Telegram support Whatsapp support

کریسوبریل چیست؟

کریسوبریل چیست؟

به رنگ های مختلفی چون سبز، زرد مایل به خاکستری و زرد تا قهوه ای دیده می شود. سنگی سخت، بادوام و مناسب جواهر سازی است. تراش خورده های آن براق و کم فروغ هستند. در دو نوع الکساندریت و چشم گربه ای قرار دارد. نوع کمیاب و گران قیمت الکساندریت در نور طبیعی روز، سبز و در نور مصنوعی سفید به قرمز، ارغوانی روشن یا قهوه ای می زند.

کریسوبریل چیست؟

کریسوبریل مصنوعی، کرندوم مصنوعی و لعل مصنوعی که به عنوان بدل الکساندریت تولید می شوند نیز همین تغییر رنگ را بروز می دهند. چشم گربه ای که در حالت تراش گنبدی پدیدار می شود از خود خط تقریبا سفیدی روی رنگ زرد مایل به خاکستری سنگ نشان می دهد که ناشی از وجود درونگیرهای مایع حفره ای یا پر مانند و یا روتیل سوزنی است. گران ترین نوع چشم گربه ای کریسوبریل به رنگ قهوه ای روشن طلایی با سایه های تاریک و روشن که جلوه شیر عسلی به آن می بخشد، است. کریسوبریل زرد کمرنگی که از آن در قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی در جواهرات سلطنتی پرتغال استفاده می شد، اکنون به عنوان کریسولیت بازشناسی شده است.

کریسوبریل چیست؟

  • کانسار: الکساندریت که بهترین نوع کریسوبریل استخراجی از کوه های اورال روسیه است در میکاشیست ها یافت شده است. بزرگترین کریسوبریل تراش خورده روسیه ۶۶ قیراط وزن دارد. در ماسه سنگ های سریلانکا انواع رنگ آن به صورت سنگریزه های آبرفتی یافت می شود. همچنین در برزیل، زیمباوه، تانزانیا و ماداگاسکار استخراج می شود. چشم گربه ای نیز در سریلانکا، برزیل و چین وجود دارد.
  • نکته مهم: نام کریسوبریل از واژه کرایسوس به معنی طلایی و بریلوس که مربوط به عنصر بریلیوم است ساخته شده و به همین نام هزاران سال در آسیا شناخته می شود. ارزش آن به خاطر دفع چشم زخم است.

کریسوبریل چیست؟

 

منبع: کتاب راهنمای مصور و جامع سنگ های قیمتی تالیف کالی هال و ترجمه محمد حسن عرب اسدی

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 10 =

محصولات مرتبط در فروشگاه