Telegram support Whatsapp support
خواص تخم کتان

خواص تخم کتان

خواص تخم کتان

خواص تخم کتان:

تخم کتان همانگونه از نامش بر می آید تخم گیاه کتان است، کتان از ۳۰۰۰ سال پیش بابل کشت می شده است. تخم کتان دارای دو گونه کلی می باشد، که عبارتند از تخم کتان قهوه ای و تخم کتان زرد یا طلایی. بیشترین انواع بذر کتان که از این دو گونه کلی به وجود آمده اند دارای ارزش غذایی یا ویژگی های تغذیه ای مشابهی می باشند و در تعداد اسیدهای چرب زنجیره کوتاه با هم برابر هستند. از دانه های کتان روغنی گیاهی استخراج می شود، که به روغن بذر کتان معروف است.

خواص تخم کتان در پیشگیری از سرطان:

نظریه کارشناسان:

از آنجایی که تخم کتان ممکن است عملکردی شبیه به هورمون استروژن داشته باشد، لذا این نگرانی وجود دارد که مصرف دانه کتان در افراد مبتلا به بیماری های مرتبط با هورمون ها، سبب تشدید بیماری گردد. برخی از این بیماری ها عبارتند از سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز و فیبرهای رحمی. با این حال برخی از تحقیقات اولیه آزمایشگاهی و مطالعات بر روی جانوران در خصوص مصرف دانه کتان نشان می دهد که ممکن است،بر خلاف آنچه در بالا گفته شد، مصرف این ماده با استروژن مقابله نموده و در برابر سرطان های وابسته به هورمون، از بدن محافظت نمایند. به هر روی، تا زمانی که تحقیقات بیشتری در این خصوص صورت گیرد، در صورت که به بیماری های با منشا هورمونی مبتلا هستید، از مصرف بی رویه تخم کتان بپرهیزید.

از سوی دیگر وب سایت دکتر مرکولا که از جمله شناخته شده ترین و معتبرین وب سایت ها در حوزه سلامت در ایالت متحده و جهان می باشد در این مورد عنوانی کرده است:

  • مصرف تخم کتان میزان تولید و ترشح استروژن را در بدن کاهش می دهد.
  • تخم کتان سبب افزایش تولید نوعی از استروژن «خوب» می شود که دارای خاصیت محافظت کنندگی می باشد.
  • میزان سه عامل متفاوت مرتبط با رشد سرطان سینه را کاهش می دهد.
  • چرخه قاعدگی را طولانی تر می کند.
  • از چسبیدن استروژون های محیطی به بافت پستان جلوگیری می کند.
  • از بافت پستان در برابر تاثیرات مخرب مواد سمی محیطی محافظت می کند.
  • مسدود نمودن آنزیم آروماتاز، شبیه به نحوه عملکرد داروی آریمیدکس (Arimidex)
  • مسدود نمودن گیرنده استروژن، شبیه به نحوه عملکرد داروی تاموکسیفن (Tamoxifen)

دستگاه گوارش

سلامت دستگاه گوارش:

شاید بیشتر فواید تخم کتان ناشی از تأثیری باشد که بر روی دستگاه گوارش دارد. آلفا لینولنیک اسید به حفظ سلامتی دیواره‌ی روده کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف تخم کتان برای کسانی که از بیماری کرون یا سایر بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند، سودمند است. همچنین تخم کتان می‌تواند التهاب روده‌ را کاهش بدهد.

ترکیب کردن ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن تخم کتان با ۲۲۵ میلی‌لیتر آب هویج در درمان یبوست مؤثر است.

تخم کتان غنی از فیبرهای محلول و نامحلول است و به سلامت دستگاه گوارشی کمک می‌کند. همچنین تخم کتان یکی از غنی‌ترین منابع غذایی حاوی منیزیم است.دو قاشق غذاخوری تخم کتان محتوی حدود ۵ گرم فیبر است. این مقدار معادل ۲۵٪ نیاز روزمره‌ی انسان به فیبر است. فیبر موجود در تخم کتان برای باکتری‌های مفیدی که در روده‌ی بزرگ زندگی می‌کنند، مفید است و ضایعات را از دستگاه گوارش می‌زداید

کاهش وزن

کاهش وزن :

براساس نظریه کارشناسان که در «Journal of Nutrition» به چاپ رسید، تخم کتان و گردو احتمالا می‌توانند جلوی چاقی را بگیرند و به کاهش وزن کمک کنند. چون کتان سرشار از چربی‌های سالم و فیبر است، پس می‌تواند فرد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد و این امر موجب کاهش کالری دریافتی فرد می‌شود. با توجه به این خواص می‌توانید برای کاهش وزن روزانه دو قاشق غذاخوری پودر تخم کتان را به سوپ، سالاد یا هر غذایی که مصرف می‌کنید، اضافه کنید.

کاهش قند خون

تخم کتان و بهبود سطح قند خون:

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله‌ی Nutrition Research، شواهد بسیاری نشان داده است که مصرف تخم کتان بصورت روزانه، قند خون را در مردان و زنان چاقی که پیش دیابت دارند، تحت کنترل در خواهد آورد.

تخم کتان سرشار از آنتی اکسیدان‌ (لیگنان) است:

از جمله دیگر خواص تخم کتان خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالای آن است. لیگنان نوعی فیبر پلی‌فنلی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. تنظیم هورمون‌ها، سلامت سلولی و خاصیت ضدپیری از ویژگی‌های لیگنان به‌شمار می‌روند. پلی‌فنل‌ها به رشد پروبیوتیک‌ها (میکروارگانیسم‌های زنده‌ای که برای سلامتی مفیدند) کمک می‌کنند و در زدودن مخمرها و قارچ کاندیدا از بدن مؤثرند.

لیگنان‌ها خاصیت ضدمیکروبی و ضدویروسی دارند. بنابراین مصرف منظم آنها می‌تواند دفعات ابتلای فرد به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش بدهد

نفخ شکم

خواص تخم کتان در درمان نفخ شکم:

تخم کتان دارای میزان زیادی فیبر محلول و نا محلول است که به خوبی می تواند به هضم غذا در معده کمک کند و نفخ شکم را از بین ببرد. برای اینکه از این اثر تخم کتان بهره مند شوید دانه کتان را پودر نموده و در نمک پاش بریزید و به همراه غذا، مانند یک ادویه کمی از آن را روی غذای خود بپاشید. بسیاری از افراد از تخم کتان بیشتر در ماست، شیر، سالاد استفاده می نمایند.

شفاف کردن پوست

خواص تخم کتان برای پوست:

آلفا لینولئیک اسید موجود در بذر کتان یکی از مفیدترین چربی ها برای سلامت پوست و مو می باشد. همچنین وجود ویتامین های گروه B در تخم کتان، از خشکی پوست جلوگیری نموده و در بهبود و رفع جوش و آکنه، روزاسه و اگزما موثر است. خوردن تخم کتان در هیدارته نمودن بدن نیز تاثیر دارد و یک مرطوب کننده طبیعی به شمار می رود. اگر می خواهید پوست و مو و ناخن سالم داشته باشید، توصیه می شود ۲ قاشق غذا خوری دانه کتان یا ۱ قاشق غذا خوری روغن تخم کتان به غذاهای روزانه ی خود اضافه کنید. همچنین می توانید از تخم کتان به صورت موضعی بر روی پوست نیز استفاده کنید.

? منبع و ترجمه شده : draxe

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 15 =

محصولات مرتبط در فروشگاه