Telegram support Whatsapp support
انگشتر

انگشتر حضرت فاطمه زهرا علیه السلام و خواب ایشان در مورد آن

یکى از زیور آلات زینتى انگشتر است که هم براى زنان و هم مردان از قدیم الایام استفاده می شده است. اما آنچنان که از روایات دینى و از سیره پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و ائمه طاهرین برمی آید جنبه تزئینى انگشتر در فرهنگ دینى به عنوان هدف اول و آخر نیست بلکه استفاده از انگشتر جنبه توجه به اسماء الهى داشته و به نوعى پناهندگى به اسماء حضرت حق از مکر شیطانى و غفلت‌ها است.

علاوه بر این نقش انگشتر، خود علامت و نشان‏دهنده ویژگی‌هایی در مورد اولیاء خدا است. به همین دلیل نقش انگشترى آنان متفاوت از همدیگر بوده است. از نوشته های به جا مانده از دوران قدیم ثابت شده است که حضرت زهرا علیه السلام داراى انگشترى به جنس نقره و نقش مخصوص که مزین به اسماء متبرکه الهى یا پیام‌های معنوى دیگر است، بوده‏ اند.

انگشتر جواهری بینا

نقش انگشتر های حضرت فاطمه زهرا

نقش انگشتر آن حضرت امن المتوکلون، (یعنی آنان که توکل مى‏ کنند، در امانند) بود؛ و نیز گفته شده که نقش آن اللَّه ولى عصمتى، (خداوند نگهدار و ولى عصمت و پاکى من است) بوده است.

نقل شده است که انگشتر آن حضرت نقره ‏اى و نقش آن نعم القادر اللَّه و یا امن المتوکلون بود و متذکر شده ‏اند که نقش این کلمات در نگین انگشترى تأثیر عجیبى در دفع دشمنان و نگهدارى اموال و اولاد و بدن از شر انس و جن و شیاطین و تمام ناراحتى‏ ها و آفات و بدی‌ها دارد؛ و گفته اند که نقش انگشتر آن حضرت نقش انگشترى حضرت سلیمان بن داوود یعنى سبحان من الجم الجن بکلماته بوده است.

انگشتر جواهری بینا

حضرت فاطمه و انگشتر بهشتی ایشان

روزى حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه عليها از پدر خود، رسول خدا صلّلى اللّه عليه و آله انگشتری درخواست کردند. پيامبر اسلام به دخترش فرمود: آيا مى خواهى تو را به چيزى كه از انگشتر بهتر است، راهنمایى كنم؟ هر موقع كه نماز شب را خواندى، خواسته خود را از خداوند در خواست نما كه برآورده خواهد شد.

پس چون حضرت زهرا حاجت خود را از خداوند متعال طلب كرد، ندائى آمد: اى فاطمه; آنچه مى خواستى برآورده شد و هم اكنون زير سجاده جانماز تو مى باشد. حضرت زهرا، سجاده را بلند نمود و انگشترى از جنس ياقوت زير آن دید؛ آن را برداشت و با خوشحالی بسیار خوابيد.

انگشتر جواهری بینا

 

خواب حضرت فاطمه در رابطه با انگشتر درخواستی ایشان

در خواب ديد كه وارد بهشت شده است و سه قصر زيبا، توجه حضرت را به خود جلب کرد.

سؤ ال نمود كه اين قصرها براى كيست ؟

پاسخ شنيد: براى فاطمه، دختر محمّد صلّلى اللّه عليه و آله مى باشد، حضرت داخل يكى از آن قصرها شد كه بسيار مجلل و زيبا بود، در اين بين چشمش به تختى افتاد كه سه پايه داشت.

سؤ ال نمود: چرا اين تخت سه پايه دارد؟

ندا آمد: چون صاحبش از خداوند انگشترى خواست؛ پس از يكى از پايه هاى اين تخت براى او انگشترى ساخته شد.

انگشتر جواهری بینا

تعبیر خواب حضرت فاطمه زهرا

زمانی که صبح شد، به حضور پدرش رسول خدا آمد و جريان خوابش را بيان نمود، حضرت رسول صلّلى اللّه عليه و آله فرمود: فاطمه جان, دنيا براى شما و پيروان شما آفريده نشده است؛ بلكه آخرت براى شماها خواهد بود و بهشت وعده گاه ما و شما مى باشد. و سپس فرمودند: اين دنيا ارزشى ندارد، بى وفا و از بين رفتنى است و فريبنده خواهد بود.

هنگامى كه حضرت زهرا سلام اللّه عليها به منزل خود بازگشت، آن انگشتر را زير جا نمازش قرار داد و از آن منصرف گرديد. و چون شب فرا رسيد خوابيد، در خواب ديد كه وارد بهشت شده است و همين كه عبورش در آن قصر به همان تخت افتاد، ديد كه بر چهار پايه استوار گشته است، وقتى که به دنبال علت گشت. گفتند: صاحبش انگشتر را برگردانيد و تخت به همان حالت اوليه خود بازگشت.

انگشتر مذهبی جواهری بینا

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

محصولات مرتبط در فروشگاه