Telegram support Whatsapp support

روش بهبود دهی سنگ قیمتی – رنگ دهی

روش بهبود دهی سنگ قیمتی – رنگ دهی

رنگ .دهی به این معنی است که حفره ها و شکستگی .های ایجاد شده در سنگ قیمتی را برای تغییر دادن .رنگ آن سنگ، رنگ آمیزی می کنند. برخی .از شکاف های ایجاد شده در یک سنگ قیمتی از .روی عمد به وسیله گرما دادن سنگ قیمتی ایجاد می .شود تا بدین وسیله سنگ هایی که دارای شکستگی نیستند.، به راحتی روش بهبود سازی رنگ دهی در روی .آنها اعمال شود.

 

سنگ های تولید شده .با روش رنگ دهی

مروارید: غالبا روش رنگ .دهی، ظاهر مروارید طبیعی با کیفیت پایین را بهبود .می بخشد. بدین صورت که رنگ آن را افزایش .می دهد.

 

dying1

.بسیاری از مروارید هایی که در فروشگاه ها می بینید .از فرآیند بهبود سازی رنگ دهی استفاده کرده اند. .شکل سمت چپ نشان دهنده مروارید هایی است که در .بطری مخصوص رنگ دهی ریخته شده اند. شکل سمت .راست یک مروارید رنگ دهی شده را نشان می دهد..

 

دیگر سنگ های قیمتی

این روش .بهبود سازی از زمان های قدیم برای سنگ هایی نظیر .مرجان، فیروزه، لاجورد، هائولیت، نفریت، .کلسدونی، کوارتز، زمرد و یاقوت سرخ استفاده می .شد.

 

dying2

کلسدونی .طبیعی (گوی بی رنگی که در سمت چپ تصویر .وجود دارد) با رنگ های متنوعی به منظور به .وجود آوردن رنگی زیبا و عمیق، رنگ دهی می .شود. یک قسمتی از سنگ کلسدونی (شکل سمت .راست) ممکن است با رنگ های متنوعی رنگ دهی .شود. این نمونه نشان دهنده این است که سنگ .کلسدونی قابلیت رنگ پذیری با رنگ های مختلف را دارد..

 

dying3

مرجان ها .ابتدا سفیدسازی شده و سپس با استفاده از رنگ قرمز .رنگ دهی می شود.

 

عوامل دوام

.عمل بهبود سازی رنگ دهی هنگامیکه در سنگ هایی که .دارای حفره هستند به کار می رود، سبب افزایش .پایداری و دوام در سنگ قیمتی می شود، زیرا .این عمل به پر کردن حفره ها مبادرت می ورزد.. اما این روش نیز در نهایت به  ثبات رنگی .خود سنگ قیمتی بستگی دارد. در سنگ هایی که .شکاف های طولانی و بلند دارند، در قسمت های .مختلف ممکن است که رنگ چکه کند. بعضی از .سنگ های قیمتی که به روش رنگ دهی بهبود سازی .شده اند، هنگامی که در معرض مواد حلال مانند .الکل و یا آستون قرار می گیرند، رنگ خود .را از دست می دهند. برخی از سنگ ها .نیز هنگامیکه در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید قرار می .گیرند، رنگشان دوام خود را از دست داده و .با گذر زمان کم رنگ می شوند.

 

.طریقه شناسایی

در بیشتر مواقع جواهر شناس خبره توانایی .تشخیص سنگی که با روش رنگ دهی بهبود سازی شده .است را از دیگر سنگ های قیمتی دارد.

.

روش های نگهداری

هنگامیکه تشخیص دادیم سنگی که .در اختیار داریم با روش رنگ دهی بهبود سازی شده .است، آن را باید از تماس با مواد شیمیایی .از قبیل آستون و الکل دور نگه داریم، زیرا .این مواد رنگ سنگ را از بین می برند. .همچنین اینگونه ازسنگ های قیمتی نباید به مدت طولانی در .زیر نور خورشید قرار بگیرد،  زیرا سبب کم رنگ .شدن رنگ آن می شود.

منبع: آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

محصولات مرتبط در فروشگاه