Telegram support Whatsapp support
سنگ مرجان

سنگ مرجان

سنگ مرجان در جواهرات را بشناسیم

امروزه مرجان به عنوان یکی از نگین های زیبا در جواهرات استفاده می شود و طرفداران بسیاری پیدا کرده است، البته استفاده از مرجان به سال های بسیار دور برمیگردد ولی همچنان شاهد این نوع سنگ زینتی در جواهرات هستیم .

تاریخچه مرجان

مرجان دریایی یکی از جانوران ساده است که در شاخه مرجانیان و رده گل‌سان‌ زیان رده‌بندی می‌شود . مرجان ها تقریبا ۵۴۰ میلیون سال پیش در نتیجه ترکیب یک حیوان (توتیا) و یک گیاه تک‌سلولی در بدن بعضی موجودات مرکب، بر روی زمین ظاهر شدند . در آرایه‌ شناسی‌ های قدیمی‌ تر مرجان‌ ها را در سلسله بی مهرگان، شاخه کیسه‌ تنان (مرجان‌ها، ژله‌ماهیان، شقایق‌های دریایی و هیدرها) و رده آنتوزوا (شامل مرجان‌ها و شقایق‌های دریایی) قرار می‌دادند .

مرجان ها معمولا در کلنی‌ های به هم فشرده‌ای شامل هزاران پولیپ منفرد و همانند زندگی می‌کنند . این گروه از جانداران، صخره‌سازان مهمی را در بر می‌گیرد که ساکن اقیانوس‌های مناطق گرمسیری هستند و برای تشکیل یک پوسته اسکلتی سخت، کربنات کلسیم ترشح می‌کنند . پولیپ مرجانی اسکلتی آهکی ترشح می‌نماید که با گذشت زمان تبدیل به صخره مرجانی می‌شود .

برای هزاران سال تمدن های سراسر جهان مرجان را به عنوان سنگ قیمتی ارزش گذاری می کردند و این سنگ تولید شده دریایی را دارای قدرت جادویی می دانستند . رومی های قرون اولیه از مرجان برای دفع نیروهای شیطانی و افزایش هوش و ذکاوت استفاده می نمودند . امروزه در دوران مدرن در ایتالیا همچنان از مرجان به منظور محافظت از چشم شیطان و درمان نازایی استفاده می شود .

سنگ مرجان

انواع مرجان

دو نوع اصلی از مرجان های قیمتی وجود دارد . یک نوع آن در رنگ های روشن دیده می شود : سفید ، کرم ، صورتی، انواع طیف رنگی قرمز یا نارنجی و بعضی اوقات آبی ، بنفش یا بنفش ملایم مایل به خاکستری با نام تجاری اسطوخودوس .

نوع دیگر مرجان به رنگ سیاه، قهوه ای تیره و یا گاهی قهوه ای کمرنگ مایل به زرد یا طلایی وجود دارد .

تمامی انواع مرجان ها از بقایای اسکلت موجودات کوچک آبزی تشکیل شده اند . این زوائد مرجانی ، همانگونه که از نامشان برمی آید، از خانواده نزدیک صخره های مرجانی هستند .

جواهرات مرجانی ، به شکل مهره، دامله و به خصوص حکاکی های کوچک و گردنبندهای طرح برجسته از دوران روم باستان در اروپا بسیار محبوب بودند . طرفداران پروپا قرصی هم در آمریکای شمالی و هم جنوبی دارد . در دورانی از تاریخ کشورهای آسیایی از مرجان برای حکاکی های بزرگ استفاده می کردند، ولی تاثیرات غرب باعث افزایش تولیدات و محبوبیت جواهرات مرجانی در قرن بیستم شد .

تقاضای جهانی برای جواهرات مرجانی همچنان بالا است، حتی اگر عوامل زیادی باعث کاهش عرضه مواد اولیه در دهه های اخیر شده باشد . این عوامل شامل ناخالصی، استفاده بیش از حد از منابع و تلاش های حفاظتی ملی و بین المللی می باشد .

سنگ مرجان

برای قرن ها با کیفیت ترین و گرانترین مرجان از دریای مدیترانه در طول سواحل الجزیره، فرانسه ، اسپانیا و تونس بدست می آمد . همچنین این گوهر را می توان در ژاپن و مالزی نیز یافت .

متاسفانه ناخالصی، آلودگی و پایین آمدن حجم آب ها باعث تخریب آب ها شده است . استرالیا یکی دیگر از منابع مهم صادرات مرجان بومی می باشد . ایالت هاوایی منبع مرجان سیاه بنام کینگ گونه ای در حال انقراض است . عواملی سبب محدودیت در منابع مدرن مرجان شده است اما حضور مرجان های با کیفیت قدیمی جایگاه پایدار و محکمی در بازارهای آنتیک از آن خود کرده اند . سختی این گوهر در مقیاس موس ۳ و ۴ است . مرجان در برابر گرما و در مجاورت شعله سیاه و یا سوخته شده و در مقابل نور پایدار می باشد . البته نوع رنگ شده آن در برابر نور ممکن است که میزانی رنگ خود را از دست بدهد .

 

برای مشاهده و خرید جواهرات مرجان جواهری بینا بر روی لینک زیر کلیک کنید :

? جواهرات مرجان جواهری بینا ?

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 3٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

محصولات مرتبط در فروشگاه