Telegram support Whatsapp support

گوهر و سنگ قیمتی در ایران

سنگ های قیمتی و معدن فیروزه در ایران…

معدن فیروزه نیشابور از قدیمی‌ترین معادن فیروزه جهان است…
در ادامه به بررسی سنگ های قیمتی و معدن فیروزه نیشابور در ایران می پردازیم..

با ما همراه باشید…
کشورمان علیرغم داشتن مجموعه ای از معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، نه تنها صادراتی ندارد، بلکه به یک واردکننده محض در این زمینه تبدیل شده است.

آثار به دست آمده از اکتشافات باستان‌شناسی گویای این مطلب است که ورود سنگ‌های قیمتی به زندگی آدمی تقریبا به ۶ هزار سال پیش برمی‌گردد.

نشانه‌های تاریخی هم نشان می‌دهند که اولین کاربرد سنگ‌های قیمتی در زندگی بشر، مصارف زینتی بوده است.

در این میان، ایرانیان از اولین اقوامی بودند که با استفاده از کانی‌های موجود در طبیعت و تغییر شکل دادن آنها، علم گوهرشناسی را پایه‌گذاری کردند.

دانشمندانی مانند ابوریحان بیرونی، شیخ احمد صفاوی و جابر ابن حیان طوسی، به عنوان پایه‌گذاران علم جواهرشناسی در جهان شناخته می‌شوند. در آن دوره در کنار علم گوهرشناسی، مشاغل متنوع و بازار پر رونقی هم در زمینه تجارت سنگ‌های قیمتی در ایران برقرار بود، به طوری که اکتشاف، حجاری و تراش، تجارت و خرید و فروش و آموزش علم گوهرشناسی، زمینه‌های اشتغال بسیاری از مردم کشورمان را فراهم ‌کرده بود.

بعدها با ترجمه کتاب‌های گوهرشناسی مسلمانان در مغرب زمین، زمینه‌ آشنایی غربی‌ها با این علم فراهم گردید.

اما متأسفانه امروز شاهد هستیم که ایران به عنوان مهد علم جواهرشناسی جهان و علیرغم داشتن منابع غنی کانی‌های قیمتی و نیمه قیمتی، یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان جواهر و سنگ‌های قیمتی در جهان محسوب می‌شود.

تجارت سنگ‌های قیمتی در سده گذشته از چنان گستردگی در جهان برخوردار شده که اقتصاد شماری از کشورها را تحت تأثیر مستقیم خود قرار داده است. در حال حاضر تایلند در زمینه تجارت سنگ‌های رنگی از جمله پیش‌روترین کشورها بوده و لقب عروس سنگ‌های قیمتی جهان را کسب کرده است. در همین راستا، شهرهای چانتاگوری تایلند به دلیل وجود بورس سنگ‌های یاقوت، آنتروپ بلژیک به دلیل وجود بورس الماس و بورس بزرگ سنگ‌های قیمتی ایدرواشتاین آلمان، از شهرت جهانی برخوردارند.

معدن فیروزه نیشابور

 

۱(۴)

 

ایران نیز دارای یکی از معروف‌ترین معادن فیروزه جهان است، به طوری که معیار تعیین کیفیت فیروزه در جهان، “فیروزه نیشابور” می‌باشد.

جالب آن که از اصطلاح Persian Quality در این زمینه استفاده می گردد.

معدن فیروزه نیشابور از قدیمی‌ترین معادن فیروزه جهان است که از ۲۰۰۰ سال پیش از آن سنگ فیروز ه استخراج می‌شده است و در شمال غرب نیشابور قرار دارد.

سنگ های فیروزه این معدن به دوسته خاکی و سنگی تقسیم می‌شوند.

فیروزه خاکی دارای رنگ و مرغوبیت بالاتر است. فیروزه عجمی، فیروزه شجری از دیگر انواع فیروزه هستند.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 3٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 6 =

محصولات مرتبط در فروشگاه