Telegram support Whatsapp support
گنجینه فاخر تیپو سلطان
گنجینه فاخر تیپو سلطان

گنجینه فاخر تیپو سلطان

شاید تا به حال نام تیپو سلطان را شنیده باشید، حکمران شیعه ای که در جنوب هند و در قسمت میسور حکمرانی میکرد، این شخص یکی از ارادتمندان حضرت علی (ع) بود و نبردهای گسترده ای با ارتش کمپانی شرقی (بریتانیا) داشت و پیروزهای بسیار ارزشمندی را بدست آورد.

وی به خاطر حکمران بودن و پیروزهای مختلف در میدانهای نبرد غنیمت های بسیاری به خانه آورده بود و گنجینه ارزشمندی از جواهرات را داشت که پس از مرگ غارت و تجزیه شد.

گنجینه فاخر تیپو سلطان
گنجینه فاخر تیپو سلطان

در زمان فرمانداری ادوارد کلیوز در مادراس واقع در چنای هند یک نمونه بسیار مهم از گنجینه های تیپو سلطان به دست آمد. بعد از سرنگونی تیپو سلطان در سال ۱۷۹۹، گنجینه عظیم وی توسط سربازانش غارت و بینشان تقسیم و متعاقبا این گنجینه برای با ارزش پولی بسیار بالا به حراج گذاشته شد. حتی تخت پادشاهی تیپو سلطان نیز از این غارت در امان نماند. این تخت شکسته و قسمت های مختلف آن به حراج گذاشته شد. اما بر طبق دستور العمل فرماندار کل، لرد مورنینگتن، محتویات قابل توجه قصر تیپو سلطان، به صورت مطلوبی حفظ شد. بقایای شکسته شده از تخت سلطنتی تیپو سلطان شامل دو ستون کناره تخت که بالای آن سر ببر قرار داشت و پرنده هما ساخته شده از طلا که به صورت سایبان بالای تخت قرار می گرفت؛ توسط پادشاه انگلستان خریداری شد. لرد مورنینگتون ستون دیگر را به لرد و لیدی کلیوز هدیه داد. کلکسیون کلیوز، در قصر پاویس قرار دارد. این کلکسیون نمایانگر دولتمندی و حس زیبایی شناسی آن دوران است.

گنجینه فاخر تیپو سلطان
گنجینه فاخر تیپو سلطان

با گذشت زمان، گنجینه هایی که در سریرانگاپانا (شهری در هند) ربوده شدند در بازار بین المللی با کم توجهی نسبت به قدمت تاریخی آنها، پیدا گشتند.یاقوت کبود بزرگی که در قبضه شمشیر تیپو سلطان وجود داشت، در یک انگشتر قرار گرفت و در حراج کریستی در سال ۱۸۹۲ فروخته شد. گردنبند چهاررشته ای مروارید تیپو سلطان نیز به سر جان فلوید فرمانده ارتش انگلستان هدیه داده شد و وی این گردنبند را به دختر جولیا همسر سر رابرت پیل وزیر دوم ملکه ویکتوریا اهدا کرد. این گردنبند نیز توسط حراج کریستی در سوم فوریه سال ۱۹۱۷ فروخته شد. در اکتبر سال ۱۹۹۷، دو النگو طلاکوب شده که با یاقوت سرخ و الماس مزین شده بود همراه با سر ببر و یک جفتزمرد اشک حکاکی شده توسط حراج کریستی در شهر لندن نیز فروخته شد. تمامی این جواهرات در گروه گنجینه به غارت رفته تیپو سلطان بودند.

گنجینه فاخر تیپو سلطان
گنجینه فاخر تیپو سلطان
اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + پانزده =

محصولات مرتبط در فروشگاه