Telegram support Whatsapp support
بزرگترین رز کوارتز ستاره ای جهان
بزرگترین رز کوارتز ستاره ای جهان

بزرگترین رز کوارتز ستاره ای جهان

حتما تا به حال اسم کوارتز یا در کوهی را شنیده اید، سنگی بسیار سخت که یک رده پایین تر از الماس قرار دارد. این سنگ در رنگهای مختلفی پیدا  و در جواهرات نیز بسیار استفاده می شود.کلمه کوارتز از لغت آلمانی “Quarz” مشتق شده و این کلمه احتمالاً از لغت اسلاوی tvrdý (به معنی سخت) ریشه گرفته است. این معرفی کوتاهی از سنگ کوارتز بود، با ما همراه باشید تا در این پست شما را با بزرگترین رز کوارتز ستاره ای جهان آشنا کنیم.

در فوریه سال ۲۰۰۲، موزه باوئر (Bower’s Museum) کالیفرنیا، میزبان نمایشگاهی با عنوان “گوهرها!  هنر و طبیعت سنگهای قیمتی” بود که در آن مجموعه با شکوه جواهرات و مواد معدنی مایکل اسکات، نمایش داده شد. این نمایشگاه که در ۱۶ فوریه ۲۰۰۲ افتتاح شد، قرار بود در ماه اوت (آگوست) بسته شود، اما به تقاضای مردم برای یک دوره بسیار طولانی تمدید شد. در طول این نمایشگاه بیش از ۲۵۰ قطعه از سنگ های قیمتی و مواد معدنی برای نمایش گذاشته شد که جنبه های علمی و نیز هنری سنگ های قیمتی را مورد تاکید قرار می داد. رز کوآرتز ستاره ۵۵۰۰ قیراطی یکی از نمونه هایی بود که برای نمایش گذاشته شد.

وزن بلور تراش نخورده که رز کوارتز ۵۵۰۰  قیراطی از آن مشتق شده ، مشخص نیست. رز کوارتز راف به احتمال قوی در ایالات متحده تراش و پولیش خورده بود. تراش دامله (کابوشن) این سنگ، استثنایی است و صورت گنبدی شکلِ سنگ به درستی تراز شده است، به طوری که عمود بر محور c  کریستال (بلور) است. بنابراین ستاره دقیقا در مرکز صورت گنبدی شکلِ سنگ، قرار گرفته است. موقعیت یابی و تراشِ بی نقصِ ستاره، شواهد فراوانی در رابطه با توانایی های گوهرتراش متخصص این سنگ قیمتیِ معروف، ارائه می کند.

یکی دیگر از مسائل رایج و مشکل ساز که در تراش رز کوآرتزهای ستاره با آن مواجه هستیم این است که ستاره در سنگ راف قابل مشاهده نیست بلکه تنها پس از تراش خوردن و پولیش شدن، با هم ترازی مناسبِ صورت گنبدی شکلِ سنگ و عمود بر محورِ C بلور، مشخص می شود. در یک بلور عظیم نامنظم رز کوآرتز، تعیین محل محور c به تنهایی مشکلات زیادی برای گوهرتراش بوجود می آورد. بنابراین تراش بی نقص این سنگ، در واقع یک دستاورد ستودنی است.

رز کوآرتز ستاره ۵۵۰۰ قیراطی در سال ۱۹۹۰ روی یک مجسمه نقره ای نصب شد که طراحی اش بر عهده جان مارشال (John Marshall) نقره کار از سیاتل (Seattle) بود.

