Telegram support Whatsapp support

چگونه الماس خود را از پوسته شدن محافظت نماییم – قسمت سوم

در قسمت قبل به روش های محافظت کردن از الماس در برابر ترک یا شکستگی پرداختیم و در این راستا دو روش را مطرح کردیم. در آخرین قسمت از این مقاله روش های دیگر را مورد بررسی قرار می دهیم.

۳- از تراش گردل (کمربند) گوهر به صورت باریک خودداری کنیم.

fig-15-comp-198373-636x_1356025970114

 اگرچه ضربه محکم می تواند یک الماس را از ناحیه کمربند بشکند، اما ترک خوردن یک گردل (کمربند) نازک بسیار سخت است. یک گردل در نقاطی که باریک تراش خورده و یا کمربندی که گوشه های آن تیز باشد، بیشتر در معرض خطر شکستگی قرار می گیرد.

۴- انتخاب روشی که از الماس شما محافظت نماید.

بهترین راه برای حفاظت از گوشه ها و نقاط آسیب پذیر، پخ کردن نقاط تیز و یا استفاده از چنگک بر روی فلز مورد نظر است.

۵- هنگام قرار دادن الماس در محل مخصوص خود، از فشار دادن گوهر اجتناب کنید.

در هنگام قرار دادن الماس بر روی جواهر، از فشار دادن بیش از اندازه گوهر جلوگیری کنید. درعوض چنگ هایی بر روی فلز مورد نظر ایجاد کرده، کمربند الماس را درون آن ثابت کنید و سپس چنگک های کار را برای نگهداشتن الماس بر روی جواهر، به روی گوهر محکم گردانید. جواهرسازان خبره هنگام جاسازی الماس بر روی جواهر ابتدا از درست قرار گرفتن محل گردل (کمربند) الماس در جای مخصوص خود اطمینان حاصل می کنند.

برای سوار کردن الماس بر روی جواهر در حقیقت از دو جهت مخالف به کمربند الماس فشار وارد می کنیم. ضربه خوردن قسمتی از جواهری که الماس بر روی آن به کار رفته نیز به کمربند این گوهر آسیب می رساند. این حرکت سبب می شود که با استفاده معمولی از جواهر، قسمت های آسیب پذیر به راحتی بشکنند.

 ۶- از بررسی کردن زوایای گوهر به طور منظم برای یافتن خرابی ها غافل نمانیم.

fig-17-100707706774-56-25x-p-198389-468x468_1356025970282

یکی از اتفاقاتی که بسیار در خرابی و ترک خوردن الماس مؤثر است، این می باشد که گوشه ها و چنگک های فلزی که گوهر را در خود نگه داشته، خم یا شکسته باشند. اگر متوجه شدید که الماس در محل خود میزانی شل است، این الماس بیشتر در معرض خطر شکستگی یا ترک خوردگی قرار دارد. چنگک ها از گوشه ها، نقاط و اطراف گوهر را محافظت می کنند. اگر چنگک ها با استفاده کردن از جواهر خمیده شده یا بشکنند، نمی توانند وظیفه محافظت از الماس را به خوبی انجام دهند. حتی اگر یکی از چنگک ها دچار مشکل شود، باز الماس در درون جواهر مکان امنی نخواهد داشت.

 ۷- هیچگاه از الماسی که از قبل ترک برداشته، استفاده نکنید.

برخی افراد تصور می کنند که می توانند از الماسی که از پیش ترک برداشته محافظت نمایند. این تصور اشتباه است. تا زمانیکه ترک را بر طرف نکرده اید، از الماس استفاده ننمایید.

a67e9879-1c91-4e62-9749-99c7b822a146

۸- مراقب ناخالصی های موجود در اطراف گردل الماس باشید.

بسیار به ندرت اتفاق می افتد که در قسمت گردل الماسی ناخالصی هایی باشد. اما دیده شده که برخی از همین ناخالصی ها که در اطراف کمربند به چشم می خورند، سبب آسیب پذیرتر شدن الماس می گردند. بدین صورت که اگر به همین ناخالصی ها ضربه وارد شود، به راحتی الماس ترک بر می دارد.

در کل هیچ گوهری با ضربه پذیری بالا وجود ندارد. هر گوهری با ضربه سخت ممکن است نه تنها ترک برداشته، بلکه بشکند. الماس یکی از سخت ترین کانی ها بر روی کره زمین است، اما توجه داشته باشید که اگر گوهرتراشی به منظور دادن جلوه بهتر به الماس، گوشه ها را بسیار نوک تیز بتراشد، همین کانی سخت با ضربه محکم می شکند. بسیار خوش شانس خواهید بود اگر الماس شما از ناحیه گردل یا نقطه انتهای الماس دچار آسیب گردد. الماس هایی که نقاط باریک بسیاری در قسمت گردل خود دارند، بسیار آسیب پذیر تر از سایر الماس ها می باشند. برای محافظت از الماس، بهترین راه این است که از جواهرات الماس نشان در طی فعالیت هایی که احتمال ضربه خوردن به جواهر وجود دارد، استفاده ننمایید.

منبع مقاله:

سایت مؤسسه گوهرشناسی امریکا (GIA)

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − چهار =

محصولات مرتبط در فروشگاه