Telegram support Whatsapp support

واکنش ها نسبت به میزان دستمزد سال 94

علی ربیعی وزیر کار دولت یازدهم درباره افزایش دستمزدهای سال 94 آن را بی سابقه دانست. خبری که واکنش های زیادی را در پی داشت.

آخرین اظهارنظر علی ربیعی، وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در مورد افزایش دستمزدها و حقوق‌های كارمندی را می‌توان به نوعی، آخرین خبركارگری سال ٩٣ دانست؛ خبری كه واكنش‌های بسیاری را به‌دنبال داشت چرا كه بسیاری ازكارشناسان و فعالان حقوق كارگری براین باور بودند كه این افزایش به هیچ عنوان مطابق افزایش تورم‌های جامعه نیست.

intro

اما وی در گفت‌وگو براین نكته تاكید كرد كه نه تنها رشد ٥/ ١٧ درصدی حقوق و دستمزدها را بیشتر از تورم‌ها دانسته كه حتی این برای نخستین‌بار است كه بعد از پیروزی انقلاب، افزایش دستمزدها، از تورم اعلام شده نیز بیشتر بوده است.

وی بخش رفاهی و اجتماعی را یكی از چهار محور سیاست‌های اصلی دولت یازدهم عنوان كرد و گفت: مبارزه با فقر سلامت، فقر آموزشی و فقر غذایی از انواع فقرها به شمار می‌رود كه دولت یازدهم با تدبیر ویژه و هزینه به رفع آنها پرداخته است. ربیعی توجه به وضعیت روستاییان، معلولین و طبقه‌های آسیب‌پذیر كشور را نشانه‌هایی از تاثیر این سیاست‌ها دانست و گفت: ذكر این توسعه بیمه روستاییان، پوشش بیمه برای همه ایرانیان، افزایش اقلام داروهای تحت پوشش بیمه، اجرای موفقیت‌آمیز طرح حمایت غذایی، افزایش یارانه مراكز نگهداری از معلولین، اختصاص ١٢ هزار میلیارد تومان به بخش درمان، تامین اجتماعی ارزشمند كردن دفترچه‌های درمان، تحول در نظام تعرفه‌های پزشكی، تخصیص اعتبار برای بازگرداندن كودكان در معرض آسیب به تحصیل، حمایت از افزایش نقش نهادهای مدنی در سیاستگذاری، بیمه ٨ میلیون ایرانی فاقد بیمه، اصلاح مقررات تاسیس نهاد‌های خیریه و… از جمله اقداماتی است كه می‌توان فهرست بلندتری را ارایه كرد كه از حوصله بحث خارج است.

وی با ذكر اینكه بیش از ٣٩ میلیون نفر در مراكز درمانی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی تحت پوشش قرار دارند و همه ایرانیان از دفترچه بیمه درمانی برخوردار هستند، به مقوله زنان و مشكلات آنها در جامعه به عنوان یكی از دغدغه‌های این وزارتخانه و دولت یازدهم اشاره كرد و گفت: نباید فراموش كنیم زنان سردمدار تعیین الگوهای عمل خانواده، الگوهای زیبا‌شناختی و… هستند. شكل خرید و نوع وسایل مصرفی و… نیز بر عهده زنان است. اكنون زنان اكثریت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را تشكیل می‌دهند، همچنین شاهدیم كه در میان خبرنگاران نیز تعداد زنان به‌شدت بیشتر است و این حضور و مسائل سبب شده آگاهی اجتماعی زنان نسبت به گذشته بسیار تفاوت كند.

وی افزود: برنامه‌های ما در حوزه زنان باید انعطاف‌پذیر باشد، مثلا در مورد مرخصی زایمان و افزایش آن به ۹ ماه شاهد عدم تمایل به استخدام زنان یا استخدام زنان متاهل خواهیم بود.

وزیر رفاه در بخش دیگری از سخنان خود، اشاره‌ای هم داشت به تاكید این وزارتخانه بركمك به تسهیل شرایط درمانی و ارتقای سطح درمان در كشور و به عنوان نمونه‌هایی از این اقدامات گفت: در بخش درمان به‌روز‌رسانی پرداخت مطالبات طرف قرارداد (داروخانه، بیمارستان، درمانگاه، پزشكان و بخش پاراكلینیك) كه قریب ده‌ها ماه معوق مانده بود و طی شش ماه معوقات ١٤ ماه تا آخر بهمن پرداخت شد.

كاهش فرانشیز پرداختی بیماران خاص و سرطانی، كاهش قیمت ١٨٠ قلم دارو به میزان قبل از افزایش قیمت ارز، تحت پوشش قرار دادن اغلب داروها مربوط به نازایی، شروع عملیات اجرایی نرم‌افزار جدید بیمارستانی در سطح كشور، رویكرد ویژه در نظام پرداخت به پزشكان و كاركنان بخش درمانی در مناطق محروم اما در بخش بیمه زیرپوشش قرار دادن فرزند چهارم به بعد، مكانیزه كردن كلیه شعب سازمان، افزایش چهار درصد در وصولی سازمان، ایجاد تغییرات ذیل در بخش اقتصادی باعث ارتقای اندوخته‌های سازمان در بازار سرمایه به میزان ٥٠ درصد و… دیگر موضوعاتی بود كه وزیر رفاه به آنها اشاره كرد.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در پاسخ به تمامی انتقادهای اخیردرخصوص افزایش ٥ /١٧ درصدی حقوق كارگران در سال ٩٤ گفت: برخلاف تمام ادعاهای مطرح شده، این برای نخستین‌بار بعد از انقلاب است كه میزان افزایش حقوق كارگران و كارمندان، بیش از مقدار تورم اعلام شده از سوی دولت است. البته ما هم موافقیم كه باید تلاش بیشتری برای ارتقای سطح زندگی شهروندان صورت گیرد ولی در عین حال نباید با مسائل غیرمنصفانه برخورد كرد. بهتر است به جای این اظهارنظرهای غیركارشناسی به دنبال آن باشیم كه دست در دست هم در جهت افزایش رفاه اجتماعی در جامعه؛ مطابق‌شان و منزلت ایران و ایرانی، حركت كنیم.

منبع: سیمرغ

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سه =

محصولات مرتبط در فروشگاه