بزرگترین رز کوارتز ستاره ای جهان
بزرگترین رز کوارتز ستاره ای جهان

برخی از دیگر اقلام چشمگیر موجود در نمایشگاه از این قرار هستند: یاقوت کبود آبی گل گندم ۶۵ قیراطی که توسط یک مار کبرای طلا محافظت شده، یک یاقوت کبود زرد ۴۰۰٫۰۶  قیراطی که روی یک مجسمه طلای گل- شکل سوار شده و تحت عنوان ” گل گناه سیلان” (Ceylon Sin Flower) شناخته شده، ست “پروانه دمانتوئید” (Demantoid Butterfly) با ۳۳۰ گارنت دمانتوئید و ۴۷۲ الماس، ست تاج “ملکه کلیمانجارو” (Queen of Kilimanjaro) با یک تانزانیت بزرگ ۲۴۲ قیراطی (احتمالا بزرگترین در جهان) ۹۱۳ الماس و ۸۰۳ گارنت تساوریت (tsavorite) سبز، چندین بلور خام بزرگ، چندین الماس رنگی و سنگ قیمتی تراش و پولیش خورده ، و مجسمه هایی که از بلورهای خام ساخته شدند و نیز چندین قطعه از جواهرات عتیقه. با توجه به استقبال عمومی، این نمایشگاه یک موفقیت فوق العاده بود.

پس از این نمایش موفق کلکسیون مایکل اسکات در موزه باوئر در کالیفرنیا، درخواستی برای نمایش این مجموعه با شکوه در موزه شانگهای در سال ۲۰۰۵ ارائه شد. اسکات با این درخواست موافقت کرد و کلکسیون در سال ۲۰۰۵ به چین ارسال شد، جایی که در آن در موزه شانگهای به نمایش گذاشته شد. گزارش شده است که بیش از ۸۵۰ هزار بازدید کننده در این نمایشگاه حضور داشتند که یک موفقیت بزرگ محسوب می شود. رز کوارتز ستاره ۵۵۰۰ قیراطی یکی از اثرهای نمایشی در این نمایشگاه بود.

کلکسیون مایکل اسکات برای بار دوم در موزه باورز (Bowers Museum ) در کالیفرنیا، که از تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۰۷ شروع شد، به نمایش درآمد. این نمایشگاه که انتظار می رفت به مدت یک سال تمام ادامه داشته باشد، در گالری اندرسون Hsu-Tu موزه باوئر (Anderson-Hsu-Tu Gallery of Bower’s Museum) برگزار شد. دکتر پیتر کلر زمین شناس و گوهرشناس ، رئیس موزه باورز و متصدی این نمایشگاه، می گوید، “گوهرها! رنگ های نور و سنگ ” مهم ترین نمایشگاه سنگ های رنگی، الماس ها و گوهرها “به عنوان هنر” است که تا به حال در یک موزه ایالات متحده نشان داده شده است. چیزی که بطور ویژه ای قابل توجه می باشد این است که این کلکسیون توسط یک فرد و تنها در حدود ۱۴ سال جمع آوری شده بود! “

کلکسیون مایکل اسکات با افزودن چند قطعه جدید ، که در زمان برگزاری این نمایشگاه در سال ۲۰۰۲ یافت نشده بودند، گسترش بیشتری یافت. تمام گونه های اصلی گوهر در هر رنگ و تنوع شناخته شده، به خوبی در این نمایشگاه ارائه شد. علاوه بر این برخی از انواع بسیار نادر از سنگ های قیمتی نیز در کلکسیون گنجانده شدند، مانند تانزانیت های (tanzanite)  سبز، تورمالین های پارائیبا آبی کهربایی، زمردهای قرمز (bixbyte)، و چندین نمونه از سنگ های تراش خورده “کلکتور” که برای استفاده در تجارت عمومی، بیش از حد نادر هستند. سایر نمونه ها شامل چند مدل بزرگ از بلورهای معدنی راف و سنگ های قیمتی بزرگی بودند که توسط مجسمه سازان به آثار هنری تبدیل می شوند- بیشتر آنها را دو حکاک جواهر آلمانی، به نام های برند مونشتاینر (Bernd Munsteiner) و گرد درهر (Gerd Dreher) به این آثار تبدیل کردند. رز کوارتز ستاره ۵۵۰۰ قیراطی سوار شده روی مجسمه نقره اش، مجددا یکی از برجسته ترین نمونه های این نمایشگاه بود.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + یک =

محصولات مرتبط در فروشگاه