Telegram support Whatsapp support

آموزش گوهرشناسی

واکنش سنگ های جواهر در برابر طیف های نوری

طیف جذبی(Absorption Spectra)

نور از طیف های رنگین کمان تشکیل شده است. حال وقتی نور به اجسام برخورد می کند بعضی از طیف های آن به وسیله جسم در هنگام عبور نور٬ یا انعکاس از سطح٬ جذب شده و طیف هایی که جذب نشده اند٬ رنگ جسم را تشکیل می دهند.

 

آموزش گوهرشناسی
برای مثال اگر نور به جسم کاملا مات برخورد کند و هیچ طیفی جذب نشود رنگ جسم سفید و اگر تمام طیف ها جذب شود رنگ جسم مشکی می شود. در اجسام شفاف و نیمه شفاف که دارای شکست دوگانه هستند و از آنجایی که هر پرتوی نوری سرعتی متفاوت در جسم دارد به صورت متفاوت جذب شده و تشکیل دو رنگی را در جسم می دهند. مثل بعضی از یاقوت قرمز ها که دارای رنگ قرمز مایل به بنفش هستند٬ چون طیف قرمز و بنفش از سنگ بدون جذب شدن عبور کرده اند و رنگ سنگ را به وجود آورده اند.

واکنش کانی ها زیر نور ماورا بنفش(Fluorescency)

بعضی از کانی ها وقتی زیر نور ماورابنفش قرار می گیرند٬ از خود نوری را متصاعد می کنند که به آن فلورسنسی می گویند٬ البته شدت فلورسنسی و رنگ حاصل از آن متغیر است. مثلا الماس می تواند دارای فلورسنسی آبی یا نارنجی با شدت های مختلف و حتی بدون فلورسنسی باشد.

باید متذکر شد که این آزمایش  فقط آزمایشی کمکی در شناسایی کانی هاست و به تنهایی نباید شاخصی در شناسایی کانی ها استفاده شود.

دیگر تست ها:

1.Read Through

2.Reflection Pattern

3.Chelsea Filter

4.Relief

شناسایی(Identify)

با توجه به روش های مختلف که توضیح داده شد٬ گوهرشناس قادر خواهد بود که سنگ ناشناخته ی خود را شناسایی کند٬ البته در این میان٬ تجربه نقش مهمی را ایفا می کند.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (2 امتیاز, میانگین: 3٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 9 =

محصولات مرتبط در فروشگاه