفته شده بود : « اصْبِرْ تُؤْجَرْ اصْدُقْ تَنْجُ » و نقش انگشتری حضرت عیسی (ع) دوجمله بود که از انجیل گرفته شده بود : « طُوبَی لِعَبْد ذُکِرَ اللهُ مِنْ أَجلِهِ وَ الْوَیْلُ لِعَبْد نُسِیَ اللهُ مِن أَجلِهِ »

امام رضا (ع) فرمود : نقش روی انگشتر پیامبر (ص) « محمد رسول الله » بود و نقش انگشتر امام علی (ع) « لله الملک » و نقش انگشتر امام حسن(ع) « العزه الله » و نقش انگشتر امام حسین (ع) « ان الله بالغ أمره »، نقش انگشتر امام سجاد (ع) همانند نقش انگشتر پدر بزرگوارشان بود .

و همچنین نقش انگشتر امام باقر (ع) نیز همانند جدشان، امام حسین (ع) بود و نقش انگشتر امام صادق (ع) « الله ولیی و عصمتی من خلقه » و نقش انگشتر امام کاظم (ع) « حسبی الله » و نقش انگشتر امام رضا (ع) « ما شاء الله لا قوه الا بالله »

حسین بن خالد گفت : امام (ع) دستش را به سمت من دراز کرد و فرمود : انگشتر من همانند انگشتر پدرم است و نقش انگشتر امام جواد (ع) « حسبی الله حافظی » و نقش انگشتر امام هادی (ع) « الله الملک » بود .

نقوش انگشتری امامان و پیامبران

عبدالله بن سنان گفت : از امام صادق (ع) پرسیدم : آیا کراهت دارد که انشان انگشتری که اسم الله روی آن باشد در هنگام رفتن به بیت الخلاء و یا در حال جنب بودن به دست کند ؟ ایشان فرمود : نقش انگشتر پیامبر (ص) « محمد رسول الله » و نقش انگشتری امام علی (ع) « لله الملک » و نقش انگشتری امام باقر (ع) « العزه لله » بود، انگشتر امام علی (ع) از آهن چینی، سفید و صاف بود و بر روی آن جملات زیر در هفت سطر نوشته شده بود، و در جنگ و در هنگام سختی‌ها به انگشت می‌کرد : آماده ساخته ام برای هر هراسی « لا اله الله… » را و برای هر گرفتاری « لا حول و لا قوه الا بالله » را و برای هر مصیبت وارده ای « حسبی الله » را و برای هر گناه کوچک و بزرگی « استغفرالله… » را و برای هر هم و غمی که رو کند « ما شاء الله… » را و برای هر نعمت دوباره‌ای « الحمدالله »

اسماعیل بن موسی گفت : انگشتر جدم امام باقر (ع) همه آن از نقره بود و نقش روی آن « یا ثِقَتی قِنِی جَمیعِ خَلْقِکَ » بود و در ارث رسیدن، به پدرم پنجاه دینار بیشتر از عبدالله بن جعفر رسید و پدرم آن را خرید .

امام علی (ع) فرمود : کسی که نقش انگشتر او این باشد : « ما شاء الله لا قوه الا بالله استغفر الله » ثواب بزرگی برای اوست .

امام باقر (ع) فرمود : فردی که نقش روی انگشتر او آیه ای از کتاب خداوند باشد، خدا او را می آمرزد، و دیدم که نقش انگشتر قاسم این بود : « وَ رَبَّکَ فَکَبِّرْ » پروردگارت را بزرگ بشمار . (سوره مدثر، آیه ۱)

منبع : اتاق خبر ۲۴

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 5 =

محصولات مرتبط در فروشگاه