Telegram support Whatsapp support
هنر نگین‌تراشی مشهد

هنر نگین‌تراشی مشهد جهانی می‌شود

مشهد با هنرمندان بسیاری با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ای می باشد که باید به یک برند جهانی تبدیل شود…

هنر نگین‌تراشی مشهد ۱

مشهد همیشه به عنوان مهد تولید و عرضه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و پرورش هنرمندان در تراش این سنگ‌ها مطرح بوده اما نتوانسته است به عنوان یک برند جهانی مطرح باشد آن هم در شرایطی که بسیاری از آثار هنرمندان این شهر در کشورهای مختلف جهان خودنمایی می‌کند اما نامی از مشهد برده نمی‌شود.

حالا گویا عزمی جزم شده است تا این نقیصه را برطرف کند؛ آن طور که معاون صنایع دستی کشور در  جلسه دبیرخانه سوغات زیارت در مشهد اعلام کرده قرار است مشهد به عنوان شهر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در جهان به ثبت برسد.

هنر نگین‌تراشی مشهد

جایگاه والای مشهد در هنرهای سنتی و صنایع دستی

هنر نگین‌تراشی مشهد ۲
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، دکتر بهمن نامور مطلق در این جلسه که با حضور مدیران بخش دولتی و خصوصی صنایع دستی برگزار شد، گفت: مشهد در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی به ویژه صنایع دستی مرتبط با سوغات زیارت دارای اهمیت و جایگاه بسیار بالایی است. وی با بیان اینکه مشهد می‌تواند و باید به عنوان بزرگ ترین بازار زیارتی شیعی در دنیا فعالیت کند، گفت: این اصلا زیبنده و شایسته نیست که هنرمند شیعه و مسلمان ما در پایتخت معنوی ایران بیکار باشد آن وقت صنایع دستی دیگر کشورها که توسط هنرمندان غیر مسلمان تولید می‌شود، در ایران عرضه شود و به فروش برسد.

سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مشهد در دنیا برند خواهد شد

هنر نگین‌تراشی مشهد ۳
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تاکید کرد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که در مشهد وجود دارد و از آن به عنوان یک مزیت می‌توان نام برد تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است که خوشبختانه جایگاه بسیار خوبی دارد و به دنبال این هستیم که مشهد به عنوان شهر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در جهان به ثبت برسد که با ثبت جهانی مشهد در این زمینه مطمئنا سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مشهد در دنیا یک برند خواهد شد. وی با بیان اینکه اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی و تبریز به عنوان شهر فرش در دنیا به ثبت رسیده است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خبر داد:

مشهد نیز به عنوان شهر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در جهان به ثبت خواهد رسید.

هنر نگین‌تراشی مشهد ۴

وی همچنین با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی سوغات زیارت در مشهد گفت: این دبیرخانه نقش بسیار زیادی در تسهیل کارهای مرتبط با تولید، عرضه و صادرات صنایع دستی دارد؛ البته قرار نیست کار اجرایی کند وتنها سیاستگذاری در این حوزه بر عهده این دبیرخانه است. نامور مطلق افزود: اگر بتوانیم مشکلات مربوط به قاچاق کالا و ورود کالای غیر ایرانی را در بازارهایی مثل مشهد رفع کنیم به طور حتم علاوه بر استان خراسان رضوی دیگر استان‌های کشور به ویژه استان‌های همجوار نیز بسیاری از مشکلاتشان رفع خواهد شد.
تشکیل شورای مشورتی سوغات زیارت
در این جلسه همچنین حسین زارع صفت مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و رئیس دبیرخانه دائمی سوغات زیارت گفت: بعد از تشکیل دبیرخانه دائمی سوغات زیارت در مشهد شورای مشورتی نیز تشکیل شد و به نتایج خوبی در این خصوص رسیدیم. وی همچنین به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در حوزه سوغات زیارت اشاره کرد و افزود: نیاز سنجی از زائران و پرهیز از موازی کاری می‌تواند در دستیابی به اهداف مهم و تعیین شده کمک فراوانی کند. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی همچنین به سال ۲۰۱۷ میلادی و انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی اشاره کرد و افزود: این انتخاب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در حقیقت فرصتی است که باید از آن به نحو مطلوب استفاده کرد. شایان ذکر است در این جلسه تعدادی از مدیران بخش دولتی و خصوصی صنایع دستی و روسای اتحادیه‌های مربوطه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

منبع: روزنامه خراسان

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 17 =

یک دیدگاه

  1. بله درسته و بسیار مطلب خوبی بود استفاده کردم. در ضمن سایت شما هم فروشگاه فوق العاده خوبی هست من همیشه لذت می برم و ازتون راضی هستم و از اجناسی که فقط از شما خریداری کردم راضی هستم…موفق باشید

محصولات مرتبط در فروشگاه