Telegram support Whatsapp support
حرز امام جواد (ع)

چگونه از چشم زخم در امان باشیم

تعریف کلی چشم زخم

بعضی افراد گمان میکنند که نظر کردن برخی افراد به انسان ها باعث میشود که آسیبی به شخص وارد شود که به آن چشم زخم میگویند. درباره این موضوع به صورت صریح در قرآن اشاره نشده است اما اکثر مفسران براین باورند که آیه وان یکاد درباره چشم زخم نازل شده است. باور به چشم زخم از قدیم بین ایرانیان رایج بوده است و معمولا برای دفع آن از روش هایی همچون شکستن تخم مرغ، اسپند دود کردن، استفاده از زیورآلاتی که شامل حرز، تعویذ و دعای چهارقل است استفاده میکردند. در این مقاله از جواهری بینا به بررسی راه های دفع چشم زخم میپردازیم.

مرتبط ترین آیه در قرآن درباره چشم زخم

همینطور که در بالا اشاره کردیم آیه ای مختص به این موضوع نازل نشده اما آیه 51 و 52 سوره قلم (وان یکاد) است که درباره پیامبر گرامی (ص) آمده است.

 

وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ( آیه 51 سوره قلم )

و آنان که کافر شدند چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند و می گفتند او واقعاً دیوانه ای است. حال آنکه [قرآن] جز تذکری برای جهانیان نیست.

 

در این داستان چون شگفتی ها و پیام های قرآن را از زبان پیامبر میشنیدند قصد داشتند پیامبر را مجنون و جن زده نشان بدهند و قصد سحر و چشم زدن پیامبر را داشتند تا بتوانند از این طریق آسیبی به پیامبر برسانند.

راه های در امان ماندن از چشم زخم چیست؟

یکی از بهترین راه ها برای در امان ماندن همراه داشتن دعای حرز امام جواد (ع) است که میتوان آن را بصورت انگشتری که این دعا روش حکاکی شده است با خود داشت به این مدل انگشتر ها انگشتر حرز امام جواد (ع) میگویند. برای آشنایی بیشتر با دعای حرز امام جواد (ع) میتوانید به مقاله حرز امام جواد و خواص انگشتر آن مراجعه کنید.

راه های دیگر در امان ماندن از چشم زخم

  • گفتن ذکر «ماشاءاللّه لاحول ولا قوة الا باللّه العلى العظیم» 3 مرتبه زمانی که فکر کنیم ممکن است چشم بزنیم یا چشم بخوریم.
  • صدقه دادن
  • خواندن سوره معوذتین (فلق و ناس)
  • خواندن زیاد و مداوم آیت الکرسی و نصب دعا در خانه

 

در احادیثی گفتن ذکر هایی همچون ((فتبارک الله احسن الخالقین اللهم بارک فیه)) و تلاوت سوره هایی همچون حمد، توحید، ناس، فلق و آیت الکرسی هم توصیه شده است.

 

برای دیدن انگشتر های حرز دار کلیک کنید.

 

دستبند حرز امام جواد

دستبند ( بازوبند چرمی ) حرز امام جواد _کد:۲۰۰۲۵

 

پدیده چشم زخم از نظر علمی

برخی از محققان و دانشمندان براین باورند که چشم ها از یک نیروی مغناطیسی خاصی برخوردارند که قادر است تاثیراتی روی فرد مقابل بگذارد که به این پدیده چشم زخم میگوییم.

 

چشم زخم در روایات

در میان احادیث هم اشاره هایی به این موضوع شده است که در ادامه به آن میپردازیم:

«اگر قبرستان ها شناخته شوند و حقایق آشکار گردد، خواهید دید که اکثر مردگان با چشم زخم از بین رفته اند؛ زیرا که چشم زخم حقیقت دارد».(نهج البلاغه، قصار 406)

امام علی (ع) میفرمایند:

لْعَیْنُ حَقٌّ، وَ الرُّقَی حَقٌّ، وَ السِّحْرُ حَقٌّ، وَ الْفَأْلُ حَقٌّ، وَالطِّیرَهُ لَیْسَتْ بِحَقٍّ، وَالْعَدْوَی لَیْسَتْ بِحَقٍّ، وَالطِّیبُ نُشْرَهٌ، وَالْعَسَلُ نُشْرَهٌ، وَ الرُّکُوبُ نُشْرَهٌ، وَالنَّظَرُ إِلَی الْخُضْرَهِ نُشْرَهٌ.( حکمت 400 نهج البلاغه)

«چشم زخم» حق است و تعویذ (دعایی که برای دفع چشم زخم است) نیز حق است و سِحر حق است و فال (نیک) نیز حق است اما طیره (فال بد) حق نیست و عدوی (اثرگذاری کسی بر دیگری در امور خرافی نیز) حق نیست. بوی خوش، عسل، سوار شدن بر مرکب و نگاه کردن به سبزه، مایه قوت و نشاط است.

پیامبر اکرم(ص) در روایتی فرمودند:«چشم زخم انسان(صحیح و سالم) را داخل قبر می کند و شتر را به دیگ می فرستد»(بحار الانوار، ج 63، ص26، ح 27)

 

«ناراحتی ام به دلیل آن است که امام حسن و امام حسین(ع) را چشم زدند. جبرئیل(ع) عرض کرد:«ای محمد! چشم زخم واقعیت دارد؛ پس آنها را با این جملات تعویذ بفرما».(بحار الانوار، ج 95، ص 127، ح 7)

 

 

فروشگاه جواهری بینا اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی نقره در ایران میباشد.

0915-1000-800

همچنین میتوانید با فالو کردن پیج جواهری بینا از جدید ترین تخفیفات با خبر شوید.

https://www.instagram.com/javaheri_bina

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود در مورد این مقاله را در قسمت دیدگاه این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

برای مشاوره و خرید هرچه بهتر از اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی جواهرات نقره به سایت جواهری بینا مراجعه کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

محصولات مرتبط در فروشگاه