Telegram support Whatsapp support

انگشتر انداختن در دست راست; الزامی و یا مستحب بودن آن از نظر اسلام

از آنجایی که در فرهنگ غرب انگشتر نامزدی را در دست چپ می پوشند و این نشانه متاهل بودن یک شخص است، بیشتر افراد انگشتر خود را در دست چپ خود قرار می دهند.از این جهت در این مقاله به بحث الزامی و یا مستحب بودن انداختن انگشتر در دست راست از نظر اسلام می پردازیم.

انگشتر در نجف بینا

انداختن انگشتر در دست راست از نظر اسلام

یکی از سنت های پیامبر (ص) و ائمه (ع) انگشتر به دست کردن بوده است. توصیه شده است که بهتر است انگشتر در دست راست باشد.

تمام احکامی که اسلام درباره پوشیدن انگشتر بیان کرده جنبه استحبابی دارد و تنها مردان از گذاشتن انگشتر طلا و سایر زیور آلاتی که از جنس طلا می باشند به صورت الزامی نهی شده اند. بنابراین اگر از جهت عرف جامعه باید حلقه ازدواج را در دست چپ داشته باشید از جهت شرع این کار اشکالی ندارد و می توانید حلقه ازدواج را در انگشت دست چپ بپوشید.

انگشتر

مستحب بودن انداختن انگشتر در دست راست

انگشتر به دست کردن سنتی پسندیده است که همواره مورد توجه پیامبر(ص) و ائمه (ع) بوده است و روایات بسیاری در بیان جنس نگین و حلقه و طرح روی آن وجود دارد. مثلاً نگین عقیق باعث برکت و ایمنی از بلاها می شود و در مورد حلقه آن به حلقه های نقره ای سفارش شده است.

در باره طرح روی آن به ذکر هایی با مضامینی مثل «الله الملک» (خداست که پادشاه است) یا «محمد نبی الله و علی ولی الله» بیشتر توصیه شده است. همچنین به پوشیدن آن در دست راست بسیار توصیه شده و یکی از نشانه های شیعه بودن شمرده شده است.

در روایاتی به نقل از امام موسی کاظم (ع) آمده است که: «حضرت علی(ع) در دست راست انگشترش را می پوشید،  زیرا او بعد از رسول الله(ص) امام اصحاب یمین بوده و این علامت شیعیان ما است …» یعنی در دست راست کردن حلقه به تبعیت از امیر المومنین (ع) و پیامبر (ص) است.

به این ترتیب که پیامبر (ص) و حضرت علی (ع)، امام اصحاب یمین هستند. و در دست راست کردن انگشتر ایشان نماد و نشان دهنده این مطلب است و شیعیان برای اتحاد و تمسک به روش امامان خود از این روش تبعیت می کنند. البته باید توجه داشت که همه توصیه ها و فضیلت های بیان شده در مورد پوشیدن حلقه آن هم در دست راست، مستحب هستند؛ یعنی الزامی در آن ها نیست.

انگشتر

روایاتی از امامان در مورد انگشتر

در بعضی از روایات، مواردی غیر آنچه در بالا گفته شد، مجاز دانسته شده است. طبق روایتی از امام صادق (ع) انگشتری از پیامبر اکرم (ص) را بدون نگین معرفی کرده و فرموده اند: «انگشتر رسول الله (ص) از جنس نقره بود و نگین نداشت».

در روایاتی از امام موسی کاظم (ع) درباره این که حلقه در دست راست باشد، سوال شده، حضرت جواب داده اند: «اگر خواستی در دست راست و اگر خواستی در دست چپ». پس اگر عرفاً لازم باشد که حلقه ازدواج در دست چپ باشد، این کار اشکالی ندارد، ولی چه بهتر که انگشتری عقیق هم در دست راست خود، به نشانه شیعه بودن و برای بهره مندی ازدیگر ثواب ها وفوائد آن داشته باشیم.

 

انگشتر

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − شش =

محصولات مرتبط در فروشگاه