Telegram support Whatsapp support

دلایلی مفید برای مصرف موز

موز یکی از پرطرفدارترین میوه ها در بین مردم می باشد که خوشمزگی و طعمی دلپذیر  باعث این محبوبیت شده است. اما بسیاری از افراد از خواص بی نظیر این میوه گرمسیری غافلند. پس بهتر است تا با تاثیرات عالی موز بر سلامتی و خلق و خو آشنا شوید تا همیشه آن را در برنامه تغذیه خود بگنجانید.

n00237335-r-s-006

۸ دلیل مفید برای مصرف موز به شرح زیر می باشد:

  • خوراکی عالی برای رفع گرسنگی

به عقیده متخصصان تغذیه موز را باید یک غذای سبک در نظر گرفت زیرا احساس سیری سریع و طولانی مدت را در پی دارد. بر خلاف تصور همه موز تقریبا کم کالری است به طوری که ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۹۳ کیلو کالری دارد.

  • تسهیل کننده خواب

بی درنگ موز یکی از خوراکی های مورد تایید شب می باشد چنانچه بعضی از پزشکان توصیه می کنند یک ساعت قبل از خواب میل شود تا به بهتر خوابیدن کمک کند. در واقع موز حاوی مواد معدنی از جمله پتاسیم و منیزیوم است که ریلکسیشن ماهیچه ها را تسهیل می کند. همچنین اسید آمینه تریپتوفان موجود در آن نیز باعث تشکیل سروتونین می شود که برای ترشح ملاتونین؛ هورمون تنظیم خواب ضروری می باشد.

  • میوه مورد علاقه ورزشکاران و دانش آموزان

مقدار بالای گلوسید، ویتامین ها و مواد معدنی موز باعث شده تا این میوه برای فعالیت های جسمی و ذهنی مفید باشد. در موارد تحلیل نیرو می تواند انرژی را فورا تامین کند. مواد معدنی موجود در موز باعث مقابله با گرفتگی و خستگی عضلانی می شود. مقدار بالای منیزیوم موز نیز عامل تسهیل تمرکز و یادگیری است.

  • درمانی برای مقابله با دردهای خفیف دوران بارداری

موز را باید میوه ای مفید در دوران بارداری دانست زیرا برای رفع بسیاری از ناراحتی های خفیف این دوران مؤثر است. موز سرشار از آهن است که از بروز خطر کم خونی ناشی از فقر‌ آهن پیشگیری می کند. توصیه می شود در موارد حالت تهوع اوایل بارداری، صبح ها مصرف گردد زیرا مانع از افت قند خون  می شود که می تواند عامل این مشکل باشد. فیبرهای ملایم آن به رفع ناراحتی های یبوست کمک می کند که بسیاری از خانم های باردار از آن رنج می برند. همچنین به دلیل وجود آنتی اسید طبیعی، سوزش معده را تسکین می دهد.

  • مؤثر در سلامت مطلوب دستگاه گوارش

موز جز خوراکی های سرشار از پروبیوتیک است که این قندهای تخمیری باعث تغذیه باکتری های مفید موجود در فلور روده ای می شود. پروبیوتیک ها موجب حفظ سلامت مطلوب روده ها و تقویت سیستم ایمنی می شود و همچنین در جذب بهتر ویتامین ها نیز نقش دارند. به علاوه موز یکی از معدود میوه هایی است که در موارد اسهال به خصوص برای بچه ها تجویز می شود. در واقع، می تواند فلور روده ای را تنظیم کند.

  • تنظیم کننده فشار خون

موز میوه ای با مقدار بالای پتاسیم است به طوری که هر ۱۰۰ گرم آن ۴۱۱ میلی گرم پتاسیم دارد. اما در عین حال فاقد سدیم است. پتاسیم و سدیم مانند کنسرت در بدن عمل می کنند و تعادل آنها برای اعمال مختلف به خصوص تنظیم فشار خون ضروری است. هر چه برنامه غذایی بیشتر حاوی سدیم باشد، نیاز به پتاسیم نیز افزایش می یابد.

موز می تواند در این هماهنگی برای فشار خون نقش داشته باشد. سازمان سلامت جهانی تایید می کند که تغذیه سرشار از پتاسیم و محدود از سدیم برای پیشگیری از پرفشاری خون مفید است.

  • پیشگیری از ابتلا به برخی سرطان ها

تحقیقاتی که روی خانم ها صورت گرفت نشان می دهد که بین مصرف زیاد موز و کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه ارتباط وجود دارد. همچنین مطالعات دیگری نیز از نقش پیشگیرانه موز در بروز سرطان کولون در خانم ها و آقایان حکایت دارد. این تاثیرات مثبت به خاطر وجود آنتی اکسیدان های موز است که می توانند مضرات رادیکال های آزاد عامل ابتلا به بیماری ها به خصوص سرطان ها را خنثی کنند. در موز دو گروه مهم آنتی اکسیدان ها وجود دارند که عبارتند از ویتامین C و دوپامین. جالب است بدانید که موز کاملا رسیده با پوست مایل به سیاه و لکه های تیره برای پیشگیری از سرطان بسیار مؤثرتر است.

  • دوستی خوب برای اخلاق خوب

اگر استرالیایی ها موز را به عنوان خوراکی خوش اخلاقی لقب داده اند بی دلیل نیست زیرا حاوی ترکیبات مفیدی در این باره است که عبارتند از:

  • ویتامین B6 که به خصوص در ترشح ناقل های عصبی تنظیم کننده اخلاق مانند سروتونین و دوپامین ارتباط مؤثر دارد.
  • منیزیوم که برای انتقال امواج عصبی لازم است.
  • تریپتوفان که ضد افسردگی طبیعی محسوب می شود.

جالب است بدانید که موز غنی ترین میوه از نظر ویتامین B6 است.

پس توصیه می شود خوردن این میوه خوشمزه فراموش نشود.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 7 =

محصولات مرتبط در فروشگاه