Telegram support Whatsapp support
سنگ

سنگ حجرالدم

یکی دیگر از سنگ های شناخته شده و بسیار خاص حجرالدم می باشد که پیشینه بسیار طولانی دارد و به عنوان یکی از پرکاربردترین سنگ ها در ساخت مجسمه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ دارای رنگ سبز تیره ای می باشد که آن را در خانواده کوارتز کلسدونی قرار داده و خال های قرمز رنگ آن همانند یک شاخصه اصلی شناخته می شود. رنگ سبز حجرالدم به دلیل وجود ذرات کلوراید و یا هورن بلند در درون آن و رنگ قرمز نیز به دلیل حضور اکسید آهن می باشد. لازم به ذکر است که رنگ این سنگ تاحدودی متغیر است و در برخی از نمونه ها دیده می شود لکه های قرمز بسیار کم و یا به هیچ عنوان وجود ندارند.

سنگ

حجرالدم نیز با نام هلیوتروپ (آفتاب گرا) نیز شناخته شده است، این نام برگرفته از دو واژه هلیو و تروپوس در زبان یونانی است که به معنای برگشت سمت خورشید است. شاید رنگ آن یادآور گیاهان گل افتاب گردان است که به اصطلاح به سمت خورشید می چرخند. نام حجرالدم به طور آشکار از ظاهر قطرات قرمز شبیه به خون گرفته شده است.

مسیحیان اهمیت ویژه ای برای حجر الدم قائلند. با توجه به افسانه ی مسیحیت، هنگامی که عیسی مسیح مصلوب گردید، خون بدن او از پایش بر روی سنگ یشمی چکید و این آغاز به وجود آمدن سنگ حجر الدم بود. این سنگ به طور گسترده ای در مجسمه ها به نمادی از شلاق زنی و شهادت تبدیل و در یک زمان به عنوان ” سنگ شهید ” شناخته شد.

همچنین برخی از اسطوره های گوهرشناسی مرتبط با حجرالدم وجود دارد. در تجارت گوهر، یشم خونی گاهی اوقات به اصطلاح برای اشاره به حجرالدم استفاده می گردد. بسیاری از منابع معتبر ظاهرا توصیف حجرالدم را به عنوان شکلی از یشم سبز و یا به عنوان یشم قرمز می نامند. اما با توجه به منابع معتبری همانند کتاب سنگ های قیمتی جهان اثر شومان ، حجرالدم یک یشم نیست.

سنگ

بزرگترین ذخایر حجرالدم در هند است. این گوهر همچنین در استرالیا، ماداگاسکار، برزیل، چین و ایالات متحده نیز به چشم می خورد. نمونه های زیبا از حجرالدم را به سختی می توان امروزه در بازار پیدا کرد. برخی بر این باورند که علت کمبود آن به این دلیل است که حجرالدم پودری است که به عنوان یک دارو در هند استفاده می شود.

با توجه به نام و ظاهر آن، حجرالدم گوهری است که از فرهنگ عامه نشأت گرفته است. زمانی تصور می شد که آن  قادر به متوقف کردن خونریزی و برای از بین بردن درد معده، روده، تقویت اندام تصفیه و گردش خون است.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 1٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 20 =

3 دیدگاه

  1. سلام میگن سنگ خون .آمیتیست و اونیکس. خواص بیشماری داره .آیا صحت‌ داره

  2. ممنون از سایت خوبتون و مطالب فوق العادتون درباره سنگ ها، واقعا عالی کار کردین

محصولات مرتبط در فروشگاه