عده ی زیادی از حکمای مصر ، یونان ، هند ، چین ، ایران و … وجود رابطههای خاص ما فوق طبیعی بین سنگهای جواهر و ستارگان صور فلکی را باور داشتند.
آنان ، متولدین هر برج فلکی را تحت تأثیر خصوصیات آن برج و سنگهای جواهر متعلق به آن برج میدانستند . و معتقد بودند که در هر بُرج فلکی ، سیارات خاصی وجود دارند که مظهر و منشأ جواهرات معینی در روی زمین هستند . و چون زمان تولد هر مولودی مقارن با ظهور آن جوهرهی سماوی است ، لذا سرشت آن مولود تحت نفوذ و متحد با آن جوهره ساخته و شکل میگیرد و اگر آن مولود ، جوهر کانی خود را که مظهر آن جوهره ی آسمانی است ، از طبیعت استخراج کند و با خود همراه نماید ، خیر و بهروزی با او قرین میشود . به همین دلیل آنها میکوشیدند تا با کمک گرفتن از نیروی مرموز در سنگهای جواهر، به متولدین ماههای دوازدهگانهی خورشیدی کمک نمایند تا به موفقیت ، بهره مندی و سلامت دست یابند و از گزند نحوست ایام و خباثت اشرار در امان باشند.
همچنین اهل تنجیم معتقد بودند که برای رب النوع های هر یک از صورفلکی( زودیاک ـ Zodiac ) نیز، جواهرسنگ های معینی وجود دارد که با سنگ های متولدین آن ماه هماهنگی دارد ؛ و آثارروحانی یا خواص درمانی آن را تقویت می کند. جواهر سنگ های متولدین هر ماه در شرایط خاصی از گردش سیارات ، با جواهر سنگ های رب النوع های خود ( زودیاک ـ Zodiac ) موافق است و مبداء تحولات خاص در زندگی آنان می شوند . و لذا از سنگ های موافق برای تقویت انرژی های مورد نظر کمک می گرفتند.
برای سنگ های تولد و سنگ های زودیاک چهار تا پنج نوع دسته بندی ارائه شده است ، اما اصلی ترین آن را در دو گروه می توان یاد کرد . گروه اول جدول صور فلکی کنفسیوسی است که بیشتر در هند و چین رایج بود. و گروه دوم جدول صور فلکی بطلمیوسی است که در یونان ، روم ، مصر و اسپانیا رایج بود. جدول زیر بر اساس آموزه های بطلمیوس است.
[metaslider id=22990]