Telegram support Whatsapp support

قالب کردن اسپینل به جای یاقوت به تیمور لنگ

یاقوت تیمور نام خود را از بزرگترین فاتح(فتح کننده) قرن ۱۴ گرفته است. او در سال ۱۳۹۸ میلادی به هند حمله کرد و غنایم زیادی از جواهرات به همراه خود برد که یاقوت تیمور یکی از آنها بود.

timur-ruby

بر روی یاقوت تیمور با خط عربی نام ۶ پادشاه امپراتوری حکاکی شده است.

۱- تیمور لنگ: تیمور گورکان معروف به تیمور لنگ، نخستین پادشاه گورکانی (تیموری) و پایه‌گذار این دودمان شاهی که از ۷۷۱ تا ۸۰۷ ه‍.ق. (۷۴۸ – ۷۸۳ه‍.خ.) در بیشتر سرزمین‌های آسیای مرکزی و غربی پادشاهی کرد.

۲- اکبر یا جلال الدین محمد اکبر (زاده ۱۵ اکتبر ۱۵۴۲؛ درگذشته ۱۷ یا ۲۷ اکتبر ۱۶۰۵ در سند. فرمانروایی: ۱۵۵۶-۱۶۰۵)، سومین پادشاه از سلسله گورکانیان یا امپراتوری مغولی هند است که در هندوستان با نام مغول اعظم یا اکبر کبیر نامیده می‌شود، فرزند همایون و پدر جهانگیر بود که بین سال‌های ۱۵۵۶ و ۱۶۰۵ فرمانروایی کرد.

۳- جهانگیر شاه: نورالدین سلیم جهانگیر (فرمانروایی: ۱۶۰۵-۱۶۲۷ م) با لقب کامل: «السلطان الاعظم والخاقان المکرم، خسرو گیتی پناه، ابوالفتح نورالدین محمد جهانگیر پادشاه غازی» چهارمین پادشاه سلسلهٔ گورکانیان هند یا امپراتوری مغولی هند است.

۴- اورنگ‌ زیب: اورنگ‌زیب عالمگیر. (زادهٔ ۳ نوامبر ۱۶۱۸، درگذشتهٔ ۳ مارس ۱۷۰۷ میلادی)، عنوان و لقب محی‌الدین محمد، ششمین امپراتور گورکانی هند بود که بین سالهای ۱۰۶۷ تا ۱۱۱۸ ه‍.ق/۱۶۵۸ تا ۱۷۰۷ م حکومت کرد. او سومین پسر شاه‌جهان و مادر ایرانی‌اش ارجمندبانو ملقب به ممتازمحل بود که بنای زیبای تاج‌محل بیاد او ساخته شد.

۵- بدشاه (باد شاه) قاضی محمود محمد فرخ سیار(۱۷۱۸-۱۷۱۳)- (۱۷۱۳ پس از میلاد)

۶- احمدشاه درانی: احمد خان اَبدالی (١١٠١ – ١١۵١هجرى خورشیدى) که پسان ها پس از بقدرت رسیدن قدرت, تخلص درانى به خود داد و ممکن با لقب در دوران و یا استعاره آلماس و زر و سیم به احمد شاه درانی مشهور شد.

این یاقوت سرخ که وزنی معادل ۳۵۲٫۵ قیراط وزن دارد و بدون تراش وجهی می باشد و در حال حاظر در میان جواهرات سلطنتی بریتانیا قرار دارد.

در سال ۱۸۴۹ زمانی که کمپانی انگلستان در منطقه پنجاب تسلط یافت یاقوت تیمور و الماس کوه نور را به تملک خود در آوردند.

شرکت انگلیسی شرق هند یاقوت تیمور را به ملکه ویکتوریا هدیه کرد که او بعد از دیدن یاقوت باتعجب و حیرت فراوان گفت بزرگترین یاقوت جهان است.

بعدها  که در زمینه جواهرشناسی و کانی شناسی پیشرفت های بیشتری صورت گرفت متوجه شدند که این سنگ یاقوت نیست بلکه اسپینل یا همان لعل سرخ است.

Shpinel_06

در سال ۱۸۵۳ یاقوت تیمور در نگین گردنبندی الهام گرفته از طرح های شرقی به کار برده شد که تاکنون در جواهرات سلطنتی بریتانیا قرار دارد.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

محصولات مرتبط در فروشگاه