Telegram support Whatsapp support

توپاز و خواص این ماده معدنی قیمتی

توپاز سنگی قیمتی است که در طیف گسترده ای از رنگهای طبیعی یافت می شود .برخی از این رنگ ها طبیعی هستند ، در حالی که برخی دیگر بهبود داده می شوند. توپاز آبی محبوب ترین رنگ این سنگ است. این ماده معدنی معمولاً در شکستگی ها و حفره های سنگ های آذرین مانند پگماتیت و ریولیت ، تشکیل می شود. همچنین در رسوبات جریانی ناشی از سنگهای آذرین ، به صورت سنگریزه هایی با آب پوشیده شده است.

توپاز

توپاز – سنگ ماه تولد نوامبر

توپاز اصلی ترین سنگ تولد برای ماه نوامبر است .کوارتز با رنگ های متنوع از زرد و نارنجی تا قرمز،یکی دیگر از سنگهای ماه تولد نوامبر است.

استفاده از Topaz به عنوان نام سنگهای قیمتی

نام “توپاز” در دو هزار سال قبل ، برای نامیدن سنگهای قیمتی زرد مورد استفاده قرار می گرفته است. در آن زمان سنگهای زرد در بسیاری از نقاط جهان “توپاز” خوانده می شدند. بسیاری از افراد متوجه نمی شدند که این سنگ های زرد رنگ در واقع مواد مختلفی هستند.

سپس ، حدود دویست سال پیش ، افراد شروع به درک سنگ زرد توپاز ، کوارتز ، بریل ، الیوین ، یاقوت زرد یا یکی از بسیاری از مواد معدنی دیگر کردند. آنها همچنین دریافتند که توپاز در طیف گسترده ای از رنگ ها غیر از زرد نیز موجود است.

توپاز

خصوصیات توپاز

یکی از شناخته شده ترین خصوصیات این سنگ ، سختی آن است. از نظر سختی 8 در مقیاس mohs است که آن را به سخت ترین ماده معدنی سیلیکات تبدیل می کند. الماس ، کوروندوم و کریسوبریل تنها مواد معدنی رایج هستند که سخت تر از آن هستند.

این سنگ در طیف گسترده ای از رنگ ها یافت می شود. با ارزش ترین رنگ ها برای استفاده در جواهرات ، صورتی ، نارنجی ، قرمز ، بنفش و آبی طبیعی هستند.

رایج ترین رنگهای طبیعی بی رنگ ، زرد کم رنگ و قهوه ای است اما این رنگ ها برای استفاده در جواهرات در حالت طبیعی از اهمیت خاصی برخوردار نیستند و به دین منظور می توان آنها را به روش های مختلفی برای تولید رنگ هایی که بسیار مطلوب تر هستند ، بهبود داد.

توپاز

بهبود توپاز

امروزه اکثر توپازهای عرضه شده در بازار و فروشگاه با قیمت پایین تا متوسط در آزمایشگاه بهبود داده شده اند. توپازهای بی رنگ می توانند گرم شوند و با لایه های نازک اکسیدهای فلزی پوشانده شوند تا رنگ آنها تغییر کنند.

توپاز آبی طبیعی بسیار نادر است و معمولاً به رنگ آبی کمرنگ یافت می شود. تقریباً تمام توپازهای آبی که امروزه در فروشگاه ها ارائه می شود ، توپاز بی رنگ است که تابش یافته و سپس گرم می شود تا رنگ آبی خوشرنگی تولید شود . “آبی سوئیس” و “آبی لندن” نامهای تجاری دو نوع از رایج ترین توپاز_آبی درمان شده است که در بازار امروز دیده می شود.

توپاز با رنگ صورتی طبیعی تا ارغوانی نیز بسیار نادر است ، اما این رنگ ها نیز می توانند در آزمایشگاه تولید شوند. نقطه شروع ، برش سنگی از توپاز بی رنگ است. ابتدا گرم شده و سپس با لایه ای از اکسید فلزی پوشش داده می شود تا رنگ صورتی تولید شود.

توپاز

بعضی از توپازها با یک اکسید فلزی خاص پوشیده می شوند که رنگارنگ و چند رنگی می شوند. اگر ناظر سنگ را زیر یک چراغ حرکت دهد یا زاویه مشاهده را تغییر دهد ، رنگ سنگ تغییر می کند .این سنگ ها ، معروف به “topaz mystic” شناخته می شوند.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (2 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

محصولات مرتبط در فروشگاه