Telegram support Whatsapp support

گوهر دیمانتوید

دیمانتوید
دراین مقاله به معرفی سنگ کمیاب و زیبایی میپردازیم که تنها دلیل صحبت درمورد این گوهر باارزش، زیبایی و قیمت آن نیست بلکه در متن به نکته ای اشاره شده که شاید برای شما هم جالب و تامل برانگیز باشد است.
گوهر دیمانتوید کمیاب ترین و با ارزش ترین گوهر گارنت است.
گوهر دیمانتوید اولین بار در کوه های اورال روسیه در (demantoid ) ، گونه ی سبز رنگ و سبز مایل
به زرد از آندرادیت معدنی ، به نام دیمانتوید سال ۱۸۵۱ کشف شد و تا قبل از آن کسی از وجود این سنگ با ارزش خبری نداشت.
از آن زمان به بعد تا اوایل سال ۱۹۰۰ میلادی این سنگها در (Carl Fabergé’s) روسیه بسیار محبوب
بوده و درکارگاه های تولیدی بهترین جواهرات مورد استفاده قرار میگرفتند . دیمانتوید اغلب در جواهرات کارل فابرگز و اشیاء قیمتی ای که در

آن زمان برای سزارهای روسیه ساخته میشدند ، بکار میرفت. این مسئله نشان دهنده ارزش و اعتبار این گوهر است.
شرکت معتبر و شناخته شده ی تیفانی(Tiffany & Co.) نیزدر این دوره زمانی درجواهرات خود بطور گسترده ازسنگهای دیمانتوید استفاده میکرد . دلیل استفاده ی این شرکت از دیمانتوید این بود که جورج کونز (George Kunz) – کارشناس خرید اصلی سنگهای قیمتی این شرکت – با دیدن این سنگ قیمتی مجذوب زیبایی آن شد و تمام سنگهای رافی (تراش نخورده) که توانست بیابد را خریداری کرد.
اگر بخواهیم درمورد معناشناسی و ظاهر این سنگ مطلبی را عنوان کنیم باید بگوئیم که دیمانتوید یعنی الماس مانند و این گوهر جلای فوق العاده با درخششی شگفت انگیز را از خود به نمایش می گذارد. گوهرهایی با وزن بیش از چند قیراط به شدت کمیابند. گوهرهای دیمانتوید معمولا شفافیت بالایی دارند اما ممکن است ویژگیهای بلورهای((inclusions بایسولیت (byssolite)-بلورهای درخشان و سوزن مانندی
تحت عنوان دم اسبیا” – را در خود داشته باشند. اما هیچیک از این موارد باعث کاهش جذابیت این سنگ گوهر نمیشود و دیمانتوید زیبایی خود را همچنان حفظ میکند.
امروزه، بعلت منابع محدود، دیمانتوید همچنان موقعیتخودرابه عنوان یکگوهرنادرو با ارزشحفظ می کند. دیمانتوید در ایران و ایتالیا یافت شده است و پس از آن در سال ۱۹۹۶ نیز وجودش در نامبیا به اثبات رسید. وجود چنین گوهر کمیابی در ایران یکبار دیگر ارزشمندی منابع کشورمان را بیش از پیش نمایان میکند.
هرچند، مواد و ترکیبات تشکیل دهنده این سنگ را همچنان با نمونه روسی آن – به عنوان استاندارد جهانی- می سنجند چرا که خاستگاه اولیه این سنگ در این کشور بوده است. این دیمانتوید کوسن- تراش زیبا که در عکس میبینید، در اواخر سال ۱۹۹۰ میلادی در روسیه یافت شد که نشاندهنده رنگ سبز زمردی است که بسیار نادر و فوق العاده باارزش است. این گوهر با وزن ۱۱٫۲۴ قیراطی خود، یک ارتقاء عمده برای مجموعه ملی گوهر است. این یک سنگ، جواهری در سطح جهانی ست و یکی از بزرگترین و بهترین دیمانتویدهای زاویه دار شناخته شده است.اسمیت سونیان در سال ۲۰۱۱ – با وجوه حاصل از منابع مالی گروه گردآورنده گوهر اسمیت سونیان- توانست این گوهر استثنایی را به دست آورد. در ایران نیز با توجه به منابع بی نظیری که از سنگهای قیمتی وجود دارند – وبسیاری دیگر که هنوز کشف نشده اند- لزوم و اهمیت پرداختن به آنها مشخص میشود چراکه با توجه به نیروی کار و پتانسیل موجود در کشور، یکی از راههای نسبتا ساده برای کارآفرینی همین گوهرهای زیبا هستند .

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

محصولات مرتبط در فروشگاه