Telegram support Whatsapp support

کوارتز صورتی چیست؟

در این مقاله به تعریفی از سنگ رز کوارتز و انواع و نمونه های آن خواهیم پرداخت.

رز کوارتز سنگی شکننده و دارای شکستگی صدفی و بدون کلیواژ، وزن مخصوص آن ۲٫۶ تا ۲٫۷ ، سختی ۷ و خط ساییدگی آن نیز سفید است. کوارتز صورتی در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد. بسیاری از کوارتزهای صورتی که امروزه فروخته می‌شوند از برزیل، هند، آفریقای جنوبی و ماداگاسکار هستند. بقیه منابع عبارت اند از نامبیا، موزامبیک و سریلانکا و داکوتای جنوبی ایالات متحده می‌باشند.

کوارتز

 

آیا رز کوارتز شفاف هم داریم؟

کوارتز صورتی به علت اینکلوژن‌ها یا فیبرهای فرا ریز میکروسکوپی نوع صورتی دومورتيريت درون آن موجب می‌شوند که به جای شفاف بودن،مات و نیمه‌مات جلوه دهد. البته به طور خیلی کمیاب برخی کوارتزهای صورتی بدون شکل که در حفره های پگماتیت به کانی معدنی تبدیل شده‌اند شفاف می‌باشند.

گمان می‌رود رنگ این نوع رز کوارتز های گرانبها و شفاف (بخصوص در برزیل) از تشعشات پرتو ناشی شود. این نوع رنگ معمولا بدون ثبات است و به مرور زمان در معرض نور و حرارت کمرنگ و رنگ پریده می‌شود. کوارتز با رنگ صورتی شفاف کمیاب است با این حال در چند نقطه جهان وجود دارند. برخی می‌گویند به جای نام “رز کوارتز” باید آنها را “کوارتز صورتی” نامید زیرا رنگ آنها متفاوت است.

کوارتز

آیا رز کوارتز مصنوعی وجود دارد؟

در برخی آزمایشگاه ها کوارتز صورتی تولید شده است ولی نمونه های سنتاتیک و مصنوعی غالبا در بازار جواهرات و گوهر سنگ‌ها از اهمیت کمتری برخوردارند. در واقع ذخایر معدنی این سنگ بسیار فراوان و نسبتا ارزان است. این قضیه موجب می‌شود که تمایل کمتری برای تولید کوارتز صورتی مصنوعی نسبت به دیگر سنگ‌های قیمتی و گرانبها وجود داشته باشد.

رنگ آن در دمای بالاتر از ۵۰۰ درجه سانتیگراد رنگ پریده تر می‌شود ولی دوباره با تشعشات می‌تواند رنگ خود را بازیابی کند. اکسیده کردن آن نیز همین اثر کمرنگ تر کردن را دارد. این سنگ ممکن است با آمیتیست رنگ پریده و کمرنگ اشتباه گرفته شود. کوارتز صورتی را نباید به مقدار طولانی در معرض تابش خورشید قرار داد زیرا سطح آن تیره می‌شود.

کوارتز

چگونگی پدیده استار در سنگ رز کوارتز

چندین نظریه درباره رنگ صورتی کوارتز وجود دارد. بیش از صد سال است که در بسیاری از نوشته‌های کانی شناسی از نویسنده های متعدد علت رنگ صورتی رزکوارتز را ناشی از جانشینی عناصر تیتانیوم و روتیل های اکسید تیتانیوم TiO2، منگنز و آهن دانسته‌اند. نوعی رز کوارتز کریستالی نادر در معادن میناس گرایس برزیل و ايالات متحده وجود دارد که عامل رنگ آنها آلومینیوم یا فسفات بوده و نسبت به نور حساس و حالت محو شدگی دارند.

برخی دیگر عامل تشعشعی را که در کوارتز دودی و آمتیست نیز وجود دارد برای رنگ صورتی این سنگ هم در نظر می گیرند که فقط گزارش‌هایی از نمونه‌هایی در برزیل یافت شده است. رزکوارتز در دمای بالاتر از ۵۰۰ رنگ خود را از دست می دهد و متمایل به دودی می‌شود. بنابراین با توجه به نحوه تشکیل این سنگ در دمای بالا از احتمال کمتری برای عامل رنگ برخوردار است.

در این بین چنانچه کریستال های سوزنی نازکروتیل (Rutile) درون برخی از آن ها زیاد باشد، پدیده نوری زیبای آستریزم یا همان استار شش پر را مشاهده می‌کنیم. حالت شش پر استار با توجه به طیف نوری تابیده شده بر روی آن و محل قرارگیری سنگ جلو چشم بیننده ممکن است متفاوت باشند. این شاخه‌های استار با یکدیگر زاویه شصت درجه را تشکیل می‌دهند. کوارتزهای استار تنها در چند منطقه از دنیا یافت می‌شوند. کوه های Vorondolo جنوب شرقی ماداگاسکار یکی از این مناطق است.

کوارتز

تحقیقاتی درباره رز کوارتز

در سال ۱۹۹۰ تحقیقات جدیدی صورت گرفت و چند نفر به سرمایه گذاری روی پدیده استارکوارتز صورتی علاقمند شدند. آنها رز کوارتزهایی را از نقاط مختلف جهان جمع آوری و به آرامی درون اسید هیدروفلوریک با دمای ۱۰۰ درجه سلسیوس حل کردند. آنها قصد داشتند که سیلیکون دی اکسید کوارتز و هر ماده معدنی در آن را حل و از بین ببرند. با تکرار حدس و خطا روی نمونه های مختلف، آنچه بعد از فرآیند اسید باقی ماند فیبرهای صورتی رنگ خیلی نازک و درهم پیچیده بود.

آن ها بوسیله دستگاه های میکروسکوپ الکترونی، اسپکتروسکوپی رامان و طیف سنج مادون قرمز، اندازه گیری جذب نور و ضریب انتشار اشعه ایکس فیبرها را مورد آزمایش قرار دادند. در نتیجه آن ها یافتند که این فیبرها بوروسیلیکات و دارای مشخصاتی بسیار مشابه دومورتیریت هستند. این سرمایه گذاران باور داشتند که علت رنگ صورتی و استار در رزکوارتز فیبرهایی هستند که آنها آن را DiDi Dumortierite نامیدند. حین تشکیل رزکواتز در دمای بالا که موجب سازماندهی یون‌ها در ساختار شبکه‌ای آن می‌شود سپس بعد از کاهش دما جاینشانی این اینکلوژن‌های ریز بهم پیوسته و فیبرهای دومورتیریت تشکیل می‌شوند.

مشاوره تلفنی سنگ درمانی

 مشاوران سنگ درمانی جواهری بینا 

 با بهره گیری از علوم روز دنیا، آیات و روایات مذهبی و اطلاعات کارشناسی خود به عنوان یک راه حل جدید و مناسب در حوزه خدمات مشاوره سنگ درمانی به صورت رایگان در اختیار هموطنان عزیر خواهد بود .

  برای مشاوره تلفنی سنگ درمانی توسط کارشناسان خبره جواهری بینا می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید …

۲- ۰۵۱۳۷۶۵۸۵۰۰

۰۹۱۵۱۰۰۰۸۰۰

۰۹۱۵۱۰۰۰۳۰۰

تلگرام : @javaheribina_admin
واتساپ: api.whatsapp.com

لینک کانال جواهری بینا:

https://telegram.me/javaheri_bina

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مقاله در بخش دیدگاه این صفحه با ما به اشتراک بگذارید

کوارتز

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پانزده =

محصولات مرتبط در فروشگاه