Telegram support Whatsapp support
رودوکروزیت

رودوکروزیت

رنگ صورتی رودوکروزیت ناشی از وجود منگنز است . بلورهای با کیفیت جواهر آن هم وجود دارد که برای مجموعه داران تراشیده می شود . ولی نوع توده وار و نوار دار آن برای مصارف تزئینی مصرف دارد .

کانسار

در رگه های ذخائر منگنز، مس، نقره و سرب یافت می شود . آرژانتین معدن قدیمی نوع نواری آن را دارد که به نام گل اینکا شناخته می شود . نمونه مرغوب و تجاری آن از آمریکا استخراج می شود .

بیوگرافی

رودوکروزیت (به انگلیسی: Rhodochrosite) با فرمول شیمیایی MnCO3 از مجموعه کانی هاست و لومینسانس قرمز تیره کامل در امتداد محور طولی از خود نشان می‌دهد . از کلمات یونانی رودو rhodon یعنی صورتی و khroma به معنای رنگ اخذ شده‌ است . در شعله عادی می‌سوزد . در اسیدها حل می‌شود . MnO:۶۱٫۷۱٪ CO۲:۳۸٫۲۹٪ برای اولین بار در آلمان غربی کشف شد و از نظر شکل بلور : رمبوئدر – قرصی شکل – منشوری، رنگ : صورتی – قرمز – قهوه‌ای – خاکستری، شفافیت : نیمه شفاف، شکستگی : صدفی – نامنظم، جلا : شیشه ای، رخ : کامل، سیستم تبلور : رمبوئدریک و در رده‌بندی کربنات است همچنین خاصیت مغناطیسی ندارد و منشأ تشکیل آن هیدروترمال – دگرگونی مجاورتی – پگماتیتی – رسوبی است .

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن سختی – چگالی و انحلال در اسیدهادولومیت – رودونیت – گالن – اسفالریت – پیریت و غیره است، از نظر ژیزمان بلوری – آگرگات دانه‌ای – توده‌ای – نامنظم فراوان است و بیشتر در آلمان غربی و شرقی، رومانی، چک اسلواکی، فرانسه، پرو، آمریکا، مکزیک و آرژانتین یافت می‌شود .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 15 =

یک دیدگاه

  1. ممنونم از سایت خوب و مطالب عالی و اموزنده ای که توی سایت قرار میدید، واقعا جواهری بینا فقط یک سایت خرید و فروش جواهرات نیست یک سایت اموزنده ی بسیار عالی هم هست، واقعا از تمام دوستان جواهری بینا تشکر می کنم و بهشون دست مریزاد میگم

محصولات مرتبط در فروشگاه