Telegram support Whatsapp support
فلز بریلیوم و بهبود سنگ های قیمتی
فلز بریلیوم و بهبود سنگ های قیمتی

فلز بریلیوم و بهبود سنگ های قیمتی

یکی از عنصرهای شناخته شده جهان فلز بریلیوم است، این فلز کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد، بریلیوم در صنعت فضایی و در راکتورهای هسته ای به عنوان یک کند کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

بریلیوم فلزی است سخت، شکننده، به رنگ سفید خاکستری، دارای جرم حجمی ۱٫۸۵ و نقطه ذوب ۱۲۸۰ است. در اسید ها(به جز اسید نیتریک) و قلیاها محلول است. دربرابر عمل اکسایش در دماهای معمولی مقاوم است. رسانایی گرمایی و ظرفیت گرمایی آن زیاد است. سبک‌ترین فلز شناخته می‌شود. جوشکاری و زردجوش آن مشکل است. نسبت به اشعه ایکس بسیار خوب نفوذپذیر است.

فلز بریلیوم و بهبود سنگ های قیمتی
فلز بریلیوم و بهبود سنگ های قیمتی

تاریخچه کشف این فلز به سال ۱۷۹۸ بر می گردد. این فلز به صورت اکسید بریلیا توسط بوسی و وهلر Fredrich Wohler, A.A.Bussy دانشمندان آلمانی و فرانسوی کشف شد. بریل، کانی بریلیوم، عمدتاً در آفریقای جنوبی، زیمبابوه، برزیل، آرژانتین، کانادا و هندوستان یافت می شود، اما منابع اصلی آن در آمریکا است. مقدار بریلیوم در طبیعت اندک است. بریلیوم در ۳۰ نوع کانی یافت می شود که مهمترین آنها برتراندیت، کریزوبریل و فناسیت هستند. ترکیبات قیمتی بریل به رنگهای زرد و سبز وجود دارد.

بهبود بخشی با بریلیوم به عنوان یکی از  روش های اخیر در دانش بهبود دهی سنگ های قیمتی شناخته شده است. بهبود بخشی بریلیوم یک شکل از  بهبود دهی حرارتی به ویژه برای یاقوت کبود است که با این روش عنصر بریلیوم را برای انجام فرآیند گرمایی به گوهر اضافه می کنند. بریلیوم یک عنصر شناخته شده در جهان گوهرها است، به این خاطر که این فلز، جزء اساسی بسیاری از سنگ های قیمتی، از جمله زمرد، بریل، آکوامارین و کریستوبریل است. هنگامی که یاقوت کبود با بریلیوم گرما داده می شود، نتیجه آن کاهش ته مایه آبی رنگ در سنگ است. بنابراین یاقوت کبود زرد روشن یا نارنجی در اصل از یاقوت کبود با رنگ زرد مایل به سبز شکل گرفته است. برخی از رنگ های خیره کننده با استفاده از این روش تولید شده است.

از این روش گاهی به عنوان روش بهبود دهی نفوذ در ساختار اتمی سنگ یاد می کنند. با این حال برخلاف برخی اشکال قدیمی تر بهبود سازی با روش نفوذ در ساختار اتمی سنگ، شیوه نفوذ با فلز بریلیوم، یک رنگ جدیدی در اعماق سنگ نفوذ پیدا می کند. بنابراین پس از انجام این عمل، سنگ را در صورت نیاز باید مجددا تراش داد. این روش نفوذ با بریلیوم بر خلاف روش قدیمی است که تنها سطح سنگ قیمتی را رنگ می نماید.

فلز بریلیوم و بهبود سنگ های قیمتی
فلز بریلیوم و بهبود سنگ های قیمتی

پس از برخی اختلافات اولیه، بهبود دهی به وسیله فلز بریلیوم در حال حاضر به طور گسترده ای در تجارت گوهر به عنوان یک روش قانونی برای بهبود سازی سنگ های قیمتی پذیرفته شده است. با این حال، بسیار مهم است که سنگ های بهبود سازی شده با این روش در دنیای تجارت شناخته شده باشند. شایع ترین عنوان برای این روش “بهبود سازی شده با فلز بریلیوم ” و یا “بهبود سازی شده با Ba است. Ba حروف اختصاری برای عنصر بریلیوم می باشد.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

محصولات مرتبط در فروشگاه