Telegram support Whatsapp support

روستای تاریخی و گردشگری جواهرده

معرفی مکانی زیبا و آرام برای نوروز۹۵

یکی از معروفترین روستاهای تاریخی که سالانه گردشگران بسیاری به این مکان زیبا سفر میکنند روستای جواهرده می باشد…

روستای تاریخی و گردشگری جواهرده با جنگل های سرسبز در ۲۷ کیلومتری رامسر در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری از سطح دریا در میان رشته کوه البرز در کنار قله بزرگ سماموس قرار دارد.

روستای جواهرده علاوه بر زیبایی های فراوان طبیعی و دارا بودن چشمه سارها از قدمت تاریخی نیز برخوردار است.

در مورد نام این روستا عقاید مختلفی وجود دارد که یکی از کهن‌ترین اشاره‌ها به نام این روستا در کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان اثر سیدظهیرالدین مرعشی نویسنده قرن ۹ هجری قمری است.

این نویسنده علاوه بر بازگویی رویدادهای سال ۸۸۸ هجری قمری از این روستا با نام جئورده یاد می کند که در گویش محلی این مناطق و گیلانیها به معنی ده بالا در مقابل جیرده یعنی ده پایین است.

آثار تاریخی مانند مسجد آدینه که گویا در گذشته‌های دور معبد و آتشکده‌ای زرتشتی بوده ، مقبره شاه یحیی کیایی بر چکاد قله سماموس و گورهای گبری که در منطقه پراکنده‌است از آثار تاریخی جواهر ده به شمار می‌آید.

لپاسر با چشمه های معروف، جویبارهای بالادست این روستا با آبشارهای زیبا، پارک جنگلی وسیعی در میان دره که در کنار رود صفارود جای دارد و رودخانه ای با آب معدنی گازدار از جاذبه های طبیعی این منطقه به شمار می رود.

علاقه مندان به ورزش نیز می توانند برای کوهنوردی و صعود به ارتفاعات زیبای قله سماموس، سرخ تله ، واژک و سه براره به این روستای نمونه گردشگری سفر کنند.

اغلب ساکنان دهستان جواهرده هنوز هم به میراث گذشته خود پای بند هستند و پوشش محلی خود را به تن می کنند جاذبه ای که می تواند برای طرفدارن سنتهای اصیل ایرانی نیز جاذبه ای برای سفر به این روستای کوهستانی باشد.

در انتها به فرضیات مختلف نام این روستا می پردازیم:

در نقطهٔ مقابل برخی پژوهشگران نیز با در نظر گرفتن رسم دیرینهٔ دفن مردگان در بلندی‌ها و درون دخمه‌ها همراه با لوازم زینتی (جواهرات) توسط زرتشتیان و رایج بودن این عمل از دوران ساسانیان تا پیش از دوران آل بویه در این منطقه، اینگونه استدلال می‌کنند که چون رسم نامگذاری مکان‌ها به دو گروه غربی و شرقی، و سفلی و علیا امری متأخر بوده و مربوط به دوران نظام خانی و خان‌زادگی و ملوک الطوایفی است، پس نام «جئورده» نمی‌تواند به معنی ده بالا باشد، و همان گوهر و جواهر منظور بوده، و «جواهرده» نام درست این روستا می‌باشد.

بر این پایه، اینان به دلیل به دست آمدن آثار قیمتی، طلا و جواهرات از این روستا آن را همان «جواهرده» می‌نامند.

برخی نیز چون این روستا زمانی آکنده از کشتزارهای گندم و جو بوده، نام جواهرده را تغییریافتهٔ «جَوادَهار» به معنی گندم‌ زار میان شکاف دو کوه می‌دانند.

فرضیهٔ دیگر آنست که چون به اعتقاد مردمان قدیم، در روزگاران گذشته زنی به نام جواهر حاکم این منطقه بوده، جواهرده از نام او برگرفته شده است.

گالری تصاویر روستای جواهرده

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + یک =

3 دیدگاه

  1. چه طبیعت باشکوه و جذابی

  2. چه جالب ما عید نوروز اینجا رفتیم خیلی با صفاست توصیه می کنم حتما برین …

محصولات مرتبط در فروشگاه