Telegram support Whatsapp support
طراح زیورآلات

گفتگو با طراح زیورآلات درباره سنگ های قیمتی در جواهرسازی

گفتگو با طراح زیورآلات درباره سنگ های قیمتی در جواهرسازی

گفتگویی جالب با خانم مریم واعظ “طراح زیورآلات”

طراح زیورآلات

ترکیب سنگ های اصیل با فلزاتی مثل طلا و نقره و برنج در قالب زیورآلاتِ سنتی و مدرن، معمولا به خلق جواهر زیبا و منحصر به فرد می انجامد؛ کاری که مهسا امساکی، سحر سبزواری و مریم واعظ، جوانانِ ساکن اصفهان در قالب یک کار گروهی و یک کسب و کار خانگی در کارگاهِ دنجشان به آن مشغولند.

این روزها با تلاش این سه دختر جوان، گروه هنری شان با طرح ها و نمونه کارهای جذاب و حدود ۳۰ هزار علاقه مند و دنبال کننده، جزو گروه ها و صفحات شناخته شده و محبوب اینستاگرام است.

با توجه به سوژه پرونده امروز، گپ و گفت کوتاهی داشتیم با مریم خانمِ واعظ درباره حال و هوای کار با سنگ های قیمتی.

مریم درباره چگونگی شکل گرفتن برندشان می گوید: «هر سه ما دانش آموخته رشته های گوناگونِ هنری از دانشکده هنرهای زیبای تهران هستیم و از حوالی سال ۹۳، با چیزی حدود دویست گرم نقره و یک سری ابزارهای ابتدایی، معادل یک میلیون تومان سرمایه، کار طراحی و ساخت زیورآلات را شروع کردیم و به تدریج با طراحی و ساخت اکسسواری هایی مثل شانه، دکمه سردست و سنجاق سینه ادامه دادیم.»

دنیای پر از جزئیات سنگ ها

مریم درباره دنیای زیبا و رنگارنگ سنگ ها هم می گوید: «حتما می دانید که سنگ ها، شاخه مهمی از جواهر است. واژه جواهر از جوهر یا گوهر گرفته شده و سنگ شناسی و جواهرشناسی یک تخصص مهم هنری است.

راستش ما سه نفر، روز اول سررشته ای از سنگ شناسی نداشتیم اما با گذشتِ زمان و مراوده با افراد متخصص این رشته، تجربه لازم و کافی برای تشخیصِ سنگ پخته و باکیفیت از سنگ بی کیفیت و کم ارزش را به دست آوردیم. دنیای سنگ های قیمتی، یک دنیای عمیق پر از جزئیات جذاب است؛ مثلا بد نیست بدانید هیچ دو قطعه فیروزه ای در دنیا، مثل هم نیست و درست مثل اثر انگشت، هر قطعه فیروزه به لحاظ رنگ و بافت، ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد.

یا مثلا رد شدنِ یک قطعه فلز مثل مس یا طلا از کنار سنگ فیروزه، باعث ایجاد رگه های مسی یا طلایی روی سنگ می شود که خب هر کدام از این رگه ها و بافت ها، دنیا و حال و هوایی دارد. به شکل کلی هم هر چقدر یک سنگ پررنگ تر، شفاف و یک دست باشد و رگه ها و ترک ها و احیانا شکستگی کمتری داشته باشد، ارزشمندتر است.»

هر سنگ، یک مفهوم و کارکرد

مریم در توضیح چگونگی استفاده از سنگ های قیمتی در زیورآلات هم معتقد است:«بیشتر به سلیقه و نگاه زیباشناسانه طراح برمی گردد. گاهی برای اینکه یک رنگِ خاص را در ترکیب زیور آلات داشته باشیم، از آن سنگ استفاده می کنیم: مثلا ترکیب نقره قلم کاری شده با سنگ های زرشکی مثل یاقوت یا عقیق، یا ترکیب طرح های مدرن با سنگ های سبز پررنگ مثل جید و زمرد.

اما گاهی هم برای ایجاد یک حس و حالِ متفاوت، از یک سنگ استفاده می کنیم. به عنوان مثال فیروزه، با توجه به اینکه سنگی است که از زمان های دور در ایران باستان محبوبیت داشته است، یک جور هویت و اصالت ایرانی به طرح و کار می بخشد.»

پر طرفدارترین سنگ ها

مریم در پاسخ به اینکه با توجه به تجربه اش در برخورد با سلایق گوناگونِ زنان و دختران از سنین مختلف که مشتری کارهایشان هستند، فکر می کند کدام سنگ ها محبوبیت بیشتری دارد، می گوید: «به تجربه و در طول این مدت متوجه شدم سنگ هایی به رنگِ زرشکی، با توجه به رنگِ پخته اش که روی هر رنگ پوست و با هر رنگ لباسی زیبا دیده می شود، پرطرفدارترین است. بعد از آن، سنگ های سبزرنگ، محبوب است. اما انتخاب خود من فیروزه آبی آسمانی با ته رنگِ سبز است.»

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + یک =

یک دیدگاه

  1. جواهرسازی و طلاسازی بسیار شغل هنری و خلاقی می باشد.
    خوشابحال کسانی که وارد این حرفه شده اند و از شغلشان لذت می برند.

محصولات مرتبط در فروشگاه